شهردار تهران گفت: تهران حدود ۱۵ هزار کارتن خواب دارد و اکثر قریب به اتفاق آنها دارای عزت نفس هستند.

روایت قالیباف از دیدار با همرزمی که کارتن خواب شد

محمدباقر قالیباف شهردار تهران شب گذشته با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه مدیریت شهری در کشورمان دچار چالش جدی است و اگر تدبیری برای آن صورت نگیرد کارهای دیگر آنچنان که باید تأثیرگذار نخواهد بود، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در چالش مدیریت های شهری قوانین کهنه و مسائل روز و جدید جامعه است.

وی ادامه داد: مسائل امروز مربوط به نیمه دوم قرن 21 است و با قوانینی کار می کنیم که به نیمه اول قرن 21 تعلق دارد این در حالی است که نمی توان با این قوانین کهنه مسائل جدید را حل و فصل کرد. ساختار مدیریت شهری بسیار عقب مانده و ناکارآمد است و به دهه 30 بازمی گردد، این شرایط اثر مستقیم روی کیفیت زندگی می گذارد.

شهردار تهران اظهار داشت: حجم اتوبان های تهران 2 برابر شده، تونل هایی که وجود نداشت در حال حاضر بیش از 20 کیلومتر است و مردم توسعه فضاهای فرهنگی، افزایش مساجد، سرای محلات، سینماها، بوستان ها و غیره را مشاهده کرده اند اما آیا کیفیت زندگی آنها افزایش یافته و احساس آرامش می کنند؟ بنده می بینم نسبت به زحمت هایی که کشیده مردم احساس آرامش ندارند و این به ساختار غلط در حوزه مدیریت شهری و کهنگی قوانین مربوط می شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 77 شوراها تشکیل شدند ولی شوراها در عمل در سطح شورای شهرداری باقی ماندند، اظهار داشت: در شهرها امور مربوط به شرکت های آب، برق، کارهای خدماتی، اقتصاد شهری، امور مربوط به حوزه آموزشی و بهداشت نه تنها به شهرداری ها مربوط نمی شود بلکه مسئولیت هماهنگی امور مذکور را هم ندارند.

شهردار تهران گفت: موارد مذکور نشان می دهد که ساختارهای ما در حوزه اداری و اجرایی دچار اشکالات جدی است و این امر مهمتر از دیگر چالش هاست. اصل هفتم، و اصل 101 تا 106 قانون اساسی به شوراها و اداره شهر مربوط می شود، این مسئله گام نخست برای حل معضل مذکور است اما شوراها شورای شهر هستند یا شورای شهرداری؟

قالیباف با اشاره به اینکه شوراها زیر نظر فرمانداری ها هستند، افزود: باید دستگاه نظارتی بر شورای شهر نظارت کنند ولی به طور حتم این فرمانداری ها نیستند که می توانند بر شوراها نظارت داشته باشند چراکه این امر با روح حاکم بر قانون اساسی مغایر است.

وی به اجرای طرح شهردار شب در مجموعه شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: بنده از معاونان و روسای سازمان ها خواستم هرشب به عنوان شهردار شب در شهرداری بمانند و مسائل شهر را رصد کنند. بنده نیز برای اینکه کار جدی باشد به عنوان شهردار شب، شب هایی را در شهرداری مانده ام.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در اولین شبی که شهردار شب بودم، با تعدادی از تشکل های مردمی که ارتباط بسیار نزدیکی با کارتن خوابها دارند به سرکشی کارتن خوابها پرداختیم، گفت: تهران حدود 15 هزار کارتن خواب دارد و اکثر قریب به اتفاق آنها دارای عزت نفس هستند.

وی افزود: بدون شک بین آنها افرادی بودند که 10 روز بود که یک وعده غذای گرم هم نخورده بودند اما نکته جالب این بود که برای گرفتن غذا دستشان را دراز نمی کردند. بین آنها افرادی داریم که مترجم هستند و چندین جلد کتاب را ترجمه کرده اند.

قالیباف گفت: آن شب فردی با لهجه مشهدی مرا «حاج باقر» صدا کرد و این ادبیات دوران دفاع مقدس بود. این فرد در عملیات بدر با ما بود و فردی بود که آن سال ها از یک دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شده بود.

وی تصریح کرد: برای این افراد برنامه ریزی کرده ایم و رسیدگی به آنها را در دستور کار داریم. بر این اساس در شب های سرد زمستان هیچ یک از آنها بی خانمان نیستند ولی دولت نمی تواند به صورت جزئی به این آسیب ها بپردازد البته ما هیچگاه منتظر اصلاح قانون نبوده ایم و برای این معضل چاره اندیشی کرده ایم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی کمر شهر را می شکند و ساخت و سازهای بی رویه طاقت همه را سر آورده است، گفت: تا چه زمانی باید شهرها بزرگ شوند. ابتدای دهه شصت قرار شد شهرداری ها خودکفا شوند و طی 6 سال لایحه درآمدی آنها مصوب شود اما تاکنون این امر محقق نشده و این وضعیت لجام گسیخته را در تهران می بینیم.

وی افزود: البته با اجرای طرح جامع شهر تهران تراکم فروشی کنترل شده و براساس آن تراکم مجاز ارائه می شود. این در حالی است که در دهه 70 هرکه هرچه قدر می خواست تراکم دریافت می کرد.

قالیباف با بیان اینکه شهر به این بزرگی حریم ندارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد، اظهار داشت: در حوزه های زیرساختی میزان اتوبان هایی که در این 10 سال ساخته شد با کل اتوبان های ساخته شده در تاریخ بلدیه برابری می کند. در حال حاضر نیز 150 کیلومتر خط مترو در حال بهره برداری و 205 کیلومتر در حال ساخت است که در حال رساندن آن به مرز نهایی هستیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساخت 400 مسجد در دستور کار بوده و تاکنون 200 مورد آن ساخته شده است گفت: یکی از کارهای اساسی و راهبردی ما در این دوره اقدام برای تغییر نظام مدیریت شهری از طریق لایحه مربوطه است. همچنین هم اکنون کارهای عمرانی را با سرعت بیشتری انجام میدهیم البته این اقدامات ما زیرزمین است و براساس آن سالانه بیش از 30 کیلومتر تونل برای مترو ایجاد می کنیم.

شهردار تهران گفت: در خط 3 مترو، 460 متر حفاری و لاینینگ در یک هفته کاری انجام داده ایم که این امر یک رکورد محسوب می شود. البته در این بین برخی از کارهای عمرانی نیز از جمله شهید شوشتری در شرق و شهید حکیم در غرب باید تکمیل شوند.

قالیباف ادامه داد: احداث تالار 5 هزار نفری و بدون پایه شهر و همچنین توسعه فضاهای فرهنگی در دستور کار این دوره شهرداری قرار دارد و برخی فضاهای ورزشی و خانه های بهداشت نیز باید در این دوره تکمیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز شهر، زیبنده تهران نیست و به دنبال این هستیم که به صورت اساسی و با رویکرد انسان محور به منطقه 12 که هویت و تاریخ شهرمان محسوب می شود توجه کنیم و پیاده راه سازی در کل این منطقه را با استفاده از نظر نخبگان به اجرا درآوریم.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.