ساری – حسین احمدی : با وقوع بارندگی شدید و سیلاب در شهرهای مازندران ، دوباره شاهد خسارات زیادی در بخش های مختلف شهری و روستایی استان شدیم .

 ساخت و سازهای غیرمجاز در مازندران سیل به راه انداخت

ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه ها ، طغیان سیلاب های خروشان را به سمت شهرها و روستاها بدنبال داشته و خسارت های گذشته دوباره نیز تکرار شد .
تازمانی که بستر رودخانه ها از ساخت و سازهای غیرمجاز پاک نگردد ، همه ساله شاهد تکرار چنین وقایع تلخی در مازندران خواهیم بود و با هر بارندگی باید خودمان را برای وقوع سیل دیگری آماده کنیم !
 

با آزاد سازي حريم رودخانه ها شاهد اينگونه حوادث تلخ نباشيم

استاندار مازندران از خسارت 75 ميليارد توماني سيلاب به واحدهاي مسكوني ، تاسسيات زيربنايي و بخش كشاورزي در منطقه غرب استان خبر داد.

ربیع فلاح جلودار در بازدید از مناطق آسيب ديده براثر سيل و آب گرفتگي در شهرهاي نور ، نوشهر ، چالوس ، عباس آباد و رامسر گفت: بارش قريب 200 ميليمتر باران در يک فرصت كوتاه در غرب مازندران بي سابقه بوده كه  خسارت هايي را به همراه داشته است.

وی که به همراه معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی استانداری برای بررسی میزان دقیق خسارت‌ها و پیگیری نحوه خدمات ‎رسانی از مناطق سیلزده غرب استان بازدید نمود، افزود: به منظور مقابله با سيلاب و كنترل آن تاكنون 500 میلیارد ريال در حوزه آبخيزداري به آب منطقه اي ، شهرداري و بنياد مسكن پرداخت شده است و اين روند ادامه خواهد داشت      .

مقام عالي دولت در مازندران خسارت حوزه مسكوني، تاسسيات زيربنايي و بخش كشاورزي در منطقه غرب استان را تا اين لحظه 75 ميليارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت : در جريان بارش اخير مجموعا 37 روستا دچار آبگرفتگي شد و توسط بنياد مسكن 762 واحد مسكوني تا اين لحظه برآورد خسارت گردید .

فلاح به اعزم 39 تيم امدادي در قالب 195 نفر به اين مناطق خبر داد و یاداور شد: تيم بيمه ايران براي پرداخت غرامت و تيم هاي دستگاه هاي حمايتي از جمله كميته امداد، بهزيستي و هلال احمر براي كمک و مساعدت در منطقه حاضر بوده و بنياد مسكن نيز با استقرار در منطقه مشغول برآورد خسارت مي باشد.

استاندار مازندران در پايان با اشاره به اين كه بخش اعظم اين خسارات به دليل ساخت و ساز غير مجاز و احداث بنا در بستر رودخانه مي باشد، اظهار اميدواري نمود: امیدواریم با همكاري مردم و آزاد سازي حريم رودخانه ها ديگر شاهد اينگونه حوادث تلخ در مازندران نباشيم.

 

جزئیات خسارات سیل در مازندران اعلام شد

مدیرکل مدیریت بحران مازندران جزئیات خسارات وارده بر اثر ریزش باران و وقوع سیل در مازندران را اعلام نمود.

رستم زرودی با اشاره بیشترین بارندگی‌ را در رامسر با 120 میلی‌متر، نوشهر با 104 و ساری با 82 میلی‌متر داشتیم ، افزود : در شهرستان عباس‌آباد یک کارگر24 ساله ارومیه‌ای به دلیل آب‌شستگی و ریزش دیوار خانه قدیمی حین کار فوت شد.

وی یاداور شد : برخی از روستاهای عباس‌آباد دچار آبگرفتگی شدند که با همت فرماندار و بخشدار و دستگاه‌های اجرایی در حال رفع مشکل هستند، جاده‌های عباس‌آباد در روال عادی قرار دارند و قطعی آب و برق و گاز نداریم.

