رئیس کل بانک مرکزی با تأیید خبر تسنیم مبنی بر ۵ ساله شدن مدت فعالیت ریاست این بانک و صدور حکم از سوی رئیس جمهور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا یکی دو جلسه آینده درباره عزل و نصب و پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی به اجماع می رسد.

تصمیم ۵ساله شدن ریاست بانک مرکزی قطعی است/شیوه عزل‌ونصب رئیس کل بزودی نهایی می‌شود

ولی الله سیف در گفت‌وگو با  تسنیم، در ارتباط با جزئیات جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب کلیات نحوه اداره بانک مرکزی اظهار داشت: این تغییرات در ساختار عزل و نصب و نحوه استعفای رئیس کل بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه بعید است ساختار حقوقی بانک مرکزی تغییر کند، افزود: جزئیات نحوه اداره بانک مرکزی احتمالاً در جلسات آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و تصویب خواهد شد.

* خلاء قانونی درباره پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه هدف از بررسی نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص برطرف شدن خلاء قانونی برنامه پنجم توسعه است، گفت: مذاکراتی که در مجمع برای اداره بانک مرکزی مطرح شده به منظور رفع خلاءهای قانونی در این خصوص است چراکه در برنامه پنجم درباره سازو کار عزل و نصب و پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی خلاء وجود دارد.

سیف با تاکید بر بلاتکلیفی در قانون برای پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ملاحظه جدی در بررسی های مجمع برای استقلال بانک مرکزی وجود دارد؛ هدف این است که روشی تعیین شود تا استقلال بانک مرکزی از نظر مفهومی لحاظ شود.

* تغییر روش عزل و نصب رئیس کل با حفظ استقلال مفهومی بانک مرکزی

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه پیشنهادهای مطرح شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای روش عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی در چه محورهایی بوده است؟ تأکید کرد: روش عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی خیلی مهم نیست بلکه مهم حفظ استقلال این بانک است.

وی در تشریح چگونگی استقلال مفهومی بانک مرکزی گفت: استقلال مفهومی کمک می کند سیاست گذار پولی تصمیمات لازم را به راحتی و با استقلال کامل در جهت تحقق اهداف اقتصاد کلان بگیرد ضمن آنکه هماهنگی مورد نیاز در سیاست های پولی و مالی حتما باید وجود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه در شرایط فعلی رئیس جمهور شخصاً هماهنگی سیاست های پولی و مالی را ایجاد می کند، تصریح کرد: بخاطر درک درست رئیس جمهور از این سیاست‌ها دستاوردهای خوبی در اقتصاد ایجاد شد که مهمترین آن کاهش تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی و شکوفایی اقفتصادی است.

* بحث خیلی گسترده نیست/ مجمع فقط درباره شیوه عزل و نصب تصمیم خواهد گرفت

سیف با تأکید براینکه باید ساز و کار استمرار  هماهنگی سیاست های پولی و مالی فراهم شود در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در راستای حفظ استقلال مفهومی بانک مرکزی چه پیشنهادهایی در مجمع بررسی شده است؟ اظهار داشت: سازوکارهای مختلفی در این خصوص مطرح شده است اما توجه داشته باشید که بحث در اینباره خیلی گسترده نیست و صرفاً مجمع درحال بررسی روش ها و سازوکارهای عزل و نصب و استعفای رئیس کل بانک مرکزی است.

وی ضمن اشاره به اینکه طی یکی دو جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری در این خصوص به اتمام می رسد، گفت: علاوه بر تصمیم گیری درباره عزل و نصب، پذیرش استفعای رئیس کل بانک مرکزی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه هیچ قانونی درباره چگونگی پذیرش استعفای رئیس کل وجود ندارد.

* تأیید خبر تسنیم/ 5 ساله شدن ریاست بانک مرکزی قطعی است

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه مجمع روی کلیات نحوه اداره این بانک به اجماع رسیده در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا درباره مدت فعالیت رئیس کل نیز تصمیم گیری شده است؟ گفت: بله، اتفاقاً یکی از نکاتی که تصمیم گیری شد همین بود؛ در مجمع تصمیم بر این شد تا مدت فعالیت رئیس کل بانک مرکزی 5 سال باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه در نصب نیز رئیس کل با حکم رئیس جمهور منصوب خواهد شد؟ افزود: بله؛ حکم را رئیس جمهور خواهد داد اما درباره ساز و کار صدور حکم بناست تصمیم گیری هایی انجام شود.

به گزارش تسنیم، نحوه اداره‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که رهبری معظم انقلاب در سال 89 به‌عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بودند صبح شنبه در در دستور کار این مجمع قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.