حامد احمدی راد: کتابخانه و موزه ملک یکی از کم نظیرترین مراکز فرهنگی کشور است که به واسطه تلاش خستگی ناپذیر حاج حسین آقا ملک، بزرگ واقف ایران زمین 116 سال پیش با گردآوری کتب، ...

گنجینه ای که به استقبال فردا می رود

 رسالات خطی و چاپ سنگی و سربی و اقلام فرهنگی بی نظیر پایه گذاری و 78 سال پیش در چنین روزی وقف آستان قدس رضوی شد.

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، اینک با برخی اقدامهای عمرانی و افزایش سطح کمی و کیفی به عنوان نخستین موزه وقفی - خصوصی ایران و یکی از 6 کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی می رود تا با گشایش بخشهای جدید گامهای بلندی در خدمت رسانی به اهل فرهنگ و پژوهشگران ایران زمین بردارد.

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ضمن گرامیداشت سالروز وقف این گنجینه بزرگ فرهنگی به آستان قدس رضوی گفت: امروز پس از یکصد و پانزده سال از جان گرفتن اندیشه شکل گیری این کتابخانه و موزه و در هفتاد و هفتمین سال از وقف آن شاهد توفیقات چشمگیر در خدمت رسانی و ارتقای سطح کیفی گنجینه های معنوی این مرکز بزرگ فرهنگی کشور هستیم.

سیدمحمدمجتبی حسینی ادامه داد: کتابخانه و موزه ملک از 720 متر فضای کتابخانه ای  و حدود 330 متر فضای خدمات رسانی هم اینک به سه تالار خدمات رسانی با مساحت 1470 متر تبدیل شده و از اول آبان ماه رسماً در این بخشها به روی علاقه مندان گشوده شد. از این مجموعه یک طبقه ویژه برای محققان و دو طبقه برای مطالعه‌کنندگان در نظر گرفته شده که به رایگان می‌توانند از این خدمات بهره بگیرند. به گفته وی ایجاد کتابخانه دیجیتال به منظور دسترسی جهانی و همگانی تر به گنجینه های این مرکز فرهنگی از دیگر برنامه های اصولی ما بود و هم اکنون 19هزار عنوان کتاب خطی و تمامی کتابهای چاپ سنگی، سربی و نشریات تاریخی، مرقعات رقومی به صورت دیجیتال تبدیل شده اند و امکان دسترسی برای عموم علاقه مندان از این آثار در فضای مجازی نیز فراهم می شود.  وی افزود: کتابها و آثار در بخشهای آزمایشگاه، مرمت و صحافی با دقت نظر ترمیم می شوند.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: بهره گیری از امکانات این نهاد با پایبندی و مراعات مقررات و آیین نامه های تخصصی برآمده از وقفنامه و سیاستهای کلان آستان قدس رضوی برای عموم علاقه مندان مهیاست.

وی افزود: کتابخانه و موزه ملی ملک به استقبال فردا می رود و با این افزایش فضای خدمات رسانی، امکان استقبال  مطلوب تر از عموم مردم و پژوهشگران فراهم می‌شود.

مسؤول روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در ارتباط با سیر تکاملی این مرکز برجسته فرهنگی گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک از زمان تأسیس تاکنون، از نظر محتوایی، کارکردی دوگانه داشته است؛ حاج حسین آقاملک، خود نیز تصریح داشته است وجود کتابخانه و موزه در کنار یکدیگر موجب می شود پژوهشگران همزمان با بهره گیری از کتابها و نسخه های خطی، با تماشای آثار موزه ای و تاریخی، با فرهنگ پربار ایرانی- اسلامی آشنا شوند.

مهدی یساولی با اشاره به جایگاه کیفی آثار موجود در این گنجینه فرهنگی افزود: بسیاری از نمایشگاه های موزه ای در سالهای گذشته براساس یافته های پژوهشی از نسخه های خطی کتابخانه در حوزه هایی همچون نجوم، طب اسلامی، هنرهای سنتی، ریاضیات و تقویم شکل گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.