پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها درحالیکه بیشتر نگاهها متوجه مرزهای غرب کشور است که جولانگاه گروه داعش در کشورهای عراق وسوریه شده است ، اما درمرزهای شرقی اتفاقات ناخوشایندی رخ میدهد که همه انها به یک منشا متصل است وان چیزی نیست مرزهای بازکشور همسایه یعنی پاکستان بر روی اشرار .

احتمال انجام عملیات نظامی علیه اشرار درخاک پاکستان/مرزبانهای پاکستانی برای اشرار چتر امنیتی گشوده اند/اشرار شرقی ربطی به داعش ندارند

این مساله البته مربوط به امروز و دیروز هم نیست ، سالهاست که مرزهای شرقی کشور پاکستان راهی هموار برای کاروانهای قاچاق مواد مخدر بوده و اکنون که این مرزها برروی قاچاقچیان تاحدود زیادی بسته شده اشرار تلاش دارند تا با ایجاد جو ناامنی برای این کاروانها که محل اصلی تامین هزینه های انهاست راهی بازکنند.

درعین حال و با توجه به اینکه امیدی به کشور مقابل برای مسدود کردن مرزهایش نیست تلاشهای زیادی از سوی کشورمان برای مراقبت از مرزها انجام شده که درطول بخش زیادی از مرزها هم موثر بوده است .

اما هنوز هم بخشهایی از مرز هست که اسیب پذیر مینماید واین همان نقطه ای است که از سوی اشرار برای نفوذهای انتحاریشان انتخاب میشود . از دیگر سو به نظر میرسد بردباری مقامهای امنیتی کشورمان درمقابل مرزهای بی صاحب کشور مقابل باعث جری تر شدن اشرار شده است .

این درحالی است که دستگاه دیپلماسی کشور دراین زمینه انگونه که انتظار میرود موفق و مقتدرانه وارد عمل نشده ودرحالیکه نیروهای امنیتی توانایی رهگیری و نابودکردن اشرار درعمق خاک پاکستان را دارند هنوز نتوانسته ایم مجوزش را از طرف مقابل که خود توانایی مقابله با اشرار را ندارد دریافت کنیم.

*** ربطی به داعش ندارند

رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انجام حرکات تروریستی از خاک پاکستان را تحمل نمی‌کنیم، گفت: پاکستان به مأمن و پایگاهی برای تروریست‌ها تبدیل شده است.

محمدرضا محسنی‌ثانی با بیان اینکه از مشکلات اصلی بروز حوادث تروریستی در استان سیستان و بلوچستان توانایی نداشتن دولت پاکستان بر کنترل مرزهایش است، اظهار داشت: متاسفانه این کشور تبدیل به مأمن و پایگاهی برای تروریست‌ها و قاچاقچیان شده که این امر سبب تردد تروریست‌ها از مرزهای این کشور و انجام اعمال تروریستی توسط آنان می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر عملیات‌های تروریستی صورت گرفته در مرزهای ما مربوط به مناطقی است که با کشور پاکستان هم مرز هستیم، تصریح کرد: متاسفانه دولت پاکستان امکانات برای کنترل روی مناطق مرزی را ندارد.

نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه مرزهای ما در منطقه سروان بیشتر کوهستانی است و انسداد مرزی در این مناطق هنوز تکمیل نشده است، یادآور شد: این امر سبب شده تا تروریست‌ها اقدام به سوءاستفاده و عملیات‌های خرابکارانه کنند.

 وی با بیان اینکه اقدامات تروریستی اخیر توسط گروهک جیش‌العدل و بازمانده‌های گروهک ریگی انجام شده و ربطی به گروه تکفیری داعش ندارد خاطرنشان کرد: این اعمال خرابکارانه در راستای کسب درآمد این گروه‌ها از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار دولت جمهوری اسلامی ایران از دولت پاکستان اجرای سیاست‌هایی است که سبب کنترل مرزهایش شود، افزود: تاکنون تذکرات زیادی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت پاکستان داده شده و با وجود این تذکرات ما دیگر انجام حرکات تروریستی از خاک پاکستان را تحمل نمی‌کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه برخی از عوامل تروریستی حوادث اخیر در منطقه زاهدان نیز دستگیر شده‌اند، گفت: خوشبختانه اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های امنیتی صورت گرفته تا شاهد بروز این حوادث دیگر نباشیم.

