رییس جمهوری با بیان این که علما و ایثارگران هر دو یک هدف را در انقلاب اسلامی دنبال می کنند که نقطه اوج آن در ماه محرم بوده است، گفت: نقش محرم و عاشورا در انقلاب و دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است.

روحانی: نقطه اوج انقلاب اسلامی در محرم بود
 

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بعد از ظهر چهارشنبه با حضور در جمع علما و ایثارگران افزود: خوشحالم که در محضر کسانی که افتخار می کنند مبلغ دین خدایند و خانواده معزز شهیدان، جانبازان، ایثارگران و همه خانواده هایی که در راه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جان خود وعزیزان خودرا در راه حق فدا کردند.

روحانی ادامه داد: نزدیک ماه محرم هستیم، در سایه ایثار و فداکاری اما م حسین و هم روحانیت به ویژه روحانیت شیعه در سایه نام امام حسین، کربلا و محرم امام حسین توانست این بار مسوولیت سنگین را در قرن های متوالی بر دوش گیرد.

رییس جمهوری با بیان این که ایثارگران در سایه علما پرورش یافتند و علما هم در سایه ایثارگری ایثارگران هستند اظهار داشت: هر دو در یک مسیر هستند، یکی با قلم ودیگری با خون خود انجام می دهد.

روحانی اضافه کرد: اگر به تاریخ انقلاب اسلامی نگاه کنیم، نقش محرم و عاشورا هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس بسیار پررنگ است، هم آغاز نهضت و انقلاب اسلامی گرچه از سال 41 شروع شد اما نقطه اوجش ایام محرم سال 1342 بود.

رییس جمهوری اظهار داشت: ایامی که امام اعلامیه مهم را صادر کردند وفرمودند امروز تقیه حرام است، آن اعلامیه بود که یک حرکت بزرگ را در دهه محرم 42 به وجود آورد، هیات های مذهبی و سخنرانان، برای اولین بار در نوحه ها مباحث مبارزه با ظلم شروع شد.

روحانی تاکید کرد: آن سخنرانی بسیار مهم امام که در روز عاشورا ایجادشد، عاشورایی که در 13 خرداد بود و بعد به 15 خرداد منجر شد، آن سخنرانی در عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه آغاز شد، آن هایی که در آن ایام در قم بودند، می دانند که جمع شدن در فیضیه کار مشکلی بود، آن هم روزی که هزاران کماندور مدرسه را محاصره کرده بودند.

رییس جمهوری گفت: در آن سخنرانی بود که امام فرمود کاری نکنی که مثل پدرت وقتی از ایران خارجش کردند مردم جشن گرفتند.

روحانی افزود: همه فرازهای دوران نهضت و انقلاب اسلامی در سایه عاشورای امام حسین(ع) بود، حرکت آخری که تداوم یافت تا سرنگونی رژیم در سایه محرم بود، حادثه 19 دی در قم و در ادامه در 29 بهمن در تبریز و در 10 فروردین در یزد و همچنین ادامه یافت تا محرم سال 1357.

رییس جمهوری ادامه داد: در آن سال بود که همه خبرنگارها، همه اروپا، آمریکا و آسیا در تمام صفحات غرب و در رادیو و تلویزیون نام عاشورا و تاسوعا مطرح شد که می گفتند شاه از تاسوعا وعاشورا می ترسد.

روحانی اضافه کرد: این تاسوعا و عاشورا کیست که همه از آن می ترسند، نمی دانستند که عاشورا نام یک روز و یادآور دلاوری های پرچمدار حسین و آن همه حماسه ها است، چه کسی می تواند عظمت حادثه عاشورا را بیان کند؟

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.