گروه معارف/ مریم ذوالفقاری منظری - روز به روز شیفتگان و عاشقان دلدارش بیشتر می شوند. دست رئوفش همه را از سراسر عالم فرا می خواند.

آفریقایی ها تشنه معارف اهل بیت (ع) هستند

هر کس ندای عرفانی و پر از محبتش را با گوش جان بشنود ندایش را لبیک می گوید و با پا که نه؛ با سر به سویش رهسپار می شود. شاید اگر از هر کسی که به دیدارش آمده و در راه بازگشت به موطن خود باشد، بخواهی جمله ای در وصف بزرگی و رأفتش بیان کند، زبانش به لکنت می افتد و اشک در چشمانش حلقه می زند و تنها یک جمله را آن هم با دلی لرزان می گوید: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)...

اگر با دقت  به فعالیتهایی که در زمینه حضرت رضا(ع) انجام شده بنگرید، خواهید دید این اقدامها به مشهد الرضا، به خراسان یا به ایران محدود نمی شود. بلکه در خارج از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی نیز شیفتگان حضرتش اقداماتی ارزنده را از خود برجای گذاشته اند که شناسایی و معرفی فعالیتهای این قبیل افراد در ترویج فرهنگ منور رضوی و گسترش این فرهنگ در سایر ملل نقش بسزایی دارد.

در این زمینه جشنواره بین المللی امام رضا(ع)  از این جهت اهمیت مضاعفی می یابد که همه ساله اندیشمندان، پژوهشگران، هنرمندان و در یک کلام 
« پدیدآورندگان آثار فاخر رضوی» با خلق آثار ارزنده، زمینه ترویج بیش از پیش فرهنگ، سیره و معارف رضوی را در یک فضای معنوی فراهم می نمایند.

این جشنواره چندی پیش دوازدهمین ایستگاه خود را پشت سر گذاشت و طبق سنوات گذشته هشت خادم نمونه فرهنگ رضوی خارج از این مرز و بوم را به علاقه مندان آستان کبریایی حضرتش شناساندند که یکی از این خادمان نمونه فرهنگ رضوی حجت الاسلام سید مرتضی رضوی از کشور ماداگاسکار
 است.

وی که دانش آموخته حوزه علمیه قم و مؤسس و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در شهر آنتاناریو در ماداگاسکار است برای ترویج و نشر معارف اسلامی در کشورهای مختلف حضور داشته‌ است و امسال به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی معرفی و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تجلیل قرار گرفت. چند روزی که او در مشهد حضور داشت با او به گفت و گو نشستیم که هم اکنون پیش روی شماست.

 

  مهمترین پیام انقلاب

این خادم نمونه فرهنگ رضوی در ابتدای گفت و گو درباره کشور ماداگاسکار اطلاعاتی به ما داد و گفت: کشور ماداگاسکار کشوری مسیحی با جمعیت 20 میلیون است که تقریبا 7 درصد آنها مسلمانند و سه درصد آنها را اهل تشیع تشکیل می دهند.

 زبان رسمی اداری و علمی این کشور فرانسوی است و زبان بومی مالاگاشی (مالاگاسی) نیز مرسوم است و مردمی بسیار خونگرم و طالب حق و حقیقت دارد، بنا بر این وقتی با معارف اهل بیت(ع) آشنا می شوند با شوق و اشتیاق سر به آستان اهل بیت (ع) فرود می آورند و به این مکتب تشرف پیدا می کنند. همه مردم بخصوص مردم کشورهای آفریقایی تشنه معارف اسلامی و معارف اهل بیت(ع) هستند و باید در این زمینه مدیریتها را بخوبی انجام داد.

مکتب اهل بیت (ع) تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای ساکنان ماداگاسکار ناشناخته بود و پس از پیروزی انقلاب ایران، تاثیر شگرفی در عالم از جمله ماداگاسکار داشته است که مهمترین پیام این انقلاب بیداری و خودآگاهی پیروان مکتب اهل بیت (ع) در سراسر عالم و گرایش انسانهای آزاده به این مکتب بوده است. ارمغان انقلاب شکوهمند اسلامی برای مردم ماداگاسگار که سالها طعم تلخ محرومیت و فقر را چشیده بودند، پاشیدن بذر پیروی از برگزیدگان خلقت عالم هستی و وجود یعنی اهل بیت (ع) بوده است.

