قدس آنلاین_شهرکرد:در شش ماهه اول سال جاری بیش از 29 قلم کالا از استان صادر شده است، عمده کالای صادراتی استان را منسوجات، محصولات ساختمانی مانند کاشی و سرامیک، محصولات خانگی شامل کولر، یخچال، آبگرمکن و محصولات کشاورزی مانند بادام و محصولات غذایی شامل شیرینی و شکلات برشمرد.

فرش، بادام و گردو جایگاه شایسته خود را در صادرات استان چهار محال و بختیاری را به دست نیاورده است 

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهار محال و بختیاری صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با تبریک روز ملی صادرات اظهار کرد: میزان صادرات کشور در شش ماهه اول امسال،  14 هزار و 777 میلیون دلار بوده است که از این رقم میزان 60 میلیون دلار به استان چهارمحال و بختیاری تعلق داشته است و همین امر موجب ارتقای سهم صادرات استان از رقم 9 در صدسالهای گذشته به 7 درصد رسیده است است و باید همچنان افزایش یابد.

سید نعیم امامی کلیشادی افزود: البته میزان صادرات استان در شش ماهه اول سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کمی افت داشته است بطوریکه در ۶ ماهه اول سال می بایستی در حدود 90میلیون صادرات داشته باشیم که این رقم اکنون در حدود 83 میلیون دلار است که نشان می‌دهد ۹۴ درصد از اهداف از پیش تعیین شده استان تحقق یافته است.

امامی کلیشادی  با اعلام اینکه در شش ماهه اول سال جاری بیش از 29 قلم کالا از استان صادر شده است، عمده کالای صادراتی استان را منسوجات، محصولات ساختمانی مانند کاشی و سرامیک، محصولات خانگی شامل کولر، یخچال، آبگرمکن و محصولات کشاورزی مانند بادام و محصولات غذایی شامل شیرینی و شکلات برشمرد.

وی  خاطر نشان ساخت، مهمترین مقاصد صادراتی محصولات استان کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر همچون عراق، کویت، امارات، هند، ارمنستان و ترکمنستان است، گفت: متاسفانه در حوزه صادرات هنوز به بازارهای اروپایی دسترسی نداریم که البته با تمهیدات صورت گرفته به زودی اولین محموله به یکی از کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ادامه داد: در طول یک سال گذشته 15 کارگاه تخصصی آموزشی برای 1200 نفر از فعالان اقتصادی استان تشکیل شده است که این رقم 23 درصد رشد را نسبت به سال ماقبل آن نشان می‌دهد.

امامی کلیشادی، صدور 117 فقره کارت بازرگانی در طول ۶ ماهه اول امسال که رشدی بالغ بر 29 درصد نسبت به سال گذشته داشته است را نشان‌دهنده علاقمندی تجار استان برای ورود به حوزه صادرات دانست.
رئیس سارمان صنعت، معدن، تجارت چهارمحال و بختیاری، حوزه آب استان را یکی از نقاط قوت سودآوری استان که قابلیت های گسترده ای برای توسعه دارد دانست و گفت: انتظار داریم تا پایان سال، 2تا 3کارخانه تولید آب معدنی در استان افتتاح کنیم.



وی با بیان اینکه دو کالا در استان وجود دارد که تاکنون متناسب با قابلیت های آن‌ها فعالیت شایسته‌ای صورت نگرفته است، افزود: اولین کالا فرش است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری قصد دارد در سال آینده با برگزاری اولین همایش معرفی فرش ایران و استان به مدعوین کشوری و بین المللی، جایگاه این صنعت باارزش ملی را به نحوی شایسته به مخاطبان آن معرفی و زمینه های بازاریابی بهتر برای آن را فراهم کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت دومین کالای تولیدی استان که نیاز به توجه بیشتر دارد را بادام دانست و گفت: مشکلی که در رابطه با این محصول وجود دارد انحصاری بودن صادرکنندگان بادام در استان است که لازم است با ایجاد یک تشکل، بادام استان از این وضعیت خارج شود و محصول بادام استان نه بصورت فله‌ای حاضر بلکه با بسته‌بندی شکیل و صادراتی متناسب به بازارهای جهانی عرضه شود.

امامی کلیشادی، میزان واردات استان در طول شش ماهه اول امسال را نیز 25 میلیون و 500 هزار دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد

وی افزود: البته این افزایش واردات استان مثبت است زیرا این میزان افزایش، صرف واردات ماشین آلات صنعتی مورد نیاز کارخانجات استان گردیده است که بر روند تولید تاثیر مثبت می‌گذارد.

این مقام صنعتی در خاتمه  یاد آور شد: فردا ۳۰ مهر ۹۳، مراسم تجلیل از هشت صادرکننده برتر استان در محل اتاق بازرگانی استان برگزار خواهد شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.