مشهد- اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشستی با اعضای شورای اسلامی و شهرداری مشهد، بر اراده و حمایت دولت و مجلس برای رفع معضلات ناشی از حاشیه نشینی در مشهد و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) تاکید کردند.

تاکید اعضای کمیسیون عمران مجلس بر رفع حاشیه نشینی در مشهد

به گزارش ایرنا، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این نشست که روز پنج شنبه در مشهد برگزار شد، گفت: کلانشهر مشهد با 3.5 میلیون نفر جمعیت، 30 هزار هکتار محدوده شهری و 25 میلیون زائر داخلی و خارجی، به رسیدگی ویژه نیاز دارد.

علیرضا خسروی با تاکید بر وجود هماهنگی بین شهرداری، شورای اسلامی شهر و آستان قدس رضوی برای توسعه مشهد افزود: در صورت ناهماهنگی بین این سه دستگاه هیچ توسعه ای اتفاق نمی افتد.

عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: بافت فرسوده و حمل و نقل ریلی از مهمترین گره های کور در کلانشهر مشهد هستند.

حمیدرضا پشنگ افزود: دولت و مجلس باید با همبستگی، هماهنگی و تعامل، در مسیر توسعه و رفع معضلات کلانشهرها از جمله مشهد گام بردارند.

وی ادامه داد: چنانچه درصدی از دارایی های کشور برای رفع معضلات شهر مشهد تخصیص داده شود، این مشکلات روی هم انباشته نمی شوند و بهتر است نمایندگان این شهر پیشنهادهای خود را برای رفع مشکلات در قالب طرح به مجلس ارایه کنند.

دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کلانشهر مشهد به دلیل وجود بارگاه منور امام رضا(ع) و حضور سالانه بیش از 25 میلیون زائر در این شهر از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

محمدابراهیم محبی، بیکاری، حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی را از چالش های فراروی نظام عنوان و بیان کرد: چالش های فرهنگی و اجتماعی در شهرهای بزرگ یکی از مشکلات پیش روی کشور است و بیکاری، حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی به این چالش ها دامن می زند.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس هم گفت: طرح مدیریت جامع شهری از مباحث اساسی در کشور است و تا این طرح در کشور اجرایی نشود برنامه ریزی منسجم و طراحی زیبا در قالب طرح های جامع شهری نخواهیم داشت.

عباس فلاحی افزود: همچنین در صورت آغاز اجرای طرح مدیریت شهری، شهرداری ها خودگردان می شوند.

این نماینده مجلس یادآور شد: تاکنون برای حل مشکل حاشیه نشینی اقدام موثری صورت نگرفته و این معضل در حال تشدید است.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز به همراه معاون وزیر کشور از بافت فرسوده و حاشیه شهر مشهد بازدید کردند.

سکونتگاه های غیررسمی یا مناطق حاشیه نشین با گستره ای شامل 13 درصد از مساحت مشهد، 32 درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جا داده اند.

بافت فرسوده مشهد نیز با حدود هشت درصد مساحت این شهر 19 درصد جمعیت مشهد را در خود جای داده است.

مشهد پس از تهران و تبریز با دارا بودن دو هزار و 292 هکتار بافت فرسوده در جایگاه سوم قرار دارد و هزار و 800 هکتار از بافت فرسوده آن مربوط به حاشیه شهر و سکونتگاه های غیررسمی است.

مشهد دومین کلانشهر بزرگ ایران با احتساب نواحی منفصل توس و قرقی است که 328 کیلومتر مربع مساحت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.