قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی گفت: توجه به بخش کشاورزی از اهداف اصلی مدیریت استان است و در این میان محصولات مهم و استراتژیک به ویژه گندم اولویت دارد.

وضعیت بخش کشاورزی و تولید گندم از دغدغه‌های اصلی مدیریت استان است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده در نشست هم‌اندیشی اعضای کارگروه کشاورزی و فعالان بخش کشاورزی استان به منظور امکان‌سنجی ارتقای بهره‌وری در این بخش و افزایش تولید گندم، خاطرنشان کرد: در این خصوص یک طرح مطالعاتی توسط تیم مشاوران استانداری تهیه شده است که در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این مطالعات به هیچ وجه دخالت در کار دستگاه‌های اجرایی نیست، بلکه قصد داریم دستگاه‌ها را در عمل به وظایف خود کمک کنیم.

جبارزاده اظهار داشت: شعار ما از ابتدای ورود به استان، اداره امور با خرد جمعی کارشناسان و متخصصان بود که بخش قابل توجهی از آنها در خارج از سیستم اداری هستند و ما مجاز نیستیم تجربه‌ها و اندوخته‌های این افراد را نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: بنا داریم بحث‌های اساسی استان را مورد مطالعه قرار داده و نتایج آن را در اختیار دستگاه‌های اجرایی بگذاریم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که تمام دستگاه‌های اجرایی استان در پیگیری مسایل اساسی از جمله بخش کشاورزی سهیم هستند، افزود: بخشی از بی‌توجهی‌های گذشته به بخش کشاورزی علی‌رغم تنگناهای مالی در بودجه امسال جبران شد و باید تلاش کنیم در سال‌های آینده وضعیت این بخش را بیش از پیش بهبود بخشیم.

وی با اشاره به این که نسبت جمعیت شهری به روستایی استان، 70 به 30 است، افزود: باید ببینیم چه اتفاقی در سال‌های گذشته در روستاها افتاده که بخش کشاورزی را مستقیما تحت تاثیر قرار داده است.

جبارزاده موضوع ذخیره‌سازی گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود عنوان کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و تولید گندم کمک کنیم.

وی با اشاره به اعلام قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت، گفت: اگر گندم را به قیمت خوبی بخریم نوعی تشویق برای افزایش کیفیت گندم است و خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

جبارزاده همچنین ضمن تشکر از صدا و سیمای استان به خاطر تولید برنامه‌های مختلف با محور مسایل و مشکلات مهم استان، خواستار تولید برنامه‌های بیشتر در خصوص ترویج کشاورزی شد.

وی اخذ مجوزهای ویژه برای ارایه تسهیلات به تعاونی‌های روستایی از سوی بانک کشاورزی را نیز مورد تاکید قرار داد و از آمادگی استانداری برای پیگیری این موضوع خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در این نشست میزان خرید گندم از کشاورزان استان در سال جاری را 307 هزار تن اعلام کرد و گفت: 126 هزار تن توسط بخش خصوصی، 145 هزار تن توسط شرکت غله و مابقی توسط تعاونی‌های روستایی خریداری شده است.

کریم مهری افزود: امسال در بحث خرید گندم هیچ برگشتی نداشتیم و تمام محصول استان عاری از سن بود که حاصل تلاش کشاورزان و مروجین کشاورزی است.

وی با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها در تامین نقدینگی بخش کشاورزی علی‌رغم تصریح قانون بودجه، گفت: جهاد کشاورزی در سال جاری 191 میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخت کرده و برای خرید محصولات دیگر مانند گوجه و پنبه نیز کمک کرده است، اما با توجه به محدودیت منابع نیازمند کمک بانک‌ها هستیم.

مهری همچنین خواستار اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی و اصلاح روش پرداخت خسارت‌های این بخش از سوی شرکت‌های بیمه شد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی هم بارندگی‌های اخیر استان را در 30 سال اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: میانگین بارندگی در سطح استان در سال زراعی جدید 95 میلی‌متر بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 30 برابر شده است.

فرخ مطلبی‌فر با بیان این که جایگاه داده‌های هواشناسی در بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری تولید محصولات غیرقابل انکار است، افزود: ارزش افزوده داده‌های هواشناسی در بخش کشاورزی استان حداقل یک‌هزار میلیارد ریال است.

در این نشست تعدادی از فعالان بخش کشاورزی استان نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص راهکارهای ارتقای بهره‌وری در این بخش و افزایش تولید گندم و همچنین طرح مطالعاتی مشاوران استانداری در این خصوص بیان کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.