مدیرکل بحران مازندران با اشاره به آبگرفتگی در برخی از روستاهای چالوس مانند "اشکاردشت" گفت: آبگرفتگی معابر شهری از جمله در خیابان 17 شهریور چالوس نیز سبب بسته شدن این خیابان شد که هم اکنون به همت شهرداری و دستگاه‌های اجرایی بازگشایی شد.

زرودی اضافه نمود: سرریز کردن رودخانه "گندآبرود" چالوس سبب آبگرفتگی منازل روستاهای حاشیه این رود از جمله خرمنه علیا و مهدی‌آباد شد و بخشی از روستای عرب‌خیل نیز دچار مشکلات سیلاب و آبگرفتگی منازل گردید.

وی ادامه داد: ریزش کوه و آبگرفتگی محور چالوس به مرزن‌آباد سبب مسدود شدن این بزرگراه از سمت شمال به جنوب شده است.

مدیرکل بحران مازندران از تعطیلی تمامی مدارس نوشهر و چالوس خبر داد و گفت : تعدادی ازمعابر شهری و روستایی در شهرستان نور دچار آبگرفتگی شدند که مسئولان و دستگاههای مربوطه در حال رفع مشکل هستند.

زرودی افزود: در شهر ساری نیز که سومین شهر پرباران از شب گذشته تاکنون بوده است، بخشی از نقاط غربی و شمالی دچار آبگرفتگی شد که با کمک شهرداری و دستگاه‌ها مربوطه ، تخلیه آب صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران خاطرنشان ساخت: سایر شهرهای استان روال عادی دارند اما بصورت کلی آبگرفتگی در سطح معابر را شاهد هستیم .

 

امدادرسانی به 232 خانواده آسیب‌دیده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از امدادرسانی به 232 خانواده آسیب‌دیده از سیلاب خبر داد.

مهدی ولیپور افزود : درپی بارش باران و جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های نوشهر، چالوس، رامسر، تنکابن، نور و بابل امدادگران جمعیت هلال احمراستان با تجهیزات کامل به مناطق و روستاهای حادثه‌ دیده اعزام شدند.

وی با اشاره به ارائه خدمات به 232 خانوار در شش شهرستان و 34 روستا ، اضافه نمود: به 940 نفر از آسیب دیدگان در این مناطق امدادرسانی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران یاداور شد: 250 قرص نان، 58 تخته موکت، 86 تخته پتو، 144 قوطی انواع کنسروجات و 10 کیلو نایلون بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.

ولیپور افزود: در جریان این امدادرسانی 145 نفر امدادگر و نجات‌گر در قالب 34 تیم عملیاتی با استفاده از شش دستگاه آمبولانس و 30 دستگاه خودروی امدادی و 52 دستگاه پمب لجن‌کش به امدادرسانی پرداختند.

وی افزود: امدادگران جمعیت هلال احمر همچنین شش دستگاه خودروی گرفتار در لجن و سیلاب را رهاسازی کردند.

 

آب‌بندان عامل سیل در نور

فرماندار نور آب ‌بندان شهر را عامل وقوع سیل در نور اعلام نمود .

هادی خنجری افزود: بالا رفتن سطح آب در آب بندان که در ضلع جنوبی این شهر قرار دارد، سبب شکسته شدن و پارگی قسمتی از دیواره آن شد و خروج آب و هجوم به سمت شهر نور، قسمتی از این شهر را در معرض خطر آبگرفتگی قرار داد.

وی اظهار داشت: سرعت و قدرت آب سبب شد از منافذ مختلف به بخشی از شهر راه پیدا کند و حدود 30 منزل مسکونی دچار آبگرفتگی گردید.

فرماندار نور اضافه نمود: با بسیج تمام امکانات و نیروی انسانی موفق به مهار و کنترل آب‌های خروجی از آب‌بندان به سمت شهر شدیم  ولی در صورت تداوم بارندگی همچنان بخش اعظمی از شهر نور در معرض خطر جدی قرار دارد و انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات از سوی مدیریت امور منابع آب استان از بروز مشکلات آینده پیشگیری گردد.