*** پاکستان توانایی ندارد، ایران اقدام کند

دراین راستا نمایندهٔ مردم تربت جام و تایباد با انتقاد از عملکرد دولت پاکستان در مرزهای ایران گفت: اسلام آباد هیچ اقدام مناسبی برای مواجه با تردد تروریست ها انجام نمی دهد و این موضوع به ضرر آنها تمام خواهد شد.

غلامرضااسداللهی اظهار تاسف از شهادت دومرزبان ایرانی در جریان درگیری با تروریست ها گفت: عملکرد بد نیروهای امنیتی پاکستان این کشور را به محل امنی برای تروریست ها و اشرار تبدیل کرده است.این موضوع موجب ناامنی و حوادث تروریستی متعدد در داخل این کشور است

وی  گفت:ایران به صورت یکجانبه امنیت مرزهای شرقی را تامین می کند و دولت پاکستان بدون اعتنا به معاهدات بین المللی هیچ اقدام مناسبی را انجام نمی دهد و نیروهای امنیتی و مرزبانی پاکستان گویی برای تروریست ها چترحمایتی ایجاد کرده است.

نمایندهٔ مردم تربت جام و تایباد گفت:تاکنون موارد متعددی از تعرض و عملیات از عمق خاک پاکستان ثبت شده است. متاسفانه در جریان اقدامات تروریستی که صورت گرفته تعدادی از هموطنان به شهادت رسیده یا به گروگان گرفته شده اند.

وی در ادامه افزود: ما اطلاعات دقیقی داریم که در موارد به وقوع پیوسته گروگان های ایرانی به داخل خاک پاکستان منتقل شده اند و اتفاقا محل تحویل گروگان ها نیز داخل خاک این کشور بوده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- پاکستان ضمن اشاره به توانایی پیگرد حقوقی اسلام آباد در مجامع بین المللی توسط ایران گفت: اگر دولت پاکستان صادقانه توانایی مقابله و برخورد با تروریست ها را ندارد به ایران اجازه برخورد با اشرار را بدهد.

وی تاکید کرد: پاکستان به عنوان یک کشورمسلمان و همسایه است که اتفاقا با ایران پیوندهای تاریخی دارد اما رویکرد دولت پاکستان این تصویر را در اذهان عمومی ایران خدشه دار می کند.

***پاکستان محل امنی برای تروریست‌ها

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: پاکستان در مرز ایران به تروریست ها فضا داده است و این را می توان به دشمنی آشکار با ایران و زیرپاگذاشتن تعهدات عنوان کرد.

سیدمهدی موسوی نژاد با بیان اینکه به نظر می رسد پاکستان عزم لازم را برای مقابله با تروریست ها ندارد، گفت: آن چه در موارد مشابه در مرزهای شرقی کشور بویژه سراوان شاهد بوده ایم، حاکی از همراهی پاکستان با غرب و اراده ضعیف این کشور برای مبارزه با تروریست هاست.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه ایران باید برای مقابله با تروریست های این منطقه اقدامات جدی انجام دهد، افزود: این حق ایران است که وقتی دولت مذکور با او برای برقراری آرامش در مرزها همکاری نمی کند، در مقابله با تروریست ها اقدامات جدی انجام دهد.

وی تاکید کرد: ایران حق خود بداند که برای نابودی تروریست ها وارد عمل شود و حال که پاکستان با او همکاری نمی کند، خود شخصا به مواضع آن ها در مرز پاکستان حمله کند تا با این شیوه اجازه فعالیت های تروریستی از این گروه ها گرفته شود.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی همچنین با انتقاد از سیاست های وزارت امور خارجه درباره مسکوت گذاشتن این موضوع گفت: این مسئله با امنیت ملی کشور ارتباط مستقیم دارد و دیپلماسی خارجی ما باید در این زمینه فعال تر عمل کند.

