قدس آنلاین یزد - مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: در حال حاضر 76 مرکز خدمات دامپزشکی در استان یزد مشغول فعالیت هستند.

فعالیت 76 مرکز خدمات دامپزشکی در استان یزد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ،  علی‌اکبر حدادزاده با بیان این خبر  اظهار داشت: در حال حاضر 100 درصد خدمات طیور و 60 تا 70 درصد خدمات بهداشتی مربوط به دام‌ها در استان یزد در بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی از فعالیت 76 مرکز خدمات دامپزشکی در استان یزد خبر داد و افزود : 12 مرکز مایه‌کوبی در استان یزد فعال است که سالانه 100 قرارداد از سوی شبکه‌های دامپزشکی استان یزد با آنها منعقد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خاطرنشان ساخت : بیشتر خدمات مستقیم دامپزشکی در بخش‌ها و روستاهای محروم انجام می‌شود، زیرا برای بخش خصوصی حضور در مناطق محروم مقرون به صرفه نیست.

این مسئول با اشاره به جمعیت دامی استان یزد تصریح کرد : در حال حاضر در استان یزد بالغ بر یک‌ میلیون و 100 هزار رأس دام سبک و 117 هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شوند که خدمات واکسیناسیون علیه انواع بیماری‌ها برای این دام‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین عوامل گسترش بیماری‌های دامی نقل و انتقالات دام از استانی به استان دیگر است، خاطر نشان ساخت :  به همین دلیل قرنطینه دامپزشکی به محلی برای کنترل تردد دام‌ها تبدیل شده و لحظه به لحظه خروجی و ورودی دام‌های استان با همکاری سایر دستگاه‌ها نظارت می‌شود.

حدادزاده ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر 89 هزار رأس دام سبک از طریق قرنطینه و انجام نظارت‌ها و آزمایش‌های لازم وارد استان یزد شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد اضافه کرد: در حال حاضر در استان یزد یک مرکز قرنطینه دام فعال است که با همکاری نیروی انتظامی، اقدامات مربوط به خروج و ورود دام در این مرکز انجام می‌شود.

وی گفت : با گسترش نظارت بر خروجی و ورودی دام‌های استان یزد، میزان بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان کاهش یافته اما هنوز یکی از بیماری‌های مشترک بیش از سایر بیماری‌ها در استان ملاحظه می‌شود.

حدادزاده با بیان اینکه بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی انسان از طریق دام منتقل می‌شود، از بیماری تب مالت به عنوان یکی از بیماری‌هایی یاد کرد که از گذشته در یزد وجود داشته است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.