خنجری ادامه داد: جلوگیری از وقوع این اتفاق در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان شهرستان بوده و با توجه به مطالعات و بررسی‌های بعمل آمده اعتباری معادل 2میلیارد ریال برای مقابله با تهدیدات احتمالی از سوی کمیته برنامه‌ ریزی شهرستان برای این امر منظور شد که البته تاکنون تخصیص نیافته و انتظار داریم در اسرع وقت تخصیص یابد.

وی یادآور شد: آب‌ بندان مذکور با طول بیش از 2500 متر، عرض 300 متر ، وسعتی بالغ بر 80 هکتار و حجم تقریبی 2 میلیون مترمکعب دارد که از محل آبریز آب‌های سرازیر شده از ارتفاعات بالادست دهستان ناتل کنارعلیا بخش مرکزی تغذیه می‌شود و اراضی زراعی و کمربندی جنوبی شهر و خیابان‌های نیما و سردشت و حدود 50 درصد از مناطق مسکونی شهر نور را تهدید می‌کند.

همچنین مدیرامور منابع آب شهرستان نور گفت: برای طرح مطالعه و اجرای پروژه تحکیم دیواره و یال آب‌ بندان شهر نور، 2 میلیار ريال اعتبار منظور شده است.

محمد موسوی در جلسه ستادمدیریت بحران شهرستان نور با اعلام میانگین بارش 162 میلی‌متری باران در عرض 12 ساعت در این شهرستان افزود: بر اساس اعلام هواشناسی در همین مدت در نوشهر 114 و در رامسر 115 میلی‌متر باران بارید.

وی تاکید نمود: اصلاح و تخریب برخی نقاط برای جلوگیری از مشکلات مشابه در بارندگی‌های بعدی در اولویت قرار دارد که دستگاه قضایی نیز باید در این زمینه حمایت های لازم را انجام دهد.

مدیرامور منابع آب شهرستان نور آب‌ نمای احداث شده در رودخانه گلندرود، پل غیرمجاز ورودی روستای خرم‌آباد، 50 متر از مسیر رودخانه کاسگرمحله و چند دهنه پل غیرمجاز در نقاط شهری رویان را از نقاط  اولویتدار برای اصلاح و جمع‌آوری عنوان کرد.

موسوی ساماندهی و لایروبی انهار بالادست خیابان شهدای شهر رویان، رودخانه روستای عباسا، وازرود چمستان را نیز از امور اولویت‌ دار عنوان نمود.

وی بازگشایی خروجی بیشتر انهار مسدود شده و بخشی از مسیر نهر پشت کلانتری 12 شهر نور را از دیگر اولویت‌ها عنوان کرد و افزود : برای طرح مطالعه و اجرای پروژه تحکیم دیواره و یال آب‌بندان شهر نور که 40 سال قدمت دارد اعتبار منظور شده که در دستور کار قرار دارد.

 

به ساخت ‌و سازهای غیرمجاز گواهی پایان کار ندهید

فرماندارویژه تنکابن نیزگفت: به ساخت و سازهایی که به حریم رودخانه یا انهار تجاوز شود ، نباید گواهی پایان کار داد.

ابراهیم هاشمی افزود: با تجاوز به حریم رودخانه ها و کم عرض شدن مسیر ، در بارش باران‌های شدید و شناور شدن اندکی زباله و یا درختان و سرشاخه‌ها ، عبور روان آب‌ها دچار انحراف شده و به کوچه‌ها و امکان وارد و سبب خسارات احتمالی می‌شوند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن اضافه نمود: با توجه به اهمیت موضوع و نیز براساس قانون حفظ و حراست انهار و رودخانه ها برعهده امور آب است و دستگاه‌های مرتبط نیز باید با معرفی متخلفان برای جلوگیری ازاین گونه معضلات ، اقدامات عملی داشته باشند.

هاشمی ادامه داد: بخشی ازمسائل به اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های اجرایی و اداری شهرستان مبنی بر لایروبی رودخانه ها برمی‌گردد که بسیارموثر می باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.