فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - سرانجام آذرماه سال گذشته طرح ایستگاه‌های مکانیزه دوچرخه در مشهد به بهره برداری رسید، ...

 نام‌نویسی 14000 نفر، استفاده روزانه فقط 800 نفر!

 طرحی که البته از سال 89 آغاز شد و با مصوبه شورای شهر، شهرداری موظف شد از طریق عقد قرارداد با یک شرکت خصوصی نسبت به راه‌اندازی 150ایستگاه کرایه و استقرار 4 هزار دستگاه دوچرخه (با تأیید سازمان ترافیک شهرداری) در سطح شهر اقدام کند.

طبق این مصوبه، شهرداری مشهد باید این طرح را حداکثر در 2 مرحله 6 ماهه اجرا کند که در هر مرحله 25ایستگاه و 2هزار دستگاه دوچرخه به بهره برداری برسد.

اکنون که حدود یک سال از بهره‌برداری این طرح می‌گذرد، باید دید استقبال مردم از این طرح چگونه بوده است .

 

*ضعف تبلیغات

یکی از شهروندان در خصوص طرح کرایه دوچرخه در مشهد توسط شهرداری برای انجام سفرهای کوتاه گفت:اصل کار اقدام قابل تقدیری است و حتی جای گلایه دارد که چرا اینقدر دیر چنین طرحی اجرایی شده است، اما بحث اصلی این است که تبلیغات شهرداری در خصوص مزایا و شرایط استفاده از دوچرخه‌ها برای تردد در شهر بسیار اندک است.

کیمیایی اضافه کرد: با اینکه گفته می‌شود استفاده از این طرح از سال گذشته اجرایی شده است، اما هنوز فلسفه ایجاد ایستگاه‌ها و استقرار دوچرخه در آنها برای بسیاری از مردم نامعلوم است. بنابراین لازم بود شهرداری از طریق تلویزیونهای شهری که در بیشتر مراکز مهم شهر موجود است و به تبلیغات سایر کالاها و خدمات با اخذ پول از مردم مشغول است، در خصوص این طرح و زمان و شرایط استفاده از آن نیز تبلیغ می‌کرد.

 

*همه چیز برای پولدارها!

خداپرست نیز با انتقاد از تعداد اندک ایستگاه‌های دوچرخه در مناطق کم برخوردار و ضعیف شهر گفت: معلوم نیست چرا شهرداری در مناطق پردرآمد شهر که اغلب به تعداد اعضای خانواده دارای خودرو هستند و به طور حتم از دوچرخه استفاده نخواهند کرد این خدمت را ارایه می‌دهد.

وی که کارگر خدماتی یک شرکت خصوصی است، افزود:استفاده از دوچرخه برای افراد کم درآمد بسیار مهم است، زیرا به جای پرداخت 300 یا 250 تومانی بلیت اتوبوس و یا کرایه حداقل 500 تومانی در هر ایستگاه تاکسی می‌توانند از صبح تا بعد از ظهر با پرداخت هزار و 900 تومان برای کرایه دوچرخه به کارهای روزمره خود برسند.

وی اضافه کرد: جای پرسش است چرا ارایه خدمات ارزان و مطلوب توسط شهرداری باید در ابتدا با اولویت مناطق پردرآمد باشد و وقتی به سایر نقاط می‌رسد شهرداری با کمبود بودجه مواجه می‌شود، در حالی که باید این اقدام در ابتدا در حاشیه شهر و قسمتهای پایین شهر که پرجمعیت است، آغاز شود.

وی با اشاره به کمبود و نبود ایستگاه دوچرخه در بخشهای ضعیف شهر و نیز ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات شهرداری برای لزوم استفاده از دوچرخه برای انجام سفرهای درون شهری گفت:همچنین این مناطق از کمبود و نبود مسیرهای ویژه و ایمن دوچرخه سواری که سلامت تردد افراد را تضمین کند رنج می‌برد وجود این مسیرها بویژه برای دانش آموزان که با دوچرخه به مدرسه بروند بسیار لازم و ضروری است.

 

*سرمایه ای که خاک می‌خورد

یک شهروند دیگر نیز با اشاره به استقبال اندک مردم از اجرای این طرح گفت: سرمایه گذاری زیادی توسط شهرداری برای ایجاد این ایستگاه‌ها و نیز استقرار دوچرخه در آنها انجام شده است، اما هنوز بیشتر مردم نمی‌دانند این دوچرخه‌ها برای چیست، بنابراین شاهد خاک خوردن آن هستیم و ایستگاه‌ها مملو از دوچرخه بدون متقاضی است.

