در نشست خبری سوگواره «شب‌های واقعه» که ویژه برنامه مناسبتی اداره‌کل هنرهای نمایشی است جزئیات برگزاری این برنامه و مجالس تعزیه، پرده خوانی و اجرای نمایشنامه خوانی در تهران و شهرستان های مختلف تشریح شد.

چراغ تئاتر شهر در محرم روشن است/ نمایشنامه‌خوانی در «شب‌های واقعه»

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سوگواره «شب‌های واقعه» که ویژه برنامه مناسبتی اداره‌کل هنرهای نمایشی است، روز چهارشنبه 30 مهرماه در سالن مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این جلسه عباس غفاری مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، رضا دادویی رییس شورای نظارت و ارزشیابی و محمد جعفریان مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر حضور داشتند و به جزئیات این ویژه برنامه که مناسب با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) برنامه ریزی شده است، اشاره کردند.

غفاری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در ایام ماه رمضان اداره‌کل هنرهای نمایشی مجالس «مهر و ماه» را در تهران و 10 استان دیگر برپا کرده بود که بازتاب و استقبال گسترده ای بین عموم مردم داشت. به همین علت تصمیم گرفتیم در ایام محرم برنامه‌ای با عنوان سوگواره «شب های واقعه» برگزار کنیم تا چراغ تئاتر شهر در این مناسبت ها خاموش نباشد.

چراغ تئاتر شهر در ایام محرم روشن می شود

وی ادامه داد: متاسفانه در 3 سال گذشته در ایام محرم مجالس تعزیه و سوگواره نداشتیم اما امسال با تمام تنگناهای مالی مصمم هستیم این برنامه ها را برگزار کنیم و پاسخی بدهیم به تقاضای مردمی که سوگوار آقا امام حسین (ع) هستند. وظیفه برنامه ریزی این برنامه به من و رضا دادویی سپرده شده است.

غفاری در ادامه جزئیات این برنامه را اعلام کرده و توضیح داد: از 4 آبان ماه مصادف با اول محرم به مدت 10 شب در سالن اصلی تئاتر شهر اجرای نمایشنامه خوانی خواهیم داشت. از 5 تا 13 محرم نیز مجالس تعزیه به سرپرستی استاد احمد عزیزی برگزار می شود. همچنین به مدت 3 شب نیز پرده خوانی توسط مرشد محسن میرزاعلی و مراسم سنج و دمام به مدیریت هادی لشگری خواهیم داشت. همزمان با تهران در استانهای دیگر نیز برنامه های مفصلی تدارک دیده شده است.

در ادامه رضا دادویی درباره برپایی مراسم سوگواره توضیح داد: اعتقاد ما در اداره کل هنرهای نمایشی این است که آیین های ما صرفا آیین های عزاداری نیستند بلکه از لحاظ فرهنگی ینز می توان به آنها توجه کرد. در برگزاری این برنامه نیز بحث فرهنگ سازی آیین های مذهبی مد نظر ما بوده است. قیام عاشورا درسهای بسیار آموزنده فرهنگی دارد که نیاز به تشریح و گسترش دادن در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: نمایشنامه هایی که برای خوانش انتخاب شده اند همگی با توجه به علاقه شخصی نویسندگانشان نوشته شده اند و هیچکدام نمایشنامه های سفارشی نیستند که همین امر نشان دهنده علاقه و باورهای شخصی این هنرمندان به اهل بیت است.

در بخش بعدی این نشست غفاری با اشاره به اینکه نمایشنامه های مذهبی اندکی توسط هنرمندان ما به نگارش در آمده است، بیان کرد: تلاش کردیم از نمایشنامه هایی که صعف دراماتیک و شبهه های مذهبی ندارند برای اجرا دعوت کنیم. هنرمندان بسیاری چون محمد رحمانیان، بهرام بیضایی، سعید شاپوری، امیر دژاکام و عباس نعلبندیان در این زمینه اثار جالب توجهی نوشته‌اند که باید اعتراف کنیم که ما در زمینه نگارش متون مذهی فقیر هستیم. قرار بود محمد رحمانیان در این برنامه نمایشنامه «پل» را خوانش کند اما به دلیل مسافرتی که در پیش داشت این اجرا منتفی شد.

غفاری افزود: همچنین دوست داشتیم فیلمنامه «روز واقعه» بهرام بیضایی توسط روح الله جعفری خوانش شود که در تماسی که با آقای بیضایی داشتیم وی به حق معتقد بود که چون این متن به شکل فیلمنامه نوشته شده پس بهتر است به همان شکل هم باقی بماند. امیر دژاکام نیز متاسفانه به دلیل فیلمبرداری نیم توانست در این برنامه شرکت کند اما 3 نمایشنامه اش را برای نمایشنامه خواین توسط دیگران به ما پیشنهاد داده است.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی آثاری را که در این برنامه خوانش می شوند، معرفی کرد و گفت: نمایشنامه «روزهایی که به یادت گذشت» 4 و 5 آبانماه به کارگردانی سعید شاپوری، «ناگهان هذا حبیب الله ...» نوشته عباس نعلبندیان به کارگردانی رضا دادویی 6 و 7 آبانماه، «می خواستم ببوسمت باران گرفت» به کارگردانی میلاد اکبرنژاد 8 و 9 آبانماه، یکی از آثار امیر دژاکام و یا نمایشنامه «پل» محمد رحمانیان 10 و 11 آبانماه توسط حسین مسافرآستانه و نمایشنامه «مجلس شهادت شیرآهن کوه مردی که آسمان بر او نماز برد» نوشته و کارگردانی افشین هاشمی 12 و 13 آبان‌ماه ساعت 18 در سالن اصلی تئاتر شهر خوانش می شود.

استان‌ها میزبان مراسم تعزیه می شوند

وی ادامه داد: همچنین تعزیه ها از 8 تا 16 آبانماه اجرا می شوند که شامل تعزیه های حضرت مسلم، مجلس تعزیه شهادت حر، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، تعزیه شهادت حضرت قاسم (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل (ع)، تعزیه شهادت امام حسین (ع)، تعزیه بازار شام، تعزیه شاه چراغ و تعزیه متوکل بن عباسی هستند. روزهای 11، 12 و 13 آبانماه نیز قبل از آغاز تعزیه مجالس پرده خواین خواهیم داشت. از 11 تا 16 آبان نیز مجالس سنج و دمام برگزار می شود.

غفاری با اشاره به اجرای مجالس تعزیه و اجرای نمایش در استانهای مختلف، توضیح داد: در آذربایجان شرقی  و شهر تبریز علاوه بر اجرای تعزیه 4 نمایش نیز اجرا خواهد شد. در آذربایجان غربی نیز 6 اثر نمایشی اجرا و مجالس تعزیه نیز برپا می شود. اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، فارس،قزوین، مازندران، هرمزگان، زنجان، یزد، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بوراحمد و گیلان نیز استانهایی هستند که در این ایام مجالس تعزیه و اجرای نمایش خواهند داشت. علاوه بر مرکز استان در شهرهای مختلف هر استان نیز این مجالس و اجرای نمایش ها برگزار خواهد شد. همچنین رادیو نمایش نیز قرار است به صورت مستقیم برخی از برنامه های این سوگواره را پوشش دهد.

در پایان این نشست جعفریان نیز متذکر شد: اهمیت واقعیت عاشورا بر کسی پوشیده نیست و با توجه به اینکه فرهنگ عاشورایی بخشی از هنر ما است بسیار خوشحالم که این زمینه فراهم شد که در ایام محرم مراسم عزاداری را در جمع هنرمندان برگزار کنیم.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.