مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با تائید برخی اشتباهات مربوط به ژانر برخی عناوین مندرج در فهرست کتاب‌های هفتمین دوره جایزه جلال آل‌احمد و بیان این نکته که «اتفاقاً خود ما هم چند کتاب بی‌ربط به موضوع این جایزه را در این فهرست پیدا کرده‌ایم» در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

توضیح مدیر بنیاد ادبیات داستانی درباره اشتباهات فهرست کتاب‌های جایزه جلال
به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً بنیاد شعر و ادبیات داستانی اقدام به انتشار فهرستی با عنوان «کتاب‌های هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد» کرده است. این فهرست کتب مرحله اول این جایزه را در چهار بخش داستان بلند و رمان، داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری و تاریخ‌نگاری دربرمی‌گیرد که با مراجعه به لینک‌های 1، 2، 3 و 4 می‌توان عناوین آنها را مشاهده کرد.
 
پس از انتشار این فهرست، ایرادها و انتقادهایی از سوی پدیدآورندگان برخی آثار موجود در این فهرست، به آن وارد شد؛ از جمله این ایرادها درج عناوین برخی از کتاب‌های شعر در بخش رمان و بالعکس و یا انتشار کتاب‌هایی در حوزه کودک به عنوان رمان، بود. مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما بزرگترین لیستی را که وجود داشته است، از خانه کتاب گرفته‌ایم ولی ممکن است در عنوان ژانر برخی از این کتاب‌ها، ایرادهایی هم وجود داشته باشد.
 
وی افزود: حتی علاوه بر این ایرادات، ممکن است برخی کتاب‌ها مربوط به سال‌های قبل از 92 و بعضاً سال 89 و یا حتی چاپ دوم باشند. با همه این توصیف‌ها، هدف ما از انتشار این لیست این بوده است که اگر کسی خواست مطئمن شود که کتابش در چرخه ارزیابی و داوری جایزه جلال وجود دارد یا ندارد، بتواند از این طریق این اطمینان را کسب کند.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی همچنین گفت: بنا بر هدفی که عرض کردم، زیاد بودن کتاب‌ها، ایراد نیست و ربطی هم به جایزه ما ندارد بلکه نبود برخی آثار در این فهرست و یا کم بودن تعداد آنها است که می‌تواند ایراد باشد که خوشبختانه چنین اتفاقی نیفتاده است. قطعاً تعدادی کتاب اضافه و بی‌ربط به موضوع جایزه ادبی جلال آل‌احمد در این لیست وجود دارد.
 
قزلی در خصوص فرآیند تهیه این فهرست از خانه کتاب هم تاکید کرد: ما از خانه کتاب خواسته‌ایم که بزرگترین دسته‌‌ای را که از اطلاعات مربوط به کتاب‌های حوزه رمان، مجموعه داستان، داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری و تاریخ‌نگاری، وجود دارد، در اختیار ما قرار دهند. مسلّم است که بسیاری از کتاب‌های چنین فهرستی در مرحله اولیه جایزه جلال که مرحله ریزش است، از چرخه ارزیابی کنار گذاشته می‌شوند.
 
وی ادامه داد: به عبارت دیگر مقصود این است که در همان وهله اول به همه این کتاب‌ها نگاه خواهد شد البته قطعاً نه با نگاه داوری بلکه با نگاه ریزش آثار بی‌ربط به جایزه. اتفاقاً ما خودمان هم چند کتاب بی‌ربط به موضوع این جایزه را در این فهرست پیدا کرده‌ایم و همانطور که گفتم اساساً هدف از انتشار این فهرست هم همین بوده است که یک ریزش واقعی و بدون هیچگونه پنهان‌کاری صورت بگیرد.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی بار دیگر تاکید کرد: منبع ما هم در تهیه این فهرست، موسسه خانه کتاب بوده چون فکر می‌کنم در این مملکت، این موسسه است که مسئول مستقیم معرفی اطلاعات کتاب‌ها است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.