سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: تبدیل 4100 کیلو اورانیوم کمتر غنی شده به اورانیوم طبیعی متناسب با تعهدات ایران است.

ظریف به اسپانیا و چین می‌رود/در گام‌های آخر مذاکرات هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه افخم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان این‌که مذاکرات کارشناسی طبق برنامه دو روزه خواهد بود، گفت: در این مذاکرات کارشناسان ایران و گروه 1+5 جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بررسی می‌کنند و این نشست در چارچوب تماس‌ها و تبادل‌نظرها در حوزه مذاکرات است.

 

وی همچنین گفت: بعیدی‌نژاد، رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 است.

 

دیدگاه‌های ایران و ترکیه در خصوص مسائل منطقه یکسان نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و ترکیه و مباحث اخیر در این رابطه، گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه‌اند که روابط خوبی را به صورت دوجانبه دارند. رفت‌وآمدهای خوبی بین دو کشور در سطوح بالا انجام شده. نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کرده و آقای روحانی نیز به ترکیه سفر کرد. در عین حال همواره موضوعات منطقه‌ای مورد مذاکره است که در سطح سیاسی در مورد آنها تبادل نظرصورت می‌گیرد.

 

وی افزود: دیدگاه‌های دو کشور در خصوص مسائل منطقه یکسان نیست ولی این مانع از همکاری‌ها نبوده و گفت‌وگوهای سازنده‌ای بین دو کشور برقرار است.

 

افخم تأکید کرد: معتقدیم که گفت‌وگو و مشارکت کشورهای منطقه برای حل موضوعات منطقه یکی از روش‌های اصولی و درست است و از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص روابط ایران و عربستان و اظهارات اخیر مقامات عربستانی در مورد ایران، گفت: منطقه در شرایط حساسی است و معضلات منطقه نیازمند گفت‌وگو، همکاری و مشارکت است. انتظار می‌رود دیدگاه‌ها با رعایت شرایط حساس منطقه باشد و هر آنچه که می‌تواند مانع از شکل‌گیری همکاری‌ها و مانع از فضای تفاهم شود کمک کننده نخواهد بود.

 

جدول زمانی نهایی سفر ظریف به عربستان تنظیم نشده است

 

وی با بیان این‌که موضوعاتی که در فضای رسانه‌ای اعلام می‌شوند واکنش‌هایی به همراه دارند و ما نیز واکنش‌هایی داشتیم در مورد سفر ظریف به عربستان نیز، گفت: سفر وزرا بخشی از روندهای مذاکراتی است اما برای این سفر هنوز جدول زمانی نهایی تنظیم نشده است و هر زمان شرایط فراهم باشد نسبت به هماهنگی‌های لازم اقدام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ زمان و مکان مذاکرات سه جانبه ظریف ، کری و کاترین اشتون گفت: تماس‌هایی بین دو طرف برقرار است و هماهنگی‌ها برای انجام مذاکرات در سطح بالا در دست انجام است و جدول گفت وگوهای دیگر در سطوح مختلف نیز در حال زمان بندی شدن است.

 

این که حتما باید وزیر خارجه درباره‌ موضوعات اعلام نظر کند دیدگاه سطحی و غیر کارشناسی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نمایندگان مجلس نسبت به اعلام موضع نکردن وزیر خارجه درباره‌ مسائل هسته‌ای انتقاداتی دارند، گفت: جنس کار دیپلماتیک و فضای اعلام مواضع با یک تقسیم کاری صورت می‌گیرد اغلب اعلام مواضع از سوی سخنگوی وزارت خارجه است و اظهار نظر نکردن مسئولان ارشد وزارت‌خانه به این مفهوم نیست که کار دقیق و کارشناسی در آن صورت نمی‌گیرد. همه‌ مسائل و موضوعات با هماهنگی وزیر خارجه و در بخشی از موارد با مشورت‌های خیلی نزدیک انجام می‌شود و حتی برخی متون و اعلام نظرها دیدگاه صریح شخص وزیر خارجه است.

افخم اضافه کرد:‌ این دیدگاه که حتما باید وزیر خارجه درباره‌ موضوعات اعلام نظر کند دیدگاه سطحی و غیر کارشناسی است. وزیر خارجه بر همه مسائل و حوزه‌های مختلف کاری در وزارت خارجه همچنین در بخش‌های فرهنگی و کنسولی در کنار حوزه هسته‌ای اشراف کامل دارد اما مسئولیت‌ اعلام مواضع متناسب با تقسیم کاری به عهده‌ی سخنگو و دیگر دوستان در وزارت خارجه است.

