معتمدی: استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه آب مهمترین بحران سال گذشته استان بود،اظهار داشت: البته تابستان سال آینده نیز سال راحتی برای استان نخواهد بود، ...

 تابستان آینده، سال آبی راحتی برای استان نخواهد بود

حتی اگر میزان بارشها و روان آبها به یک سطح متعادلی برسد. به دلیل برداشتهای بی رویه گذشته و کاهش روان آبهای سطحی، مصرف آب باید مدیریت شود.

رشیدیان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید برنامه ریزی لازم توسط دستگاه‌های مرتبط با توجه با پیش بینی های هواشناسی انجام شود، گفت: همچنان صرفه جویی در مصرف آب، اصلاح شبکه و ارتقای بهره وری از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 10 هزار میلیارد ریال برای توسعه آبیاری تحت فشار در قالب الگوی کشت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، اضافه کرد: سهم استان از این محل 950 میلیارد ریال است . در ضمن هرچه در اصلاح کشت، روشهای آبیاری و گسترش آبخوان داری و دیگر راهکارها مورد توجه در دستور کار قرار گیرد کلیت آن به نفع آب استان خواهد بود.

رها شدگی چاه های غیر مجاز

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد، چاه‌های غیر مجاز رها شده و بیشتر نظارتها متوجه چاههای دارای مجوز است، تصریح کرد: نباید اعمال قانون تنها برای کسانی که دارای مجوزند در بحث مصرف و دبی آب صورت گیرد، بلکه باید مانع کار چاه های غیر مجاز شد، البته اگر راهی وجود دارد، در چارچوب قانون برای برداشت آب به این چاه‌ها مجوز صادر شود تا بتوان  آنها را تحت نظارت و کنترل داشت.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه 50 درصد جمعیت استان در مشهد ساکنند، خاطر نشان کرد: در کنار آن، این کلانشهر میزبان سالانه 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است، بنابراین تامین آب آن یک بحث ملی است .

وی با بیان اینکه قائم مقام وزیر نیرو مکلف به برگزاری جلسات برای تامین آب مشهد و استان شده است، اظهار داشت: تاکنون چهار جلسه برای مدیریت آب این کلانشهر برگزار شده است و این نشان از اهمیت وضعیت آب مشهد در سطح ملی می باشد.

اعتبارات ملی برای دو سد دوستی و ارداک

رشیدیان با اشاره به اختصاص اعتبارات ملی برای دو سد ارداک و دوستی گفت: برای استفاده از این اعتبار 10 میلیارد تومانی تاریخ مشخصی اعلام شده است که باید برابر آن اقدام کرد و نسبت به جذب آن و اجرای پروژه و برنامه های تعریف شده در حوزه این دو سد انجام داد.

کاهش آب سدهای استان

وی در جمع خبرنگاران نیز با بیان اینکه خشکسالی و کم آبی مهمترین مبحث استان است، گفت: هر چند ممکن است  تا اندازه ای بارشهای خوبی را در سال آبی پیش رو داشته باشیم، اما با توجه به کاهش بیش از حد آبهای زیر سطحی و مصرف آن، کاهش جدی در بحث آبهای سطحی وجود خواهد داشت، ضمن اینکه آب پشت سدها نیز نسبت به سال گذشته پایین تر است.

خسارت 2 هزار میلیارد تومانی خشکسالی

وی میزان خسارت وارده از ناحیه خشکسالی به استان را دو هزار و 499 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این میزان خسارت در سال گذشته و در پی سرمای بیش از حد در زمستان و خشکسالی به استان وارد شده است که برای جبران آن 30 میلیارد تومان به عنوان خسارت خشکسالی به ستاد بحران خراسان رضوی اختصاص یافته است.

مهار آبهای سطحی بزرگترین پروژه

وی درباره برنامه های استان برای مهار آبهای مرزی نیز گفت: بزرگترین پروژه و برنامه های استان در سال جاری در بخش مهار آبهای مرزی است تا بتوان آبهای سطحی را مدیریت و مهار کرد. نماینده عالی دولت در استان در بخش دیگر با اشاره به نزدیک شدن به فصل زمستان تأکید کرد: از هم اکنون دستگاههای مرتبط بویژه شرکت گاز باید برنامه ریزی و پیگیری‌های لازم را داشته باشند تا مشکلی در تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها، مراکز صنعتی، مناطق سردسیر و مردم ایجاد نشود.

