۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 242010

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: زنان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند.

سلامت زنان را دریابید

 رقیه خرّم به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی سلامت بانوان در گفت‌وگو باایسنا،با تأکید بر نگاه ویژه به سلامت بانوان افزود: سلامت به معنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

وی افزود: شاید بیست‌وهشتم مهرماه روز سلامت زنان اعلام شده تا هشداری برای کسانی باشد که معتقدند زن هیچگاه خسته و بیمار نمی‌شود، ناتوان و دردمند نمی‌شود، از کار افتاده یا بازنشسته نمی‌شود و همیشه از او انتظار دارند به همسر و فرزندان رسیدگی کند، رفت و روب و خرید منزل را انجام دهد، از میهمانان پذیرایی کند، بار کمبودهای اقتصادی خانواده را به دوش بکشد و صرفه‌جویی و قناعت را پیشه کند و سرانجام آنکه برای پر کردن اوقات فراغت اعضای خانواده تلاش کند.

وی با اشاره به نقش حساس زن در سلامت خانواده گفت: نقش حساس زن و موقعیت و جایگاه بسیار با اهمیت او در سلامت و سازندگی خانواده و جامعه، مراقبت و توجه به نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی و معنوی او نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و دقت بیشتری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: بسیاری از عوامل بیولوژیک، اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اقتصادی وضعیت سلامت زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: از طرفی زنان نسبت به مردان به دلایل فیزیولوژیک همانند دوران بارداری، شیردهی و نیز یائسگی شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌ها و ناتوانی‌ها دارند.

وی بارداری و زایمان را بزرگترین اتفاق زندگی زن دانست و گفت: بارداری و زایمان با وجود ارتقای سلامت روانی ناشی از احساس «مادر شدن» و پرورش کودک در صورت عدم مراقبت سبب فرسودگی زودرس و بروز مشکلات جسمی ناشی از کم خونی، ضعف جسمانی و... مادر می‌شود.

خرّم تصریح کرد: بنابراین مراقبت‌های سلامت باروری و تنظیم خانواده، پیش از بارداری، دوران بارداری، مشاوره، تغذیه مناسب در طول بارداری، تزریق واکسن‌های ضروری (سرخجه، توأم)، آرامش روحی روانی، پرهیز از استرس، پیشگیری از بارداری پیش از ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال، کنترل وضعیت سلامت مادر توسط پزشک یا مامای دوره دیده، مصرف اسید فولیک و ... برای حفظ سلامت زن لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه مراقبت قبل از بارداری مجموعه خدمات مراقبتی است که به ارزیابی خطرات موجود برای باردار شدن می‌پردازد افزود: با ارائه آموزش‌ها و انجام اقدامات تشخیصی، درمانی و مداخلات‌ دارویی در زمینه بهبود سلامت زنان تلاش می‌کند.

وی گفت: نکات اصلی در مراقبت‌های قبل از بارداری علاوه بر بهبود سلامت و انجام مراقبت‌های پزشکی‌، توانمند‌سازی فرد در حفظ و تأمین سلامت خود از طریق ارائه آموزش‌ها و مشاوره است.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه، همراهی و مشارکت همسران در طول دوران بارداری با مادر را بسیار ضروری دانست و سلامت مادر و جنین را در گرو همکاری مسئولانه شوهر بیان کرد.

وی افزود: این نوع حمایت و احساس امنیت زمینه زایمان سالم را برای مادر فراهم می‌کند، بنابراین مشارکت مردان در انجام امور مربوط به آنان بسیار اهمیت دارد.

وی با تأکید بر حفظ سلامت زنان با اشاره به نامگذاری 28 مهر به عنوان روز سلامت زنان گفت: سلامت زنان تنها در نامگذاری یک روز‌ یا هر چند ماه و چند سالی یک بار معاینه توسط متخصص زنان و انجام چند آزمایش و سونوگرافی و پاپ‌اسمیر خلاصه نمی‌شود.

خرّم خاطرنشان کرد: شناخت عوامل آسیب‌زا برای زنان و از بین بردن این عوامل یا دور نگه داشتن آنها از عواملی که می‌تواند سلامت جسمی و روانی آنها را به خطر بیندازد، فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت بیرون از منزل در کنار وظایف خانوادگی، ایجاد امکانات رفاهی اجتماعی برای رفع خستگی و فرسودگی زودرس زنان (تفریحات سالم و مفرح اعم از ورزش، فعالیت‌های فرهنگی و...) و از همه مهمتر آموزش خانواده‌ها و همسران برای همراهی و همدلی بیشتر با زنان و مراقبت از سلامت آنان می‌تواند جامعه را به این هدف یعنی «سلامت زنان» نزدیک کند.

 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.