سرپرست دانشگاه تهران گفت: مفتخریم که دین مبین اسلام آیینی است که مروج آن مروج آرامش و صلح است و به دیگر سخن نگاه اسلام همواره در تقابل با خشونت و افراط‌گرایی بوده است.

دین اسلام مروج آرامش و صلح است / اسلام در تقابل با خشونت و افراط‌گری
به گزارش باشگاه خبرنگاران، عصر امروز دومین کنفرانس جهان علیه خشونت و افراط‌گری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
در این کنفرانس محمود نیلی آبادی سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به این که از طرف دانشگاه تهران همه دانشمندان، اساتید،‌ مهمانان خارجی، سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف در این جلسه حضور دارند و کمک می کنند تا یک مشارکت علمی در موضوع کنفرانس که همانا جهان علیه خشونت و افر اط‌گری است را برگزار کنند اظهار داشت: بنده طبیعتاً بحث‌ها تخصصی و علمی را به متخصصین امر واگذار می‌کنم و به عنوان مسئول دانشگاه چند نکته‌ای را خدمت عزیزان عرض می کنم.
 
وی ادامه داد: همانطور که دوستان  مستحضر هستند کشور عزیزمان از بنیانگذاران اولیه سازمان ملل متحد است و همواره اهتمام ویژه‌ای نسبت به عملکرد و کارایی این سازمان بین‌المللی در مواجهه با چالش‌های جهانی و پرتلاطم و همچنین در حال تغییر داشته است.
 
سرپرست دانشگاه تهران تصریح کرد: همواره در مباحث مربوط به تنظیم تدوین و اجرای سیاست‌ها باید ارائه راهکارها برای حل مشکلات داشته باشیم. اگر نگاه گذرا به مسائل متفاوت بین‌المللی امروز داشته باشیم شاهد تحولات یک جانبه‌گرایی ظهور قدرت ‌های اقتصادی جهان خواهیم بود و حضور موثر در عرصه سیاست اقتصاد بین‌الملل و برآورده شدن آمال بشریت مستلزم اعمال  اصلاحات اساسی و ابتکارات جدید می‌شود.
 
وی افزود: اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورهایی مثل ایران و مردم با فرهنگ آن ظهور اجتماعی از محوریت انسان‌های آزاده علیه یک جانبه‌گرایی برخی دولت‌ها است،‌ از این منظر اقدام ارزشمند رئیس جمهور محترم در طرح جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی را می‌توان به عنوان یک راهبرد اساسی در راستای حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جهانی ارزیابی کنیم.
 
نیلی آبادی اظهار داشت:‌ این ایده که حمایت مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تصویب قطعنامه‌ای در همین زمینه را موجب شد باعث سرافرازی نه تنها مردم ایران بلکه همه جهان شده ،‌ متاسفانه امروز اعمال خشونت و افراط‌گری بیش از هر زمان دیگری در منطقه و جهان اسلام جلوه‌گر شده است.
 
وی ادامه داد: ریشه‌های نامیمون خشونت در منطقه تکثیر شده و از آتش جنگ و درگیری‌های مذهبی می‌سوزد و نهادهای بشری آکادمیک و فرهیختگان دنیای غرب یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از این رویداد تاسف‌بار جلوگیری نمایند. متاسفانه عقل و منطق اعتدال در میان طرفداران خشونت و افراط‌گرایی که منطقه را آمال جنون و آتش‌بازی خود کرده‌اند جایی ندارند.
 
سرپرست دانشگاه تهران تاکید کرد: اسف‌بارتر این که بسیاری خشونت‌های منطقه به وسیله مدعیان مسلمانی که بویی از اسلام واقعی نبرده‌اند اجرا می‌شود و از این رهگذر ظلم عظیم و غیر عاقلانه یا بر اسلام و پیامبر عظیم اسلام روا می‌کنند، متاسفانه این گونه وانمود می‌شود که خشونت در ذات اسلام نهفته است.
 
نیلی‌آبادی گفت: در رسانه‌های آن‌ها نیز این بیان دروغین را با ابعاد مختلف به دنیا مخابره می‌کنند. حضار محترم مفتخریم که دین مبین اسلام آیینی است که مروج آن مروج آرامش و صلح است و به دیگر سخن نگاه اسلام همواره در تقابل با خشونت و افراط‌گرایی بوده است.
 
وی ادامه داد: همچنان که این اندیشه بر تحقق اعتدال تاکید داشته و اصولا در ذات خود صلح و آرامش را راهکاری برای رسیدن صلح‌مداری می‌‌داند، اگر به زندگی پیامبر اکرم (ص) توجه نماییم ارزنده‌ترین جنبه‌های دوست داشتن دیگران را مشاهده می‌کنیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد : در دین مبین اسلام ظر فیت‌های گسترده‌ای در همه زمینه‌های انسانی و اجتماعی وجود دارد که نشانگر اهتمام آن به رسیدن انسان‌ها به آرامش و زیستن در جهان آری از خشونت است، دانشگاه تهران که به اتکا اساتید و دانشجویانش بیش از 80 سال در ترویج علم و اخلاق تلاش می‌کند بر آن شد تا با برگزاری کنفرانس جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی به تبیین این دیدگاه در داخل کشور پرداخته و ائتلافی از نخبگان را برای این پدیده شکل دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.