وی همچنین با بیان اینکه 65 درصد استان روی خط زلزله قرار دارد، گفت: آمادگی لازم در بحث مدیریت بحران باید وجود داشته باشد. ضمن اینکه گلایه هایی در خصوص خدمات پروازی برای اورژانس هوایی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: این اعتقاد وجود دارد تا زمانی که بتوان بحران را پیش بینی و برای آن طرح و برنامه ریزی کرد، هیچ بحرانی غافلگیرکننده نخواهد بود.

16 سال خشکسالی

مدیر کل بحران استان نیز گفت: در خراسان رضوی 16 سال است که به طور متناوب خشکسالی را شاهدیم. ممکن است در سالهایی بارشها طبیعی باشد، اما با توجه به کاهش برف از نظر منابع آبی استان بسیار در مضیقه است.

شایان فر با ارايه گزارشی در خصوص اقدامهای انجام شده درباره خشکسالی افزود: تاکنون 430 میلیارد ریال به 85 هزار و 159 نفر در قالب بیمه کشاورزی به عنوان خسارت خشکسالی پرداخت شده است.

ذخیره 315 میلیون متر مکعبی سد دوستی

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی نیز طی گزارشی اعلام کرد: در سال زراعی گذشته، استان 7/143 میلی‌متر بارندگی داشت که نسبت به سال گذشته 2/22 درصد کاهش نشان می‌دهد .

جعفری افزود: یک درصد استان در وضعیت خیلی شدید خشکسالی،12 درصد خشکسالی شدید، 43 درصد خشکسالی متوسط، 32 درصد خشکسالی ضعیف و 6 درصد هم در وضعیت طبیعی بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 23 درصد مخازن استان نسبت به حجم نرمال آب دارند، گفت: این میزان در سال گذشته 26 درصد بوده است. در خصوص سد دوستی نیز باید گفت، اکنون دارای 315 میلیون مترمکعب آب است که سال گذشته این رقم 326 میلیون متر مکعب بود، بنابراین اگر وضعیت به همین منوال باشد تا عید امسال می توان با همین شکل شرایط را مدیریت کرد.

وی با اشاره به همراهی قابل توجه طرف ترکمنی در بحث سد دوستی اظهار داشت: برداشت استان از این سد 30 میلیون متر مکعب بیشتر از ترکمنستان است.

وی در بخش دیگر گفت:تاکنون برای 50 درصد چاه های آب کشاورزی عقد قرارداد نصب کنتور هوشمند برای مدیریت مخازن آبهای زیرزمینی  منعقد شده که تلاش می شود تا پایان سال 70 تا 80 درصد این کنتورهای هوشمند نصب شود.

کمبود آب در 27 شهر

مدیر عامل آب و فاضلاب استان نیز گفت: از 73 شهر استان 28 شهر با کمبود آب مواجهند که شامل 66 درصد جمعیت استان می‌شود، بنابراین باید حداقل 33 حلقه چاه حفر شود که برای آن  26 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

آبرسانی به 448 روستا با تانکر

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی نیز گفت: با 25 درصد کاهش منابع آبی مواجهیم ضمن اینکه  کمبود یا تغییر کیفیت آب 448 روستا نیز با تانکر تامین می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز افزود: در بحث مدیریت آب باید بهره برداران به عنوان بخش متولی مصرف کننده نیز تأثیرگذار باشند.

مزروعی در خصوص نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی نیز گفت: نباید نصب کنتورهای هوشمند انحصاری و از یک شرکت خاص باشد، زیرا نوعی بدبینی در میان کشاورزان ایجاد می کند.

وی در بخش دیگر گفت: در خصوص تخصیص اعتبارات خشکسالی باید گفت، فرمانداران بدون برگزاری جلسه برنامه ریزی رأساً اقدام به توزیع اعتبارات کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.