گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - کاهش قیمت جهانی نفت در بودجه سال آینده کشورهای نفت خیز، دولتمردان ایرانی را هم دست به عصا کرده است.

قیمت نفت در بودجه 94  بین 70 تا 80 دلار

افت ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی سرانجام نفت خیزها را بر آن داشت تا در تدوین قانون بودجه سال آینده خود محتاط تر عمل کنند. بر اساس آن چه خبرگزاری‌ها مخابره کرده اند، اعضای اوپک بنا دارند در بودجه سنواتی خود قیمت هر بشکه نفت را در محدود 60 تا 80 دلار تعیین کنند.

این اقدام توام با آینده نگری اعضای اوپک در حالی رقم می خورد که ایران هم به دنبال کاهش قیمت بشکه های نفتی در بودجه سال 94 است و بر اساس آنچه مقامهای مطلع اعلام کرده اند، گرچه هنوز قیمت نفت خام در بودجه سال آینده نهایی نشده، اما احتمال گنجاندن نفت 70 دلاری و تقبل ریسک کمتر در خصوص تحقق درآمدهای ارزی در آن کم نیست حال آنکه بودجه سال جاری 100 دلاری بسته شده بود.

عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه یکسان سازی قیمت ارز یکی از برنامه های اصلی دولت در سال آینده است، به خبرنگار ما می گوید: یکی از مقدمات مهم برای تحقق این هدف، حصول اطمینان از میزان درآمد ارزی و منابع آن است و بر این اساس باید دید وضعیت بازار نفت در زمینه عرضه و تقاضا و دیگر مؤلفه‌های جهانی و داخلی به چه شکلی خواهد بود. دکتر عباسعلی نورا خاطر نشان می کند: در واقع هنوز نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای نفت در بودجه سال 94 متصور شویم، اگر چه شاید احتیاط و دور اندیشی همان رقم 70 تا 80 دلاری را به متولیان امر دیکته کند.

به گفته وی، در حال حاضر مهمتر از قیمت نفت در بودجه سال آینده حجم صادرات در سال آینده است و باید در این زمینه پیش بینی های لازم انجام شود، زیرا چرا که امسال و به رغم اینکه شاهد افت شدید قیمت نفت هستیم، با توجه به رشد صادرات نسبت به سال قبل درآمدهای نفتی ما رشد داشته است. نورا خاطر نشان می کند: در صورتی که حجم صادرات به عنوان یک شاخص تعیین کننده رشد داشته باشد، نه تنها درآمدها بیش از حد مورد انتظار محقق می شود بلکه کسری بودجه نخواهیم داشت.

این اقتصاددان معتقد است چنانچه قیمت نفت در بودجه سال آینده در محدوده 80 دلار تعیین شود، باز هم می توان به رشد درآمدها یقین داشت و بر این اساس نباید بیش از حد روی قیمت نفت در بودجه مانور داد، بلکه باید به رشد صادرات بها داد.

عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه می دهد: اصولاً در بودجه سالانه درآمد کشور بر مبنای میزان صادرات سنجیده می شود، نه بر اساس قیمت هر بشکه نفت و این واقعیت که شرایط بین المللی امروز رو به آرامش و ثبات است و ما امکان صادرات بیشتر را پیدا کرده‌ایم. نورا اضافه می کند: با توجه به کاهش تنش‌های بین المللی امید می رود کشتیرانی راحت‌تر از گذشته بتواند محموله های نفت را جابجا کند و بر این اساس در خصوص قیمت نفت در بودجه سال آینده چالشی وجود ندارد، مگر اینکه معادلات سیاسی پیش بینی نشده ای حاکم باشد. به گفته وی، امسال بودجه با نفت 100 دلاری بسته شد و در ماه‌های اخیر شاهد افت چشمگیر قیمت نفت هستیم اما خوشبختانه در پی رشد قابل قبول صادرات تاکنون و  به احتمال زیاد مشکلی در تحقق درآمدهای نفتی رخ نخواهد داد. 

درهمین حال مرتضی بهروزی فرد، کارشناس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران با بیان اینکه کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از 80 دلار کمی دور از ذهن و بعید به نظر می رسد، گفت: قطعاً گنجاندن نفت گران قیمت در بودجه سال آینده پیامدها و ریسکهای اقتصادی به همراه دارد.وی با اعلام اینکه اگر قیمت نفت در بودجه سال آینده پایین و منطقی باشد، قطعا در صورت افزایش قیمت نفت حتی به بشکه‌ای بیش از 100 دلار می توان مازاد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کرد، گفت: اما اگر قیمت نفت در بودجه سال آینده بالا گنجانده شود احتمال کسری بودجه وجود دارد.

یک مقام مسؤول در وزارت نفت نیز  با بیان اینکه هنوز قیمت نفت خام در بودجه سال 94 تعیین نشده است، گفت: پیش بینی ها از وضعیت عرضه و تقاضا در سال 94 به نظر قیمت نفت پیرامون 70 دلار، قیمتی منطقی و مناسب برای بودجه سال آینده خواهد بود.

اما میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه با ادامه روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی پیش بینی می شود قیمت نفت در بودجه 94 حدود 85 دلار بسته شود، گفت: جلسه اضطراری اوپک با کاهش سقف تولید اعضا می‌تواند جلوی سقوط قیمت نفت را بگیرد، چرا ایران اقدام نمی کند، جای سؤال است که باید از سوی وزیر نفت به آن پاسخ داده شود.

سید مسعود میرکاظمی در گفت‌و گو با خانه ملت درباره سقوط قیمت نفت در بازار های جهانی گفت: بحث کاهش قیمت نفت متأسفانه با یک شیب تندی در حال اتفاق است و سازمانهای متولی هم فقط نظاره گر شده اند و این جای بحث دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.