 

مواضع تیم مذاکره‌کننده درباره‌ لغو تحریم‌ها به طور صریح و روشن اعلام شده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اگر توافق هسته‌ای صورت بگیرد شامل لغو تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و موارد دیگر نمی‌شود، گفت: موضوعات مذاکرات، لغو تحریم‌های هسته‌ای است و مواضع تیم مذاکره کننده کشورمان درباره‌ لغو تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به طور صریح و روشن تبیین و اعلام شده است. طبق توافق ژنو دو طرف سعی دارند به نگرانی‌ها درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای و نیز لغو همه‌ تحریم‌های یک جانبه و همه جانبه پاسخ دهند.

 

1+5 موضوعات مذاکرات را رسانه‌ای نکند

افخم همچنین گفت: به طرف‌های مذاکراتی خود در بحث هسته‌ای توصیه می‌کنیم در مقطع زمانی باقی مانده از مذاکرات جامع از طرح موضوعاتی که درباره‌ آنها رایزنی‌ها در جریان است و هنوز چیزی قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کنند و آنها را به صحنه رسانه نکشانند.

 

وزارت خارجه گزارش اقدامات ایران در رابطه با اهانت اردوغان را به مسئولان نظام ارسال کرده است

افخم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ اهانت رجب طیب اردوغان به مقامات عالیرتبه کشورمان و اظهارات وی درباره‌ی سوریه تصریح کرد:‌ وزارت خارجه اقدامات لازم سیاسی را دراین رابطه انجام داده و گزارش اقداماتش برای مسئولان نظام ارسال شده است.

 

برخی مشکلات فنی در مسیر ترانزیتی ایران و ترکیه ایجاد شده است

وی همچنین در خصوص کاهش روابط اقتصادی ایران و ترکیه و ایجاد مشکلات ترانزیتی میان دو کشور خاطر نشان کرد:‌ البته این مساله به این صراحت نیست بلکه برخی مشکلات فنی در مسیر ترانزیتی میان دو کشور ایجاد شده است که مذاکرات درباره‌ رفع این مشکلات در حال انجام است و امیدواریم به زودی مساله حل شود. اما تاکید می‌کنم که مشکلات به وجود آمده یک تصمیم سیاسی ارزیابی نمی‌شود.

 

تا زمانی که بر روی همه مسائل توافق نکنیم نمی‌توان گفت بر روی مساله‌ای به طور جداگانه توافق شده است

افخم درباره‌ پیشنهاد‌هایی که در فضای رسانه‌ها درباره‌ بحث غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران مطرح می‌شود گفت: درباره‌ همه این موضوعات مذاکرات در جریان است و تا زمانی که بر روی همه مسائل و جزئیات توافقی نکنیم نمی‌توان گفت که بر روی مساله‌ای به طور جداگانه توافق شده است. اخبار درباره‌ جزئیات مذاکرات و پیشنهاد مطرح زیاد است اما هنوز چیزی قطعی نشده است.

 

ظریف به اسپانیا و چین می‌رود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر وزیر خارجه‌ کشورمان به اسپانیا و چین طی هفته‌ آینده خبر داد و گفت: آقای ظریف اواسط هفته آینده به اسپانیا می‌رود و اواخر هفته آینده به چین خواهد رفت.

افخم سفر ظریف به چین را در راستای شرکت در اجلاسی درباره‌ امور افغانستان در سطح منطقه دانست و گفت: 14 کشور در این نشست در سطح وزیران خارجه شرکت می‌کنند و آن چهارمین نشستی است که برای کمک به تثبیت امنیت و بهبود شرایط افغانستان صورت می‌گیرد که میزبان آن چین است.

 

پیگیر اخبار کشف گور دسته جمعی در عراق هستیم

افخم در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که اخباری مبنی بر کشف یک گور دسته جمعی در عراق منتشر شده است که گفته می‌شود در بین آن تعدادی از زائران ایرانی و عراقی و حتی افرادی ایرانی منتسب به داعش هستند. آیا این خبر را با جزییات منتشر شده تایید می‌کنید؟ گفت: این خبر را ما هم دیدیم و از طریق سفارت پیگیر هستیم تا اطلاعات تکمیلی به ما دهند. با توجه به جنس خبر و ذکر اسامی ایرانیان ما هم به این موضوع حساس شده‌ایم و به محض این که از سوی مسئولان عراقی اطلاع پیدا کنیم و خبر تایید شود جزییات را اعلام می‌کنیم . البته پیگیری‌های اولیه ما هنوز اصل خبر را مبنی بر این که اساسا چنین گوری کشف شده باشد تایید نمی‌کند. در عین حال باید منتظر اعلام نظر صریح و رسمی باشیم.