موسوی نژاد گفت: پاکستان محل امنی شده است برای تروریست ها. اگر حمایت های پاکستان نبود، آن ها نمی توانستند این اقدامات را انجام دهند. پس حق ماست که برخورد جدی انجام دهیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در ادامه با اشاره به اینکه تقویت مناطق مرزی بویژه شهرهای حاشیه خلیج فارس به لحاظ امنیت کشور بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: متاسفانه شاهدیم که به دلیل محرومیت بالا در این مناطق بسیاری از مردم از شهرهای حاشیه خلیج مهاجرت کرده اند که این مسئله نه تنها به لحاظ اجتماعی آسیب محسوب می شود که حتی از نظر امنیت ملی نیز بسیار موضوع حساسی است.

نماینده مردم تنگستان با بیان این مطلب که دولت یازدهم نیز برای بهبود شرایط اشتغال و توسعه مناطق جنوبی اقدام خاصی انجام نداده است، گفت: باید صادقانه بگویم که شاهد اتفاقات خاصی نبوده ایم، به بیان دقیق تر اقدام ویژه ای انجام نشده تا انگیزه برای مردم منطقه ایجاد شود. با این حال تاکید ما این است که به دلیل شرایط استراتژیک منطقه عزمی جدی‌تر را در این زمینه شاهد باشیم.

*** ایران توان مقابله با تروریست‌ها را دارد

همچنین یک عضو کمیسیون ‌امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر لزوم کنترل مطلوب مرزهای شرقی گفت: اگر پاکستان توان مقابله با تروریست‌ها را ندارد ایران می‌تواند این مهم را به انجام برساند.

محمدحسن آصفری با اشاره به اتفاقات تروریستی در مرزهای شرقی کشور اظهار کرد: متأسفانه به دلیل عدم نظارت جدی و برنامه‌ریزی درست از سوی دولت پاکستان با مشکلات جدی در مرز بین دو کشور مواجه هستیم.

وی بروز اقدامات تروریستی در مرز ایران را موضوعی بسیار مهم عنوان کرد و گفت: بارها درخصوص انجام اقدامی جدی در مرز پاکستان با این دولت مذاکراتی صورت گرفته و مشکلات تذکر داده شده است اما هیچ بازخوردی از این جلسات تاکنون دیده نشده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با اشاره به دیدار دو ماه پیش با نوازشریف افزود: در این دیدار نسبت به کنترل مرزها بسیار تأکید شد اما تاکنون اقدام مؤثری از سوی دولت پاکستان صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: ما نباید منتظر دولت پاکستان بنشینیم، لازم است که برای حفظ مرزهای ایران با توجه به امکانات و توانمندی‌های بالای خود اختیارات لازم را داشته باشیم.

آصفری، با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران باید اختیارات لازم برای حفاظت از مرزها و حتی تعقیب تروریست‌ها در داخل پاکستان را داشته باشد، گفت: پاکستان اگر توانایی برخورد با گروه‌های تروریستی را ندارد ایران این توانمندی را در خود می‌بیند و می‌تواند با داشتن اختیارات لازم از بروز حملات تروریستی جلوگیری و مقابله با این عوامل را به انجام برساند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: علاوه بر تلاش‌های بین دو کشور برای کنترل مرزها لازم است که نظارت جدی در جهت انسداد مرزها و برنامه‌ریزی برای کاهش خطرات و اقدامات تروریستی در داخل کشور نیز اعمال شود و همچنین دستگاه دیپلماسی کشور بیش از پیش در جهت جلوگیری از این اقدامات برآید.

***حق تعقیب اشرار تا عمق پاکستان

درعین حال نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بابیان اینکه وزارت کشور باید با تروریست ها در مرزهای جنوبی برخورد قاطعی کند، گفت: حق برخورد با اشرار تا عمق پاکستان برای ایران محفوظ است.

منصورحقیقت پور درگفت و گو با خانه ملت، با تاکید براینکه دولت باید با اینگونه اقدامات برخورد جدی کند، افزود: دولت باید پاسخ قاطعی به تروریست ها دهد و در صورت تکرار چنین اقداماتی این حق ایران است که تا عمق پاکستان اشراررا مورد تعقیب قرار داده و درهرنقطه از این کشور آنها را بمباران کند.

