گروه میهن- حسن کدخدای عرب - هفتمین دوره جشنهای مردمی «زیر سایه خورشید» که در دهه مبارک کرامت امسال در بیش از 200 شهر ایران و چند کشور از جمله عراق، هند، پاکستان، افغانستان، لبنان، اندونزی، روسیه، آلمان، نروژ و هلند برگزار شده بود، ...

 لذت زندگی «زیر سایه خورشید»

 آیین اختتامیه‌ای را ترتیب داد که سراسر خاطره و حاکی از عشق و ارادت مردم به ساحت قدسی امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بود.

این آیین البته یک میهمان ویژه داشت؛ حجت الاسلام والمسلمين شیخ علی دعموش مسؤول روابط بین‌الملل حزب‌ا... لبنان که طی سخنانی به موضوعات روز جهان اسلام و ضرورت گسترش فعالیتهای فرهنگی نظیر جشنهای مردمی «زیر سایه خورشید» اشاره کرد.

 

 خطرناکترین حرکت تکفیریها

وی ضمن ابلاغ سلام سیدحسن نصرا... به مردم مشهد و خادمان آستان قدس رضوی، گفت: تشکر و قدردانی از تولیت آستان قدس رضوی و همه دست اندرکاران «زیر سایه خورشید» دارم که موجب شدند فکر و روش امام رضا(ع) به تمام مردم دنیا برسد.

وی با اشاره به اینکه در این روزگار دشمنان اسلام سعی می‌کنند مردم را از اسلام ناب محمدی(ص) دور کنند، افزود: دشمنان اسلام بویژه عربستان میلیاردها دلار هزینه صرف می‌کنند تا مردم را با ترویج افکار و مفاهیم ضاله از روح حقیقی اسلام دور کنند و در این دهه اخیر، 80 میلیارد دلار هزینه صرف کرده‌اند تا این افکار ضد اسلامی ترویج پیدا کند.

مسؤول روابط بین‌الملل حزب‌ا... لبنان گفت: نتیجه کار دشمنان اسلام این است که صورت غیرواقعی از شخصیت پاک رسول‌ا...(ص) در جهان به‌نمایش گذارند و می‌خواهند با اقدامهای تروریستی، فساد را در کشورهای اسلامی رواج دهند.

شیخ علی دعموش بارزترین حرکت دشمنان اسلام را حرکت داعش دانست و اظهار داشت: این حرکت سفیانی ـ اموی داعش - که بالاترین جرایم را مرتکب می‌شوند- همراه با کارهای غیراسلامی آنها، چهره اسلام را به بدترین نحو در دنیا معرفی می‌کند.

وی مهمترین و خطرناکترین کار تکفیری‌ها را ایجاد شبهه برای اسلام معرفی کرد و گفت: رفتارهای ضد دینی تکفیری‌ها متأسفانه با شعار «ا... اکبر» انجام می‌شود که زیر این پرچم، قتل و کارهای ضد اخلاقی و ضد بشری صورت می‌‌گیرد. وی با اشاره به اینکه اطلاع کامل داریم که در مصر، لیبی، تونس و اردن و کشورهای دیگر حرکتهایی مشاهده می‌شود که می‌خواهند برای مردم در مورد دین اسلام شبهه ایجاد کنند، ادامه داد: امروز بیشتر از هر زمان دیگری محتاج این هستیم که با تفکر فرهنگی مردم را آگاه کنیم و تفکر فرهنگی بیشتر از تفکر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و... می‌تواند کارساز باشد.

«دعموش» با تأکید بر مسؤولیت خطیر مسلمانان گفت: مسلمانان باید با تمام توان در برابر هجمه‌های تروریستها و تکفیری‌ها بایستند و این مسؤولیت بزرگی برای همه مردم مسلمان اعم از علما، دانشجویان، دانشمندان و حوزه‌های علمیه  است که اسلام ناب محمدی را به مردم معرفی کنند. وی همچنین مسؤولیت همه شیعیان را ارایه نمایش چهره واقعی اسلام و اهل بیت(ع) برشمرد و عنوان کرد: همه مردم دنیا باید بدانند قیام اهل بیت(ع) برای چه بوده و با حرکت مسلمانان باید معجزات پیامبران و قرآن به نمایش گذاشته شود.

در ادامه مراسم، سه نفر از مبلغان و مسؤول کاروان خاطرات خویش در جمع مسلمانان مختلف دنیا در زیر پرچم امام رضا(ع) را بیان کردند.

