علیرضا قزوه در نشست خبری دومین کنگره ادبی طاهره صفارزاده گفت: به نظر من مرحوم صفارزاده در ترازوی شعر سنگین‌تر از فروغ است. صفارزاده از نظر اندیشه برتر از فروغ و فروغ در حوزه فرم برتر از صفارزاده است. من نمی‌خواهم مقایسه کنم اما سوالم این است که چرا صفارزاده را به اندازه فروغ تحویل نگرفتیم؟

چرا صفارزاده را به اندازه فروغ تحویل نگرفتیم؟/ راه اندازی دبیرخانه دائمی شعر زنان در حوزه هنری

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری دومین کنگره ادبی علمی طاهره صفارزاده صبح امروز با حضور رضا اسماعیلی و علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.

انتظار این بود که وزارت ارشاد سکوت درباره طاهره صفارزاده را بشکند

در این نشست خبری رضا اسماعیلی دبیر این کنگره در سخنانی با اشاره به مظلومیت مرحوم طاهره صفارزاده اظهار داشت: قبل از انقلاب ایشان به این دلیل که شاعری دینی بود همواره به حاشیه رانده می‌شد اما بعد از انقلاب اسلامی نیز به همین جرم از طرف جامعه روشنفکری کشور بایکوت شده بود و آنطور که شایسته است دیده نشد در حالی که او به حق چهره‌ای جهانی است.

اسماعیلی ادامه داد: من از دانشگاه‌ها انتظار بیشتری داشتم که ابعاد فکری ایشان را مطرح کنند. او صاحب بسیاری از تالیفات دانشگاهی و نظریات علمی است و جا داشت که چهره علمی او مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد. در کنار این مساله نهادهایی مانند وزارت علوم و فرهنگستان زبان و وزارت ارشاد هم کمتر به این موضوع وارد شده‌اند و شاهدیم که همواره سالگرد درگذشت وی با سکوت همراه می‌شود. کمترین انتظار ما این بود که وزارت ارشاد در این موضوع وارد شود و سکوت فعلی را بشکند.

وی افزود: مرحوم صفارزاده واقعا درد دین داشت و اندیشه‌ای جهانی بود. او در راه صدور ارزش‌های اسلامی با شعر در قالب‌های نو گامی بلند در انقلاب برداشت آن هم در زمانه‌ای که شعر نو معروف به لائیک بودن بود.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این کنگره اظهار داشت: تمبر یادبود و دو مجلد کتابی که برای این کنگره وعده دادهش ده بود در روز اختتامهی که یکشنبه آینده از ساعت پنج در حوزه برگزار می‌شود رونمایی خواهد شد. همچنین دوستان شورای اسلامی شهر تهران قول دادند که تا پایان آبان‌ماه خیابان یا بوستانی در منطقه تجریش تهران به نام خانم صفارزاده نامگذاری شود. در بخش شعر جشنواره نیز امسال پس از داوری 250 قطعه شعر به یک شعر برگزیده رسیدیم و در بخش بانوی برگزیده فرهنگ نیز یکی از چهره‌های ادبی و مدیران دانشگاهی خوشنام به عنوان بانوی برگزیده شده است.

چرا صفارزاده را به اندازه فروغ تحویل نگرفتیم؟

در ادامه این نشست خبری علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در سخنانی اظهار داشت: در حال حاضر 500 پایان نامه دانشگاهی راجع به ادبیات انقلاب اسلامی نوشته شده است. اگر ما روزی نگران بودیم که که دانشگاه‌ها به این مساله ورود پیدا نمی‌کنند دیگر الان خشنودیم که دانشگاه حضوری جدی و سنگ تمام در این زمینه داشته است. امروز دیگر سبک ادبیات انقلاب اسلامی سبکی جدی است که خودش را تثبیت کرده و با لجاجت‌های کودکانه نمی‌توان به آن اعتراض کرد.

وی با اشاره به شخصیت علمی طاهره صفارزاده تصریح کرد: ایشان از اعضای موسس و بانی حوه هنری بوده است و آثار و اندیشه‌هایش همه با موضوع بیداری و نور است. وی در تمام زندگی‌اش در راه قرآن و نور و انقلاب حرکت کرده است و شایسته تقدیر است.

قزوه همچنین با اشاره به فروغ فرخزاد گفت: فروغ را در جامعه ما هنوز خیلی‌ها  خوب نمی‌شناسند و او را متعلق به ادبیاتی می‌دانند که با معنویت بیگانه است. این در حالی است که او در کارهای آخرش به ویژه در «تولید دیگر» و «ایمان بیاورید به آغاز فصل سرد»، فروغ دیگری شده بود و تحول را می‌شد در او دید و در نهایت نیز به قول مقام معظم رهبری عاقبت به خیر شد. فروغ قبل و بعد از انقلاب به اندازه‌ای که مستحقش بود تحویل گرفته شد و همیشه هم نامش جلوتر از شعر حرکت کرد چون سبک خاص خودش را پدید آورده بود.

وی ادامه داد: به نظر من مرحوم صفارزاده در ترازوی شعر سنگین‌تر از فروغ است. به نظرم صفارزاده از نظر اندیشه برتر از فروغ و فروغ در حوزه فرم برتر از صفارزاده است. من نمی‌خواهم مقایسه کنم اما سوالم این است که چرا صفارزاده را به اندازه فروغ تحویل نگرفتیم؟ خیلی از آن 500 پایان نامه دانشگاهی که گفتم در ارتباط با شعر ایشان نوشته شده اما او هنوز شناخته نشده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه از ایجاد دبیرخانه دائمی شعر زنان و برپایی جلسات ویژه شعر زنان در حوزه هنری خبر داد.

وی همچنین با اشاره به برخی نهادهای ادبی گفت: انجمن قلم ایران و خانه شاعران ایران به بضاعت خود در سال‌های گذشته برای مرحوم صفارزاده بزرگداشت هایی گرفتند و در مورد وزارت ارشاد هم ما امسال تقاضایی از آنها برای کمک به برگزاری این جشنواره نداشتیم. منتهی چون ایجا خانه خانم صفارزاده است ما سعی می‌کنیم کاری ویژه را برای وی و به یاد وی انجام دهیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.