سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: عدم درک متقابل در خانواده مهم‌ترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی است.

درک نکردن خانواده‌ها مهم‌ترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی

  «سعید کسرائی‌نیا» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جامعه‌ی امروز، ما شاهد شکاف بین نسلی در سه حالت و یا بهتر بگویم شاهد سه شکاف بین فرزندان انقلاب و پیش از آن، دهه‌ی شصتی‌ها و دهه‌ی هفتادی‌ها هستیم.

 

وی افزود: اگر در جامعه تنها نگاهی سطحی داشته باشیم، این تفاوت‌ها را در پوشاک، خوراک، تفریحات، گفتمان و .... می‌بینیم، باید بگویم این سه نسل سبک زندگی متفاوتی با یکدیگر دارند و در زندگی الگوها و قوانین خاصی را ترجیح می‌دهند.

 

سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سبک زندگی حاصل ترجیحات انسان‌هاست و این سه نسل ترجیحات متفاوتی با هم دارند.

 

کسرائی‌نیا با بیان اینکه این شکاف حاصل از هم‌گسیختگی خانواده است، ادامه داد: از هم‌گسیختگی به معنای عدم ارتباط صحیح و سالم بین فرزندان با والدین و بین والدین با فرزندان و اجداد که همان پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها هستند.

 

وی افزود: امروز خانواده با آسیب‌های نوپدید مانند پرنوگرافی در اینترنت، فرهنگ ارتباط ناسالم تبلیغی از ماهواره، دوستی‌های اینترنتی، اعتیاد، پرخاشگری و... مواجه هستند.

 

سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: خانواده به‌عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی بیشترین تأثیر را در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی برعهده دارد.

 

نهاد خانواده باید کارکرد اجتماعی خود را در دنیای امروز پیدا کند

 

کسرائی‌نیا با اشاره به اینکه نهاد خانواده باید کارکرد اجتماعی خود را در دنیای امروز پیدا کند، گفت: خانواده در برخورد با تکنولوژی و رسانه کارکرد اجتماعی سنتی خود را از دست داده و عدم ارتقا سواد رسانه‌ای نیز باعث شده نتواند کارکرد نوین خود را بیابد.

 

وی ادامه داد: در حقیقت شکاف بین نسلی اعضای یک خانواده ناشی از رسوخ رسانه اعم از تلفن همراه، ماهواره و اینترنت در خانه‌هاست که اگر بخواهیم با آسیب‌های اجتماعی نوپدید مبارزه کنیم باید سواد رسانه‌ای را در جامعه و در بستر خانواده ارتقا بدهیم.

 

سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: تمام آسیب‌های اجتماعی امروز تحت تأثیر رسانه قرار گرفته و اگر نتوانیم در این حوزه عملکرد مثبتی را داشته باشیم، مطمئناً در آینده با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.

 

کسرائی‌نیا با بیان اینکه ارتباطات ناسالم و نامشروع محصول رسوخ ماهواره در خانواده است، افزود: بسیاری از والدین و یا خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های موجود در خانواده خود نیز اطلاعی ندارند و اسرار بر مفید بودن ماهواره دارند.

 

وی ادامه داد: این افراد اغلب از ارتباطات ناسالم حاکم در خانواده و یا مشکلات اخلاقی فرزندان خود اطلاعی ندارند.

 

کسرائی‌نیا اظهار کرد: در صفحات حوادث روزنامه‌ها و یا خبرگزاری‌ها همیشه شاهد اخبار تأسفبار از فساد اخلاقی در جامعه هستیم که محصول میدان‌داری ماهواره در خانه‌هاست.

 

وی با بیان اینکه بی‌شک بدون تحقیق و پژوهش امکان استخراج راهکار عملی و کاربردی برای آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد، تصریح کرد: پژوهشگران ما زمانی می‌توانند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کنند که ارتباط خود را با فرهنگی‌کاران و فعالان اجتماعی قوی‌تر کنند، چون امروز جامعه دانشگاهی و پژوهشگران ما زحمات زیادی می‌کشند اما نمی‌توانند محصول خود را به دست افراد دغدغه‌دار برسانند و این یافته‌ها تنها در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

 

سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تولید علم زمانی برای کشور مفید است که به عمل ختم شود و مردم نتیجه آن را به صورت ملموس ببینند.

 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.