یک خبرنگار امریکایی، ضمن درخواست برای تحقیقی صریح و شفاف درباره مرگ سرنا شیم، خبرنگار پرس تی وی، افزود سازمان اطلاعات ترکیه احتمالا در این ماجرا دخالت داشته است.

  احتمال دخالت ترکیه در مرگ خبرنگار پرس تی وی

  جیمز موریس، تحلیلگرسیاسی پایگاه اینترنتی America-hijacked.com این اظهارات را روز یکشنبه (۲۷ مهر، ۱۹ اکتبر) در گفت و گو با پرس تی‌وی در تحلیلی درباره مرگ سرنا شیم، خبرنگار این شبکه در ترکیه در نزدیکی شهر کردنشین کوبانی ترکیه، بیان کرد. شهر کوبانی ترکیه صحنه درگیری‌های سنگین میان تروریست‌های داعش و مبارزان کرد است.

موریس افزود: «ضمن ابراز تسلیت به پرس تی وی و خانواده سرنا شیم، باید بگویم شنیدن خبر درگذشت این خبرنگار بی‌نهایت ناراحت کننده است. به نظر من انجام تحقیقی صریح و شفاف دربار مرگ وی بسیار اهمیت دارد.»

این مفسر سیاسی خاطر نشان کرد: «وی شجاعانه سرگرم تهیه گزارش از چیزی بود که من در پرس تی وی در مرز ترکیه و سوریه شاهد بودم. وی حتی اخباری را در ارتباط با چگونگی حمایت ترکیه از ستیزه جویان داعش، نامی که پرس تی وی و دیگر رسانه‌ها از این گروه نام می برند، منتشر کرد؛ این که این ستیزه جویان به سوریه می روند و به جنگ داخلی در این کشور دامن می زنند.»

این تحلیلگر همچنین اقدام ترکیه و امریکا را در حمایت مالی از تروریست‌ها در سوریه که از سال ۲۰۱۱ میلادی صحنه درگیری‌های مرگبار است، محکوم کرد. از زمان شروع این بحران، امریکا و متحدان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از ستیزه جویان فعال در خاک سوریه حمایت کرده‌اند.

پیکارجویان داعش از اواسط سپتامبر به کوبانی و مناطق اطراف آن حمله و ده‌ها روستای کردنشین نزدیک این شهر را تصرف کرده‌اند.

موریس از مرگ سرنا شیم به عنوان «پیام شومی» برای خبرنگارانی که اخبار سوریه را پوشش می‌دهند و یا قصد این کار را دارند، نام برد.

وی افزود: «به نظر من موضوع خیلی مشکوک است. من در یکی از گزارش‌های اخیر سرنا شیم دیدم که وی می‌گوید سازمان اطلاعات ترکیه به دنبال اوست. و ناگهان، زمان کوتاهی پس از انتشار این گزارش، وی در سانحه‌ی مرموز تصادف کشته می شود.»

شیم که شهروندی امریکایی با اصالت لبنانی است، روز جمعه ضمن ابراز نگرانی از دستگیر شدن خود به پرس تی‌وی گفت آژانس اطلاعاتی ترکیه وی را احتمالا به دلیل تهیه گزارش‌هایی درباره موضع ترکیه در قبال تروریست‌های داعش در کوبانی و اطراف آن، به جاسوسی متهم کرده است.

شیم برای پوشش اخبار مربوط به جنگ بین تروریست‌های داعش و مبارزان کردتبار، در آن سوی مرز کوبانی در ترکیه به سر می‌برد.

خودروی وی هنگام بازگشت از صحنه‌ی یک گزارش در شهر سوروچ، واقع در استان اورفا، با یک کامیون تصادف کرد.هویت و موقعیت راننده کامیون مشخص نیست.

شیم پیشتر گفته بود وی از معدود خبرنگارانی بوده که به دنبال روایت‌های ورود پیکارجویان به سوریه از طریق خاک ترکیه بوده است. او خاطر نشان کرده بود تصاویری دریافت کرده که نشان می‌دهند پیکارجویان در کامیون‌های متعلق به سازمان جهانی غذا و دیگر سازمان‌های غیر دولتی از ترکیه وارد سوریه می‌شده‌اند.

 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.