وی شرایط سخت در نظر گرفته شده برای عضویت در این طرح از جمله الزام به ارایه سفته برای استفاده از دوچرخه را یکی از دلایل عدم استقبال مردم از این طرح دانست .

 

*اثر سنجی

مسؤول روابط عمومی سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری مشهد در خصوص ارزیابی اجرای این طرح تاکنون گفت: سالهاست شهرداری درصدد تشویق مردم در به حداقل رساندن استفاده از خودرو شخصی در سفرهای شهری و ترویج استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

بخت آزما در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: با این حال اقدامی که مردم تشویق شوند از خودرو شخصی در کارهای روزمره استفاده نکنند تاکنون شهرداری انجام نداده بود، بنابراین با استقرار و ایجاد طرح ایستگاه‌های کرایه دوچرخه به عنوان شبکه حمل و نقل پاک توسط یک شرکت خصوصی عملا به مردم الگویی را ارایه داد که از آن به جای خودروی شخصی استفاده کنند، بنابراین فلسفه ایجاد پروژه ایستگاه‌های مکانیزه دوچرخه به این موضوع بر می‌گردد.

وی اضافه کرد:حتی برای تشویق بیشتر مردم تسهیلاتی از جمله استفاده رایگان نیم ساعت اول از دوچرخه در نظر گرفته شد و حتی مردم مجبور نیستند دوچرخه را به همان ایستگاهی که اول گرفتند، برگردانند و می‌توانند به ایستگاه‌های بین مسیر تحویل دهند.

وی در خصوص اثر اجرای این طرح در تحقق اهداف پیش بینی شده و مد نظر سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری از جمله کاهش استفاده از خودروهای شخصی در سفرهای کوتاه درون شهری اضافه کرد: تأثیر اجرایی این طرح باید از طریق یک اثر سنجی مشخص کرد، اما با توجه به اینکه این طرح نوپا و تازه راه افتاده است، نمی‌توان فعلاً اثرسنجی داشت. زمانی امکان‌پذیر است که مردم به استفاده از این خدمت فراهم شده اقبال بیشتری نشان دهند.

 

*استقرار 64 ایستگاه کرایه دوچرخه در مشهد

مسؤول اجرایی پروژه ایستگاه‌های مکانیزه دوچرخه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: این سازمان با هدف ایجاد شرایط و امکاناتی برای تشویق در به کارگیری شبکه حمل و نقل پاک و عدم استفاده از خودروهای شخصی طی قراردادی با بخش خصوصی استقرار 150 ایستگاه با 3 هزار دستگاه دوچرخه را در دستور کار قرار داد.

جمشید جعفری در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:در حال حاضر 64 ایستگاه و با استقرار 18 دستگاه دوچرخه در هر ایستگاه در چرخه بهره برداری است بقیه نیز در مرحله جانمایی توسط معاونت شهرسازی و حمل و نقل شهرداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه نیم ساعت اول استفاده از این سامانه رایگان و پس از آن به ازای هر نیم ساعت 100 تومان هزینه توسط شرکت خصوصی سرمایه گذار از مردم دریافت می‌شود،اضافه کرد:بازگشت سرمایه گذاری انجام شده توسط شرکت خصوصی نیز از طریق استفاده از فضای بالای ایستگاه‌های دوچرخه برای تبلیغات تأمین می‌شود و شرکت خصوصی یاد شده دارای این مجوز است که از این فضا برای تبلیغات استفاده و کسب درآمد کند.

مسؤول نظارت بر امور اجرایی سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری مشهد اضافه کرد:زمان استفاده از دوچرخه‌ها از 30/6 صبح تا 30/4 عصر و به مدت 10 ساعت است که البته احتمال افزایش آن نیز وجود دارد که در 6 ماه اول و دوم متفاوت خواهد بود.

 

* نام‌نویسی 14 هزار نفری

وی در خصوص استقبال مردم از این طرح و پروژه و استفاده دوچرخه در سفرهای کوتاه درون شهری اظهار داشت: برابر آمار شمار افراد متقاضی و ثبت نام کننده باید گفت استقبال بسیاری خوبی از این طرح شده است.

جعفری در خصوص آمار ثبت‌نام کنندگان تصریح کرد: تاکنون 14 هزار نفر در مشهد برای استفاده از سامانه دوچرخه های مکانیزه ثبت نام کرده‌اند که البته با توجه به تبلیغات خوب انجام شده در ادارات و سازمانها برای ثبت نام گروهی، این آمار به طور حتم افزایش خواهد یافت.