 

تبدیل 4100 کیلو اورانیوم کمتر غنی شده به اورانیوم طبیعی متناسب با تعهدات ایران است

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر این که پس از مذاکرات وین 6 از طرف مسئولان کشورمان اعلام شد که قرار است ایران در ازای آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران تحت تاثیر تحریم‌های بانکی و نفتی ، حدود کمتر از 3 تن اورانیوم کمتر غنی شده به اورانیوم طبیعی تبدیل شود اما بعد از مدتی این میزان به بیش از 3 تن و بعد از آن نیز به حدود 4 هزار و 100 کیلو افزایش یافت. دلیل این افزایش یک تنی چیست؟ با اشاره به انتشار گزارش آمانو درباره‌ اجرای توافق ژنو در دوره‌ تمدید مذاکرات گفت: متاسفانه بخشی از گزارش آمانو در اجرای توافق ژنو از سوی یکی از خبرگزاری‌ها ( خارجی) به طور دقیق منتشر نشد. براساس گزارش اخیر آژانس اعلام شده است ایران در روند اجرای توافق به تعهداتش عمل کرده است و هیچ چیز خارج از توافق عمل نشده است و همه چیز متناسب با مسیر اجرای توافق است و عدد و رقم‌هایی که در این چارچوب وجود دارد امور فنی است که بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توافق قرار گرفته است. بنابراین ایران در مسیر اجرای توافق ژنو متعهدانه پیش می‌رود و صحت و درستی اجرای تعهدات نیز از سوی آژانس اعلام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همچنین همکاری‌ها و گفت و گوهای فنی ایران و آژانس ادامه دارد . در عین حال که مسائل فنی گاهی اوقات موجب می‌شود تا زمان بندی از پیش تعیین شده برای همکاری ها حاصل نشود اما نقش همکاری‌ها و تماس‌ها و توافق بر روی حل و فصل مسائل باقی‌مانده نشانه‌ای از اراده‌ ایران برای اجرای تعهدات از سوی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان فنی سازمان انرژی اتمی در روند و بر اساس توافق ژنو موضوعات را دنبال می‌کنند و آمار وارقام دقیقا متناسب با تعهدات ایران است.

 

ائتلاف ضد داعش باید اولین گام خود را با جلوگیری از حمایت‌های مالی از داعش بردارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره‌ی کمک به مردم کوبانی با بیان این که مقاومت مردم کوبانی باعث شگفتی سیاست‌مداران افکار عمومی و رسانه‌ها شده است و امیدواریم این مقاومت به خروج تکفیریها از این منطقه منجر شود، گفت: آمرلی و کوبانی، دو منطقه‌ مردمی هستند که در مقابله با تروریسم مقاومت کردند. کمکهایی باید از سوی ائتلاف ضد داعش به این مناطق می‌شد اما اقدامات کند بوده است و در برخی از موارد اعلام شده ممکن است کمک به کوبانی در برنامه‌شان نباشد و این روند تردید‌های ما را نسبت به اهداف ائتلاف ضد داعش بیشتر می‌کند.

افخم افزود: ائتلاف ضد داعش باید اولین گام خود را با جلوگیری از حمایت‌های مالی از داعش بردارد و این انتظار افکار عمومی در منطقه و جهان است. باید جدیت ائتلاف در حمایت از مردم کوبانی به نمایش گذاشته شود.

وی همچنین درباره‌ ارسال کمک‌های انسان دوستانه به این مناطق گفت: برای ارسال کمک‌ها گفت‌و‌گوهایی داشته‌ایم و به محض فراهم شدن شرایط مسیرهایی که مناسب برای ارسال کمک باشد در نظر گرفته می‌شود. در عین حال این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

 

امیدواریم با پایبندی دو طرف به توافق مسیر تحولات یمن به سمت شکوفایی حرکت کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ تحولات یمن و موضع ایران در این باره گفت: ما از تحولات یمن و روندی که در مسیر گفت و گو و توافق اخیر صورت گرفته است حمایت خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با پایبندی دو طرف به توافق مسیر تحولات یمن به سمت شکوفایی حرکت کند. انتشار برخی اخبار یا بازنشر برخی دیدگاهها که ایران از یک گروه حمایت می‌کند و از گروه دیگر نه، گمانه زنی‌های رسانه‌ای است. ایران از ثبات و صلح در منطقه حمایت می‌کند و امیدواریم این نگاه مترقی به حل مسائل منطقه بیانجامد.

 

در گام‌های آخر مذاکرات هستیم

افخم در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که اگر توافق احتمالی جامع هسته‌ای به دلایلی به نتیجه نرسد ایران غنی سازی‌اش را به سطح 20 درصد باز می‌گرداند و همچنین اخبار مربوط به پیشرفت 98 درصدی را در مذاکرات تایید می‌کنید گفت: ما در گام‌های آخر مذاکرات هستیم که بسیار مهم و حساس و سخت هستند اما این که پیشرفتی در مذاکرات 95 یا 98 درصد است ارزیابی سیاسیون است . بخش مهمی از مسیر ، طی شده است. اما آنچه باقی مانده بخش سخت و تعیین کننده است. همه طرف‌های مذاکراتی تلاش دارند تا در کمتر از 40 روز باقی مانده به نتیجه برسند.