 

  فرصت زیارت برای همه

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، مبلغ اعزامی به اندونزی اظهار داشت: برای برگزاری جشن «زیر سایه خورشید»، میهمان جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه در جاکارتای اندونزی بودیم که در شب میلاد امام رضا(ع) صحنه‌های خالص عبادت شیعیان را مشاهده کردیم. وی با اشاره به حرکت زیبای «زیر سایه خورشید»، گفت: دو گونه توسعه حرم وجود دارد که توسعه «فیزیکی، عمرانی و ظاهری» و «توسعه معنوی» برای کسانی است که از زیارت نزدیک محرومند، بنابراین آستان قدس رضوی و کاروان «زیر سایه خورشید» با نگاه بین‌المللی  فرصت زیارت معنوی را برای مردم دنیا فراهم کرده است و از همین رو عشق به امام رضا(ع) را می‌توان در مکانهای دور از حرم نیز احساس کرد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه شیعیان کشور 240 میلیون نفری اندونزی در اوایل انقلاب حدود 100 نفر بودند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، حرکتهای جامعه‌‌المصطفی(ص) و هجرت شیعیانی از یمن به یک میلیون و پانصد هزار نفر می‌رسند، و دارای حوزه علمیه است، افزود: ابتکار برگزاری جشنهای «زیر سایه خورشید»، نوعی غبارروبی از دل علاقه‌مندان امام رضا(ع) است و ما به برکت پرچم امام رضا(ع) فرصت سخنرانی در مهمترین مسجد جاکارتا را پیدا کردیم و بحث فلسطین و غزه در جاکارتا مطرح شد.

وی عنوان کرد: در جشن «زیر سایه خورشید» گروه زیادی از شیعیان و اهل تسنن زیر یک پرچم قرار گرفتند و احساس کردیم در کشوری که 8000 کیلومتر با مشهد فاصله دارد، شعبه‌ای از حرم مطهر حضرت رضا(ع) در آنجاست و گویا پنجره‌ای از حرم به اندونزی باز شده بود. وی با اشاره به اینکه به توصیه امام باقر(ع) دو نوع زیارت از راه نزدیک و دور داریم، اظهار داشت: اویس قرنی هیچ‌گاه پیامبر(ص) را ملاقات نکرده بود، اما آن قدر مشتاق پیامبر(ص) بود که ایشان را شیفته خود کرد، بنابراین پیامبر(ص) می‌فرمودند: «سلام مرا به اویس قرنی برسانید». بر این اساس من به مردم اندونزی گفتم که شما «اویس قرنی»‌های امام رضا(ع) هستید.

نیلی‌پور به تأثیر شگرف این حرکت فرهنگی در اندونزی اشاره کرد و گفت: یکی از مسؤولان سفارت ایران در جاکارتا اذعان می‌کرد، تأثیر فرهنگی کاروان «زیر سایه خورشید» به اندازه 10 سال کار ما را جلو انداخت. وی یادآور شد: برای حضور در جمع مدرسه علمیه اهل سنت که از تونل استقبال طلبه‌ها عبور کردیم و هنگامی که به محل رسیدیم آقای اسکندر مسؤول این مدرسه در مقابل 2000 طلبه به پرچم تبرک جست و پرچم را بالای سرش انداختیم که این صحنه تحول و شور و ارادتی باشکوه به وجود آورد و در ذهن و ذائقه این طلبه‌ها باقی ماند.

وی تأکید کرد: بنابراین باید این گونه فرصت سازی‌ها و ظرفیت سازی‌های معنوی ایجاد شود.

 

 اشکهای دانشجوی نروژی

کاروان «زیر سایه خورشید» امسال به اروپا هم رفت، اروپایی که در اسلام هراسی ید طولایی دارد. مبلغ اعزامی به اروپا در این جلسه گفت: در مدت یک هفته 5 هزار کیلومتر زمینی و 15 هزار کیلومتر هوایی بین ایران، آلمان، سوئیس، هلند و نروژ را طی کردیم. به گفته وی، استقبال چنان زیبا بود که به هر مرکزی که می‌رفتیم از مراکز دیگر هم می‌آمدند، آنها می‌گفتند با آمدن پرچم امام رضا(ع) در هجوم تبلیغاتی غرب دلگرم و احساس می‌کنیم از طرف امام رضا(ع) حمایت می‌شویم. وی با استناد به آیه‌ای از سوره مبارکه یوسف که چشمان نابینای حضرت یعقوب با قرار گرفتن پیراهن یوسف بینایی خود را به دست می‌آورد، به خاطره‌ای از نروژ اشاره کرد و گفت: جوان دانشجوی نروژی در حالی که گریه می‌کرد پیراهن مادر بیمارش را  که نتوانسته بود به این مجلس بیاید را برای تبرک به پرچم با  خود همراه آورده بود که این نمونه‌ای از عشق و علاقه شیعیان در دنیا به امام رئوف(ع) است.

