گروه جامعه- محمد رضایی: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برای همگام سازی آموزه‌های علمی روان‌شناسی با آرامش دینی و رسیدن به یک سبک زندگی ارزشی و فرهنگی برنامه راهبردی دارد.

 به جسم بیماران بودجه می‌دهیم، به روانشان نه

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در این حوزه طی سالهای اخیر با مرجع دانسته شدن این سازمان از سوی دولت و دستگاه‌های مشاوره‌ای و حمایتی، گامهای خوبی برداشته شده و در تلاش هستیم با بهره گیری از آموزه‌های رضوی در سبک زندگی بر مبنای دین، به جامعه در حوزه پایش سلامت روان خدمات رسانی کنیم.

 

 توقف فعالیت مراکز مشاوره بدون مجوز

دکتر عباسعلی اللهیاری، با بیان اینکه ماده ۵قانون نظام روان‌شناسی بر اصل بودن مرجعیت سازمان نظام روان‌شناسی تاکید دارد، خاطر نشان کرد: طبق توافقنامه مشترک، پلیس از ادامه فعالیت روان‌شناسان و مراکز مشاوره‌ای که از این سازمان مجوز نگرفته‌اند جلوگیری خواهد کرد و در بحث صدور مجوز برای مشاوره هیچ دستگاهی حق ورود ندارد. دکتر اللهیاری، در خصوص فعالیت روان درمانی در بیمارستانها خاطرنشان کرد: فلوشیپ روان درمانی باید از نظام روان‌شناسی گواهی دریافت کند، چون تنها مرجع صدور مجوز، این سازمان است و با وزارت بهداشت برای اصلاح این مورد توافق شده است.

وی افزود: اگر ساماندهی مراکز مشاوره در دولت قبلی با تفسیر غلط به سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان ارجاع داده شد تا مشاوره‌های خانواده و ازدواج و تحصیل و اشتغال زیر نظر این سازمانها صورت بگیرد، اکنون دلیلی بر توسعه این بی‌قانونی‌ها وجود ندارد. البته در آن زمان هم ما به مجلس نامه دادیم و این حکم باطل شد و اختیار صدور مجوز دفا‌تر مشاوره و روان‌شناسی باید زیر نظر نظام روان‌شناسی باشد.

 

 روان‌درمانی بودجه و توجه می‌خواهد

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی با اشاره به بودجه‌های نظام سلامت و کمبود اعتبار برای حل مشکلات حوزه روان درمانی گفت: باید در این محور بودجه بیشتری صرف شود تا با درمان بیماری‌های روانی نسبت به سلامت روان و پیشگیری از بیماری‌های روانی و جسمانی حرکت کنیم. به باور دکتر اللهیاری گرچه در ماده ۲ و ۳ طرح تحول سلامت سیاستهای ارتقای سلامت روان مطرح می‌شود اما همه بودجه‌ها در حوزه سلامت، صرف سلامت جسم می‌شود که لازم است طبقه بندی این هزینه‌ها بر اساس شاخصه‌های استاندارد صورت بگیرد.

 روان‌شناسی برای پیشگیری از وقوع جرم

وی درباره تلاشهای این سازمان برای مرجع شدن در بحث مجوزهای روان‌شناسی و مشاوره یادآور شد: امضای سند همکاری مشترک بین اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه انجام شده است.

همچنین سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور و سازمان بهزیستی درباره صدور مجوز مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره و نظارت بر آن به موافقت اصولی رسیدند و بر اساس این مصوبه، مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره برای صدور مجوزهای مراکز مشاوره باید به سازمان نظام روان‌شناسی مراجعه کنند.

همچنین بر اساس تفاهمنامه جدید با وزارت ورزش و جوانان، صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج و خانواده بین سازمان و این وزارتخانه منعقد و مراکز مشاوره باید برای دریافت مجوز مشاوره با واحد ارزیابی صلاحیت این سازمان هماهنگ باشند. وی همچنین درباره ضرورت برگزاری همایشهای روان‌شناسی با مشارکت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس قطب توسعه معنوی است و در این همایشها سعی داریم با بومی سازی دانش روان‌شناسی و ارتباط بین دین، علم و نیازهای انسانی در جهت بهره‌گیری از ظرفیتهای دینی در مفاهیم و مباحث روان‌شناختی تلاش کنیم تا الگوی اجرایی کاملی در این زمینه به کار‌شناسان و صاحبنظران این حوزه ارایه شود.

 

 ضرورت حاکمیت اخلاق در مشاوره

مسؤول مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج) نیز در این همایش گفت: با توجه به افزایش نیاز مردم به مراجعه به روان‌شناسی، بررسی شیوه‌های هویت‌یابی دینی و ملی از ضروریات است و باید برای افزایش حاکمیت اخلاق در مشاوره و روان درمانی، راهکارهای عینی تدوین و تصویب شود.

به اعتقاد دکتر خدابخش‌ احمدی، تماس بدنی مشاور و روان‌شناس با مراجعه کننده بکلی ممنوع و دادن نظر و هدایت اخلاقی و نتیجه گرفتن برای سرنوشت خانواده‌ها و نیز بیان گفته‌های ضد و نقیض بین طرفین مشاوره و نیز مداخله در اموری که در تخصص مشاوران نیست از سوی نظام روان‌شناسی مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد و مردم نیز باید این موارد را گزارش دهند.

 

  نبود مشاوره در برنامه‌های دانشگاه

دکتر ‌احمدی با اشاره به اینکه موضوع‌های اخلاقی به عنوان یک ماده درسی در برنامه‌های تربیت مشاور و روان‌درمانگر در دانشگاه وارد نشده است، گفت: رعایت معیارهای اخلاقی و تلاش برای دستیابی به اصول اخلاقی در سطح بالا‌تر جزو وظایف مشاور یا روان‌درمانگر به شمار می‌آید و با این نشست‌های علمی سعی داریم با بهره‌گیری از آموزه‌های سبک زندگی رضوی، نگرانی‌های موجود در حوزه موضوعات اخلاقی را بررسی و کاهش دهیم.

در پایان این همایش به شرکت کنندگان، شامل مشاوران و روان‌شناسان، گواهینامه معتبر علمی از سوی سازمان نظام روان‌شناسی اعطا شد. گفتنی است، این همایش با همکاری سازمان نظام روان‌شناسی، دانشگاه بقیه‌ا... (عج) و مؤسسه جوانان و پژوهشهای آستان قدس رضوی برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.