 

تمدید مذاکرات در دستور کار نیست

وی تاکید کرد:‌ تمدید مذاکرات در دستور کار نیست و امیدواریم در مدت باقی مانده مسیر رسیدن به توافق هموار شود. این که تا ضرب‌الاجل تعیین شده ( سوم آذر ماه) چنین و چنان می‌شود را اجازه دهید پیش داوری نکنید و جلوتر از مذاکرات ویا عقب‌تر از آن نروید.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره سفر رئیس جمهور به منطقه قفقاز گفت که هر زمان این سفر نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنیم.

 

روابط خوب ایران و ارمنستان بر خلاف مواضع و منافع دیگر کشورها نیست

وی همچنین درباره‌ انتقاد برخی از کشورهای همسایه ارمنستان به گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: همکاری‌های خوبی بین ایران و ارمنستان در جریان است و توافق‌های خوبی میان دو کشور حاصل شده است که بر اساس تفاهم‌های صورت گرفته اسنادی هم در دست تهیه است که کارشناسان بر روی آن کار می‌کند و امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این اسناد نهایی شود. ایران و ارمنستان دیدگاههای مشترکی درباره‌ حل مسائل منطقه‌ای دارند و معتقدیم روابط خوب دو کشور بر خلاف مواضع و منافع دیگر کشورها نیست.

وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها همواره حساسیت‌هایی را نسبت به تعاملات دو جانبه وتحرکات سیاسی نشان می‌دهند اما همه باید این اطمینان و باور را پیدا کنند که مسائل با گفت و گو قابل حل است.

 

فلسطین و مسجد‌الاقصی قلب جهان اسلام است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تلاش رژیم صهیونیستی برای نابودی مسجدالاقصی گفت: رژیم صهیونیستی همواره نسبت به ملت فلسطین دیدگاه‌های تندی داشته و حقوقی را برای آنها قائل نیست و این امری روشن است ما همواره این برخورد را محکوم کرده و فلسطین و مسجد‌الاقصی را قلب جهان اسلام می‌دانیم. این نوع اظهارات و تلاش‌ها ملت فلسطین را از پیگیری خواسته‌هایشان باز نمی‌دارد و طرح این موضوعات در مسیر تداوم اشغال‌گری است و ما این مسائل را محکوم و حمایت خود را از پیگیری خواست ملت فلسطین اعلام می‌کنیم.

وی گفت: مسجدالاقصی به تمام ادیان تعلق دارد و این تقسیم بندی پذیرفته نیست.

 

همکاری ایران با آژانس در میان کشورهای عضو در نوع خود بیشترین بوده است

افخم درباره‌ اظهارات آمانو مبنی بر نبود همکاری کافی از سوی ایران و کند بودن روند تصریح کرد: ایران مصمم به همکاری با آژانس در مسیر شفاف سازی برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌ای‌اش است . همکاری ایران با آژانس در میان کشورهای عضو در نوع خود بیشترین بوده است.

وی درباره‌ مذاکرات اخیر در وین اظهار کرد: در این مذاکرات دو طرف بر این که در زمان بندی مشخص به نتیجه برسند تلاش کردند و راه حل‌ها برای حل مسائل و اختلافات بیشتر مطرح شد و این نشانه جدیت دو طرف است و در مذاکرات کارشناسی که این هفته میان ایران و 1+5 در جریان است قرار است همین موضوعات بیشتر بررسی شود.

 

زمان سفر اردوغان به ایران مشخص نیست

وی همچنین درباره‌ سفر رجب طیب اردوغان به تهران گفت که هنوز زمان بندی این سفر مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که اوباما اعلام کرده است لغو تحریم‌ها بدون نظر کنگره صورت نمی‌گیرد، گفت: این مسائل از موضوعات داخلی آمریکاست و آنها باید این موضوعات را در خود حل کنند برای ما آنچه در توافق جامع نهایی می‌شود مهم است. نگاه ما به نتیجه‌ کار است. البته تلاش آنها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را نشانه‌ جدیت آنها می‌دانیم.

 

تعاملات ایران و روسیه در راستای تعاملات دو جانبه است

افخم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که توسعه روابط ایران و روسیه مانع یا محدود کننده‌ روابط ایران و غرب نیست گفت: تعاملات ایران و روسیه به ویژه سفر اخیر دبیر شورای امنیت ملی این کشور به تهران، در راستای تعاملات دو جانبه است و ایران و روسیه درباره‌ مسائل مختلف منطقه‌ای گفت و گو می‌کنند و این گفت و گوها مانع همکاری‌های ما با دیگر کشورها نیست.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در ابتدای نشست خبری‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی را به مقام معظم رهبری، جامعه‌ دانشگاهی و مردم و بیت مکرمشان تسلیت گفت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.