گروه سیاسی - آرش خلیل خانه: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، طبق توافق ژنو خواهان لغو تحریمهاست و نه تعلیق آنها.

ايران لغو تحريم ها را مي خواهد نه تعليق آنها را

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی گفته بود که در صورت توافق با ایران، دولت آمریکا تعلیق تحریمها را درنظر خواهد گرفت. وی تأکید کرده بود که لغو تحریمهای ایران در اختیار کنگره است و رهبران کنگره در خصوص مذاکرات با ایران، اطلاعات به روز شده را دریافت می کنند. مرضیه افخم با تأکید بر اینکه ایران طبق توافق ژنو، خواهان لغو تحریمها است و نه تعلیق آنها، اظهار داشت: اهتمام همه طرفها بر این است که از زمانبندی موجود تا 24 نوامبر استفاده شودو این نشانه جدیت طرفها و توجه آنها به ابتکارها و راه حلهای خلاقانه است. وی افزود: این مباحث در مذاکرات کارشناسی هم مطرح می شود، اما در خصوص تحریمها مواضع ما کاملاً روشن است و بارها اعلام شده است. وی افزود: توافق ژنو دو محور دارد، یکی شفاف شدن برنامه هسته ای ایران و تأیید صلح آمیز بودن آن و دیگری لغو همه تحریمها.

 

  کشف اجساد زائران ایرانی

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره کشف گور دسته جمعی در عراق که زائران ایرانی در آن حضور دارند، گفت: این مسأله را از طریق سفارتمان پیگیری کردهایم تا اطلاع تکمیلی از منابع موثق عراقی و نهادهای مسؤول داشته باشیم که به محض اطلاع از مراجع رسمی و تأیید خبر و جزییات بیشتر، اطلاع رسانی می کنیم.

وی افزود: پیگیریهای اولیه ما هنوز صحت خبر را تأیید نکرده و مراجع عراقی باید در این مورد اعلام نظر کنند. این در حالی است که همزمان، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت، کشف اجساد زائران ایرانی در این گور دسته جمعی در نزدیکی بغداد را تأیید کرده و گفته بود، این اجساد هشت سال پیش دفن شده اند. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای  وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از وزیر خارجه و اعتقاد آنها بر اینکه دکتر ظریف در امور منطقهای موضعگیری های لازم و مناسبی را اتخاذ نمیکند، اظهار داشت: جنس کار دیپلماتیک اقتضا می کند که در اعلام مواضع، تقسیم کار صورت گیرد و این دیدگاهی غیر کارشناسی است که گمان کنیم در همه موارد شخص وزیر باید موضعگیری کند.  وی افزود: اعلام موضع از سوی سخنگو و مسؤولان دیگر به این مفهوم نیست که کار داخلی در این باره انجام نشده و وزیر از موضوعات اطلاعی ندارد، مواضع با همکاری و مشورتهای لازم با وزیرخارجه صورت میگیرد و حتی در بعضی از متون، نظر صریح شخص ایشان وجود دارد.

 

  واکنش ایران به اظهارات اخیر اردوغان

افخم در خصوص توهین رجب طیب اردوغان به مقامهای ایران و واکنش ایران به این مساله تصریح کرد: اقدامهای سیاسی لازم از سوی وزارت خارجه صورت گرفته و گزارش اقدامهای وزارت خارجه برای مسؤولان نظام ارسال شده است. وی درباره ادبیات ضد ایرانی مقامهای ترک افزود: دیدگاههای دو کشور در مورد مسایل منطقه یکسان نیست، اما این مانع از تبادل نظر نبوده و گفتوگوهای سازندهای در خصوص موضوعات منطقهای صورت گرفته است.افخم با بیان اینکه گفتوگو و مشارکت کشورهای منطقه از روشهای اصولی و درست برای حل مشکلات منطقه است، در خصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی و تأثیر آن در مناسبات تهران و ریاض هم تصریح کرد: انتظار میرود دیدگاهها و مسایلی که مطرح میشود با توجه و رعایت شرایط حساس منطقه باشد و هرآنچه مانع از شکلگیری تفاهم میشود، کمک کننده نخواهد بود.  مرضیه افخم همچنین با اشاره به دو سفر خارجی وزیر خارجه در هفته آینده گفت: آقای ظریف هفته آینده سفری به اسپانیا خواهد داشت که روز یکشنبه درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد و در پایان هفته نیز برای حضور در اجلاس منطقهای مربوط به مسایل امنیتی افغانستان، سفری به چین انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.