قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: در طی دوران حکومت محمدرضا پهلوی، هر یک از اطرافیان وی به نحوی به سودجویی اقتصادی می پرداختند که بی شک یکی از آن ها فرح دیبا، سومین همسر محمدرضا بوده است.

آپارتمانی به مساحت زمین فوتبال که با پول بیت المال خریداری شد!

یکی از علایق ویژه فرح، تهیه کاخ و ویلا در سراسر جهان بود، به نحوی که گاه این امر میلیون ها دلار خرج بر روی دست دولت و مردم ایران می نهاد و در نهایت این مبالغ از بیت المال پرداخت می شد، چنانچه فریده دیبا در خاطرات خود چنین نوشته است.

قصر بسیار مجللی در اطراف لندن وجود داشت که از بناهای تاریخی دوره ویکتوریا به شمار می آمد. این قصر در یک محوطه ی چند ده هکتاری قرار داشت و از قصرهای عمده ی لندن به شمار می آمد. این قصر بسیار مجلل بود، فرح فوراً آن را پسندیده و تصمیم به خرید آن گرفت، فرح مشتری خوبی به نظر آمده بود، به همین دلیل شرکت انگلیسی پیشنهاد کرد تا آپارتمان دیگری را هم در غرب لندن که محلات اعیان نشین در آن محدوده قرار دارند، به ما بفروشد. ما از آن آپارتمان هم که در طبقه ی انتهایی یک برج نوساز واقع بود بازدید کردیم. آپارتمان در حدود یک زمین فوتبال مساحت داشت! فرح آپارتمان را برای خود خریداری کرد.

مینو صمیمی منشی امور بین المللی فرح نیز در همین رابطه، در خاطراتش چنین آورده است: چندی نگذشت که شاه سفارتخانه را مأمور کرد برای خرید ویلای «سوورتا» وارد معامله شود و بعد هم با انجام تعمیرات و اصلاحات لازم، آن را برای سفر زمستانی سال بعد وی آماده کند. خرید ویلا همراه با اصلاحات و تغییر دکوراسیون داخلی آن [توسط طراحان معروف فرانسوی و دانمارکی] روی هم رفته مبلغی حدود سه میلیون پوند هزینه به بار آورد.

منابع:

1- صمیمی، مینو. پشت پرده تخت طاوس. تهران: اطلاعات، 1368.

2- دیبا، فریده. دخترم فرح. ترجمه الهه رئیس فیروز. تهران: به آفرین.

* درودی، ریحانه. دربار به روایت دربار. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 0
    البته در نظر داشته باشید همین ویلا هم اکنون بالای 30 میلیون یورو قیمت گذاری شده ، فقط امیدوارم دولت جمهوری اسلامی توانسته باشه از دارائیهای ملت دفاع و آنهارا بازگرداند
  • مهسان نقوی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 1
    لعنت بر خاندان پلید و پست پهلوی