 

 خوشنامی شیعیان روسیه

مسؤول اعزامی کاروان «زیر سایه خورشید» به روسیه نیز از خاطرات خود به این کشور سوسیالیستی گفت و افزود: روسیه 20 میلیون مسلمان دارد که 3 میلیون آنها شیعه و بیشتر آنها مهاجران آذربایجانی هستند که در حاشیه شهر مسکو سکونت دارند.

فخریان افزود: شیعیان خوشنام‌ترین گروه در بین مسلمانان روسیه اند و دولت ارادت خاصی به آنها دارد، بنابراین جای کار فرهنگی بسیار در اینجا وجود دارد. آنجا حسینیه‌ای از خود نداشتند و اجاره کرده بودند.  وی به ارادت شیعیان روسیه به اهل بیت و امام رضا(ع) هم اشاره و خاطرنشان کرد: هنگام اجرای برنامه‌های فرهنگی حس می‌کردم که گویی حرم را اینجا آورده‌ایم.

 

  وقتی امام رضا(ع) به دیدن زائر میرود

سه خادم عضو کاروان «زیر سایه خورشید» اعزامی به شهرهای کشور نیز خاطرات زیبای خود را بیان کردند.

«ذوقیان» از اتفاق عجیبی در قزوین گفت که همه را منقلب کرد. او گفت: به محض ورود به یک بیمارستان صدای شیون زنی توجه همه را به خود جلب کرد، کنار تخت مریض رفتم او همچنان که پرچم را زیارت می‌کرد، گفت: هر سال در ایام دهه کرامت با خواهرم به مشهد می‌رفتم، امسال مریض بودم و آنها رفتند، دلم شکست، خوابم برد که دیدم امام رضا(ع) به من می‌گویند هر سال تو به دیدن من می‌آمدی امسال من به دیدنت می‌آیم و حالا با دیدن پرچم خوابم تعبیر شد.

... و خادم کاروان رضوی اعزامی به اردبیل هم با خواندن داستانی در هشت پرده، پدر شهیدی را به تصویر ‌کشید که هر سال امام رضا(ع) را در مشهد زیارت می‌کرده، ولی امسال به سبب بیماری نتوانسته به پابوس امام رئوف برود.

وی ادامه داد: سرانجام این پدر شهید در عالم رؤیا نوید زیارت امام هشتم(ع) را از زبان فرزند شهیدش می‌شنود و با دیدن و زیارت پرچم، این رؤیای صادقه را برای خادمان رضوی با اشکهای خود روایت می‌کند.

خادم اعزامی به هرمزگان نیز نقطه قوت برنامه‌های کاروان «زیر سایه خورشید» را همایش همدلی و وحدت شیعه و سنی در این استان ذکر کرد. او گفت: مداحی و ذکر مناقب حضرت رضا(ع) توسط «فهیمی» امام جمعه اهل سنت منطقه همه ما را منقلب کرد بخصوص وقتی می‌گفت که هر چه دارم از امام رضا(ع) و از مقام معظم رهبري دارم.

وی افزود: در شهر کنگ «هرمزگان» نیز یکی از علمای اهل سنت از کتاب ابن بطوطه مراکشی خواند که هنگام زیارت حضرت رضا(ع) نخست به هارون و مأمون لعن می‌فرستادند و سپس بر امام رئوف(ع) سلام و صلوات.

آیین اختتامیه هفتمین کاروان مردمی «زیر سایه خورشید» بااهدای لوح، تندیس و هدایایی به مسؤولان تشکلهای مردمی برتر و خادمان اعزامی در حالی به پایان رسید که یقین و باور هر یک از ما افزون شد که «زندگی‌ام در دستان شما جاری است یا امام رئوف(ع).»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.