 

 احداث مجتمع امام رضا (ع) در ماداگاسکار

وی در ادامه به برخی فعالیتهایی که در ماداگاسکار توانسته است در 
حوزه های مختلف آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، تقریب مذاهب (اتحاد بین مسلمانان) و ... با همکاری و همفکری برخی از خیرین و بانیان ماداگاسکار انجام دهد اشاره و خاطرنشان کرد: از نمونه پروژه های در دست اقدام در ماداگاسکار احداث مجتمع حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که این مجتمع مشتمل بر مسجد، دانشگاه اسلامی و کتابخانه است که اگر توفیق پیدا کنیم درمانگاهی نیز به این مجتمع خواهیم افزود. همچنین در راستای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی طرح تاسیس مرکز فقهی علی بن موسی الرضا (ع) را در دستور کار خود قرار داده ایم. انتخاب و تعیین برخی از کتابهای مناسب اسلامی به زبانهای فرانسوی و ماداگاسکاری نیز از دیگر اقدامها در زمینه ترویج مکتب اسلام و اهل بیت (ع) در ماداگاسکار است.

همچنین در جوار مسجدی که به تبلیغ علوم شیعی و اهل بیت (ع) مشغول هستم؛ دبیرستانی تاسیس شده که طبق استانداردهای کشور ماداگاسکار به محصلان مدرک دیپلم ارایه می دهد. در این دبیرستان که پذیرش افراد مسیحی بیشتر از مسلمانان است، در کنار دروس آکادمیک، دروس اسلامی نیز برای آنها تدریس می شود و در پایان هر سال تحصیلی بسیاری از محصلان این دبیرستان به دین مبین اسلام و مذهب تشیع روی آورده و وارد مسجد و
 برنامه های تبلیغی آن می شوند.

حجت الاسلام رضوی با اشاره به اینکه در همایشها مرتبط با ائمه اطهار (ع) بسیاری از فرقه های دیگر اسلام به تشیع و بسیاری از افراد ادیان دیگر به دین مبین اسلام روی می آورند، تصریح کرد: در همایش علمی -فرهنگی امام رضا (ع) افرادی هستند که به تشیع روی آورده و نام خود را ملقب به نام مبارک امام رضا (ع) می کنند. برگزاری همایش سه روزه علمی ـ فرهنگی امام رضا(ع) در شهر ماجونگا همزمان با ایام دهه کرامت در سپتامبر 2013 و برگزاری مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) در مجتمع الزهرا(س) شهر ماجونگا در نوامبر 2012 از جمله برنامه‌های مهم ما به شمار می‌رود.

 

 وهابی ها در ماداگاسکار هم تخریب می کنند

وی اشاره ای هم به حضور وهابی ها در منطقه ماداگاسکار  کرد و گفت: آنها متاسفانه در همه جا رخنه کرده اند، در ماداگاسکار نیز حضور دارند و هنوز همچون آتش زیر خاکستر هستند و سر برنیاورده اند و فعالیتهای زیرزمینی انجام می دهند. بیشترین فعالیت آنها تخریب شیعیان است و به همین دلیل از هر فرصتی برای رسیدن به این اهداف خود استفاده می کنند. به عنوان مثال در ماه رمضان سال جاری به بهانه جشن عید فطر نمایشگاهی به راه انداخته بودند که یکی از غرفه های این نمایشگاه علیه شیعیان بود و در این خصوص فیلمها و تصاویری را منتشر می کردند تا به مردم القا کنند شیعیان کارهایشان شرک آمیز است خلاصه فعالیت های تخریبی شان علیه  شیعیان را انجام می دهند.

البته ناگفته نماند که شیعه هم در منطقه ما رو به رشد است و تنها تفاوتش با وهابیون در طریقه تبلیغاتشان است. شیعیان حرکت های فرهنگی و علمی انجام می دهند، اما وهابیون فعالیتهای تخریبی علیه شیعیان دارند و به خاطر آنکه موانع و اختلاف بر سر راه فعالیتهای شیعیان ایجاد می کنند تا شاید زودتر به نتیجه برسند، ولی ما معتقدیم خدا بزرگ است و به وقتش پاسخ آنها را خواهد
 داد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.