یک سیاستمدار امریکایی می‌گوید اگر دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، تصمیم به تعلیق تحریم‌ها علیه ایران بگیرد، کنگره از این تصمیم تبعیت خواهد کرد.

  کنگره از تصمیم اوباما در تعلیق تحریم‌ها علیه ایران تبعیت می‌کند

 آرتور اولیور، شهردار سابق بلفاور کالیفرنیا که معاون نامزد آزدیخواه ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۰۰ نیز بوده است، این اظهارات را روز پنجشنبه ( اول آبان، ۲۳ اکتبر) در گفت و گو با پرس تی وی بیان کرد.

اولیور این سخنان را در واکنش به ادعای جان کری، وزیر خارجه امریکا، که گفته بود کاخ سفید برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران نیاز به تایید کنگره ندارد، بیان کرد.

بنابر گزارش‌ها، دولت اوباما قصد دارد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بدون رای گیری فوری در کنگره تعلیق کند اما در نهایت این نمایندگان هستند که درباره پایان دادن همیشگی به این تحریم‌ها، تصمیم گیری خواهند کرد.

اولیور گفت: «کنگره این قدرت را دارد تا بر روابط با کشورهای خارجی نظارت کند، این یکی از چند قدرت محدودی است که آن‌ها دارند. و اگر دولت تصمیم به رفع تحریم‌ها بگیرد، آنگاه ممکن است کنگره برای به اجرا در آوردن تحریم‌ها تلاش کند.»

وی افزود: «اما این چیزی است که آن‌ها واقعا هرگز آن را انجام نخواهند داد، این کاری است که به ندرت در امریکا صورت می‌گیرد. زمانی که دولت تصمیمی اتخاذ می‌کند معمولا کنگره در نهایت از آن حمایت می‌کند و آن‌ها، آن را به چالش نمی‌کشند.»

این سیاستمدار امریکایی خاطر نشان کرد: «اما به لحاظ تئوری ممکن است آن را به چالش بکشند. کنگره ممکن است به ادامه تحریم‌ها رای دهد . دولت/ رئیس جمهور می‌تواند این رای را وتو کند، آنگاه کنگره ممکن است با کسب رای دو سوم آرا از هردو مجلس، وتوی رئیس جمهور را باطل اعلام کند. اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی روی دهد . به نظر من کنگره از این تصمیم تبعیت خواهد کرد.»

جان کری در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین گفت: «درباره تحریم‌ها، چیزی که ما صرفا در کنگره و در رایزنی‌های خصوصی درباره آن صحبت کرده ایم این است که ما در مرحله اول به دنبال تعلیق تحریم‌ها هستیم و رئیس جمهوری می‌تواند این کار را انجام دهد صرفا به خاطر این که برای پیشبرد روند مذاکرات این کار لازم است.»

به گفته کری، این طرح که نخستین بار آن را نیویویورک تایمز فاش کرد، به این معنا نیست که که کنگره در هر توافق هسته ای با ایران نادیده گرفته شود.

این دیپلمات ارشد امریکایی افزود مقام‌های رسمی دولت به طور مرتب به نمایندگان کنگره گزارش خواهند داد. وی افزود کنگره نقش فوق العاده مهمی در این موضوع دارد.

ایران و گروه ۱+۵ – روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، امریکا و آلمان- در آستانه ضرب الاجل ۲۴ نوامبر، سرگرم مذاکره با هدف کم کردن اختلافات بر سر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.

به گفته منابع نزدیک به گروه مذاکره‌کننده ایرانی، رفع تمام تحریم‌های تحمیل شده بر جمهوری اسلامی همچنان مانع اصلی حل مناقشه غرب بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران است و نه تعداد سانتریفیوژها یا سطح غنی‌سازی اورانیوم.

وندی شرمن، نماینده امریکا در مذاکرات هسته‌ای و معاون وزیر خارجه امریکا در ماه ژوئیه گفت کاخ سفید با کنگره مشورت می کند اما برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران نیاز به موافقت آن ندارد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.