 

*استفاده روزانه 700 تا 800 نفر

وی با بیان اینکه بیشتر ثبت نام کنندگان را کارمندان ادارات و سازمانهای دولتی تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: هم اکنون از14 هزار ثبت نام انجام شده، روزانه 700 تا 800 نفر از دوچرخه در سفرهای کوتاه شهری استفاده می‌کنند.

 

*کمبود مسیرهای ایمن

وی در این باره که چرا همه افراد ثبت نام کننده در عمل از دوچرخه استفاده نمی کنند، گفت: شاید یکی از دلایل آن مسیرهای نامناسب استفاده از دوچرخه در شهر است و دلیل بعدی را می‌توان به بحث آلودگی هوا ارتباط داد که سبب شده افراد با وجود ثبت نام که نشان از علاقه آنان برای استفاده از این سیستم حمل و نقل پاک دارد تاکنون از آن استفاده نکنند.

 

*فعال ترین ایستگاه‌ها

وی درباره فعال‌ترین ایستگاه‌های دوچرخه نیز یادآورشد: برخی ایستگاه‌ها مانند ایستگاه انتهای بلوار وکیل آباد صبح‌ها همیشه خالی از دوچرخه است زیرا مردم برای انجام کارهای خود از آن استفاده و سپس بخش اعظم آن را به ایستگاه ملک آباد تحویل می‌دهند. در مجموع ایستگاه‌های مستقر در خط یک قطار شهری جزو فعال ترین ایستگاه‌های دوچرخه است. البته استقبال از ایستگاه مستقر در خیابان امام خمینی(ره) و بلوار پیروزی و صارمی نیز قابل توجه است.

 

*ناآشنایی مردم

مسؤول اجرایی پروژه ایستگاه‌های مکانیزه دوچرخه سازمان ترافیک وحمل و نقل شهرداری مشهد ادامه داد: با این حال هنوز بسیاری از مردم با این سیستم حمل و نقل عمومی که توسط شهرداری مهیا شده است آشنا نیستند و در واقع انتقال مدنظر سفر از وسیله نقلیه شخصی به دوچرخه نهادینه نشده است.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان در استقرار ایستگاه‌های جدید دوچرخه در بخش جنوب شهر است،درباره اشکالات موجود در استفاده از دوچرخه در سفر های کوتاه شهری خاطرنشان کرد: پیشتر روند ثبت نام طولانی تر بود، اما اکنون این مساله برطرف شده است ومردم می‌توانند به ایستگاه‌های دوچرخه برای ثبت نام مراجعه کنند.مشکل دیگر مربوط به مسیرهای دوچرخه است، به این دلیل که ایجاد مسیر خاص در کل شهر هنوز به طور کامل ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری برای ایجاد 120 کیلومتر مسیر ویژه تردد دوچرخه در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون به خاطر کمبود بودجه و اعتبار 50 کیلومتر احداث شده که البته تلاش شده است همزمان با اجرای طرح بهسازی پیاده روها مسیر ویژه دوچرخه نیز تعبیه شود.

جعفری در این باره که گویا یکی ازدلایل استقبال اندک مردم از این طرح الزام به ارایه سفته از سوی شرکت سرمایه گذار می‌باشد،اذعان داشت: شمار افرادی که باید برای استفاده از این سیستم سفته ارایه دهند بسیار اندک هستند، به عبارت دیگر کارمندان ادارات، سازمانها، دانشگاه‌ها با ارایه نامه می‌توانند از این خدمات استفاده کنند، کسبه هم با ارایه جواز کسب یا نامه از اتحادیه صنف مربوطه می‌توانند از دوچرخه استفاده کنند، حتی اگر افرادی در این چرخه قرار نگیرند ارایه قبض آب، برق یا گاز که به نام آنان باشد برای این کار کفایت می‌کند بنابراین شمار اندکی می‌ماند که نیاز است برای استفاده از این خدمت سفته ارایه دهند.

وی اضافه کرد:از بین 14 هزار ثبت نام کننده قطعی استفاده از دوچرخه تنها 700 تا 800 نفر نیازمند ارایه سفته بودند.

جعفری اضافه کرد: نهادینه کردن استفاده از دوچرخه در سفرهای درون شهری به عنوان یکی از انواع حمل و نقل عمومی نیازمند فرهنگ‌سازی است که باید رسانه‌ها و روزنامه‌ها در این بخش بیشتر کار کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.