نماینده مردم اردبیل، نمین ونیر درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگردولت و نیروهای مسلح برخورد با تروریست ها را پیگیری نکنند، مجلس با مصوبه ای دولت را موظف خواهد کرد که برخورد قاطع با تروریست ها را دنبال کند تا کسی جرأت نکند که امنیت ملت ایران را با خطر روبه رو کند، بنابراین مجلس از وزارت کشور می خواهد که نتیجه اقدامات خود را در برخورد با تروریست ها اعلام کند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، گفت: البته دولت پاکستان باید از مرزهای خود به خوبی دفاع کند، اگر این کشور در حفظ مرزهای خود به خوبی عمل نکند اینگونه اقدامات در آینده نیز تکرار خواهد شد، هرچند که عدم پیگیری و پاسخگویی دولت پاکستان درخصوص اقدامات تروریستی به طور قطع در روابط ایران و این کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی با تاکید براینکه تروریست ها در صحنه خاورمیانه به جمهوری اسلامی ایران باختند، افزود: گروهک های تروریستی از آنجایی که در سوریه، لبنان وعراق شکست های سنگینی را متحمل شدند با ایجاد سنگ اندازی به دنبال مطرح کردن خود در جوامع بین المللی هستند و اقدامات آنها ارزش عملیاتی نداشته و بیشتر شیطنت است.

***ورود نظامی ایران به پاکستان

دراین خصوص اما دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه هم‌اکنون تمام نقاط استقرار و فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان شناسایی شده است، گفت: در صورتی که دولت این کشور اقدامی را برای نابودی این گروه‌ها انجام ندهد، نیروهای ایرانی برای نابودی گروه‌های تروریستی وارد خاک پاکستان می‌شوند.

محمدصالح جوکار ، در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر فعالیت گروه‌های تروریستی در ایران و عدم استفاده این گروه‌های از خاک کشور پاکستان، گفت: فعالیت گروه های تروریستی در خاک پاکستان بسیار واضح و مبرهن بوده و مدارک و شواهد بسیاری برای اثبات این موضوع وجود دارد، از این‌رو مقامات این کشور به جای تکذیب و فرافکنی به‌دنبال مبارزه با گروه های تروریستی باشند.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اخیرا شاهد بودیم که گروه‌های تروریستی چند تن از مرزبانان را ربوده و آن‌ها را به خاک پاکستان بردند، اما همان زمان نیز مقامات این کشور این موضوع را تکذیب کردند، که این نشان‌دهنده آن است که مقامات این کشور تمام واقعیات را در این رابطه نادرست جلوه می‌دهند.

وی افزود: به طور حتم برای ایران مانند روز روشن است که مأمن کنونی گروه‌های تروریستی، کشور پاکستان است و حتی در شرایط کنونی برخی دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای فرا منطقه‌ای در خاک این کشور مشغول فعالیت هستند.

جوکار با تأکید بر اینکه دولت پاکستان به‌علت برخورد نکردن با گروه‌های تروریستی باید در مجامع بین‌المللی پاسخگو باشد، افزود:‌ اظهارات گاه و بی گاه مقامات پاکستانی تنها با هدف فرار به جلو انجام می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با اعلام اینکه هم‌اکنون تمام نقاط استقرار و فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان شناسایی شده است، تصریح کرد: در صورتی که دولت این کشور اقدامی را برای نابودی این گروه‌ها انجام ندهد، نیروهای ایرانی بر اساس قوانین بین‌المللی و بدون کسب مجوز دولت پاکستان برای نابودی گروه‌های تروریستی وارد خاک پاکستان می‌شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ك م IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    1 0
    تاسف ميخورم بعضي مسئولان بدون فكر كردن حرف زده و بدون در نظر گرفتن عوارض و آينده نگري و ابعاد سنجي ، حرفهايي را ميزنند كه حتي با دريافت ميلياردها ميليارد پول هم نبايد اين حرفها را بزنند! و براي حل مشكلات از سخت ترين راه وارد مي شوند چرا به اين فكر نمي كنند كه با توجه به وضعيت سياسي حاكم بر مملكت اين احتمال دارد كه غربيها به استناد همين اظهارات باز هم علافي وقت گير برايمان درست كنند و در تبليغاتشان قرار دهند؟! شما حريم مرزها در داخل كشور را با حفر خندق ، ديوار يا مين گذاري محكم كنيد و پرونده احتمالي "تجاوز" را هم به نام و اعتبار چندين هزار ساله و تاريخي كشور اضافه نكنيد