حضرت آیت ا... مهدوی کنی پس از عمری مجاهدت و تلاش مخلصانه، دیروز دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار حضرت حق نایل شد.

استادی که طرفدار اخلاق عملی بود

آنانی که ایشان را از نزدیک دیده یا می شناسند برای ارایه تصویری دقیق از شخصیت این عالم ربانی کاری بس سخت دارند، چرا که تجمع روحیات، ملکات و سکنات این روحانی بزرگمنش را نمی توان در یک مطلب چند خطی جمع و برای اهلش ارایه کرد، ولی به هر صورت دست تقدیر الهی اینک او را مهمان سفر قیامت کرده و من بر خود لازم دیدم به پاس مقام استادی در تکریم آن عالم متقی و پارسا نکاتی را یادآوری کنم.

در سال 65 که اولین بار با این عالم متقی روبرو گشتم، حس فوق العاده ای نسبت به یک عالم دینی که در مراتب سیاسی هم ورزیدگی خاص داشت، در نگاهم به وجود آمد تا اینکه در گذر ایام این دلبستگی معنوی به دلایلی چند هم عمیق و هم مستحکمتر شد.

شاید اگر از تمام کسانی که آیت ا... مهدوی کنی را می شناسند، این را بپرسیم که کدام وجه شخصیتی ایشان در زندگی وی بروز و ظهور چشمگیر داشته، به حقیقت بر اخلاقیات به عنوان نگین بسیار پررنگ زندگی این مرد خدا تأکید می شود، چرا که او بر این باور بود که منش و روحیات است که بهار دلها و روح بخش جانهاست.

به بیان دیگر، آنانی که درفضای روحی و اخلاقی این شخصیت خداترس روزی یا روزگارانی را گذرانده اند، به خوبی یاد دارند که ایشان همه شاگردانش را به حیات حسنه فردی و رعایت احوالات اجتماعی بر بنیاد دین دعوت می نمود که در این فضا رعایت حدود الهی و درک اقتضائات زندگی امروزی برای خود و دیگران برداشتی معقول از دین را تجلی می نمود.

از دیگر حسنات رفتاری این عالم مجاهد تأکید بر اصول اساسی دین به همراه درک و عمل به ظرافتهای تعلیمات شرعی بود که شاید بر همین مشی بود که در طول دوران مسؤولیتش درکمیته های انقلاب، دوران نخست وزیری تا آخرین آن، یعنی ریاست مجلس خبرگان همیشه به دنبال آن بود که اعمال خود و افراد همراه را از مدار شرعیات خارج نبیند.

از دیگر ویژگی‌های مبرز آیت ا... مهدوی کنی، به اذعان بسیاری از اهل نظر دوراندیشی و رفتارعاقلانه این استاد اخلاق در اغلب شؤون حیات سیاسی بوده، چرا که داشتن دقت نظر، سعه صدر و دوری از رفتارهای هیجانی در عرصه پرتلاطم سیاسی است که می تواند آرامش بخش منازعات پر دامنه اهل سیاست از یک طرف و به میدان امدگان سینه چاک افراد و گروه‌ها باشد که این عالم متقی در طول مسؤولیت بسیاری از جایگاه‌های انقلاب اسلامی، این حرکات را به دور از شأن و اهداف این حرکت الهی می دانست.

در این دور اندیشی و عاقبت خواهی است که صاحب نظران معتقدند، تأسیس یک دانشگاه که دانشجویانش ترکیبی از درسهای اسلامی و غیر آن در عرصه علوم امروزی را کسب می کنند و نتیجه آن بتواند رشد نسلی آشنا به متون اسلامی و اندیشه های دیگر مکاتب باشد، خود دلیلی بر آینده نگری مردی است که بر تعمیق اندیشه برپایی حکومت دینی کارا و پویا برای پاسخ به نیازهای امروزی بسیار تأکید داشت.

رفتار متدینانه برخاسته از روح دین در تمامی ابعاد زندگی، بویژه عرصه سیاسی از تأکیدات این روحانی متخلق به سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بود تا آنجا که در حوادث و رویدادهای بسیار سخت و سهمگین دوران پس از انقلاب و یا در دوران پیروزی و ظفر آیت ا... مهدوی کنی، اوامر الهی را بر هر چیزی از خواست و تمنیات بشری ترجیح داد، همچنان که در دوران دفاع مقدس در برهه های سخت تلاش در حضور پررنگ دانشجویانش در عرصه دفاع از کشور داشت، ولی بر کسی اجباری نبود و بازماندگان در دانشگاه را با جدیت حمایت و تحت پوشش علمی واخلاقی قرار می داد. در عین حال به فرماندهان دوران دفاع مقدس تأکید داشت که دانشجویان دانشگاه را در جاهای مختلف و گروه‌های رزمی متنوع به کار گیرند تا به گونه ای حافظ جان فرزندان معنوی خود باشد. از دیگر وجوه این استاد اخلاق اینکه او مستمع بسیار بزرگ و پرحوصله بود، چرا که ایشان معتقد بود، در نزاعها و درگیری‌های روزمره فردی و اجتماعی همه افراد بر ملکات نفسانی خود تأکید داشته باشند و بر دیگران است که با دقت نظر و فراغت بال به واکاوی حوادث و رویدادها پرداخته تا حاصل این حرکات چیزی برخاسته از عصبیتها و منیات نباشد و بر همین مشی خداپسندانه بود که در بسیاری از بزنگاه‌های سیاسی همانند مدیریت بر مناصب مختلف همیشه جانب دقت نظر و نه احتیاط را پیشه خود ساخته بود.

از دیگر نکات پررنگ اخلاقی آن فقید سعید عمل به تکلیف شرعی بود، چرا که در منابر و محافل مختلف وی تأکید داشت که عمل به شرع مقدس می تواند ملاک قضاوت خوبی برای اعمال افراد و نتایج آن باشد، بنابراین در درس اخلاق روزهای شنبه که همیشه در دانشگاه امام صادق(ع) برپا بود، تمرکزی وصف ناشدنی به این تکلیف همراه با مسؤولیت خواهی داشت و در بسیاری از خاطرات دوران اول انقلاب و قبول مقامهای مختلف برای خود را از این منظر می نگریست.

این نوشته فقط جبران بخش کوچکی از حق استاد اخلاقی است که منش و روش او به دلیل عامل بودن جذبه و تأثیری عمیق بر افراد می گذاشت، ولی تأکید دارم که مطالعه کتاب اخلاق عملی به عنوان حاصل یک عمر تلاش و مجاهدت درونی علاوه بر تجلیات نوظهور رفتاری می تواند روزنه هایی به عالم این عالم دینی خدا ترس و با تقوا باشد. روحش قرین رحمت الهی باد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.