مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از طولانی شدن طرح توسعه پیرامون حرم رضوی اظهار شرمندگی کرد و گفت: ...

 برنامه ششم توسعه، فرصت طلایی برای بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی

 من متهم اول این تعلل به دلیل مسؤولیت و سابقه مدیریت بلند مدت در این بخش هستم و بقیه مسؤولان به نسبت سهمشان مقصر هستند.

هاشمی که در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شهردار مشهد سخن می‌گفت، افزود: از زمانی که ما با پدر بزرگ‌هایمان به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شدیم این محدوده گرفتار طرح توسعه بوده و شاید با نوه و نتیجه هایمان هم که بیاییم این طرح هنوز تمام نشده باشد.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن پروژه بازسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی از 20 سال پیش تاکنون اظهار داشت: این در حالی است که این پروژه ها تاکنون به نتیجه قابل قبول نرسیده اند.

وی اذعان داشت: طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) در 366 هکتار با وجود گذشت 22 سال از اجرای آن تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی خواستار آسیب شناسی و برنامه ریزی برای به نتیجه رسیدن طرح توسعه پیرامون حرم رضوی شد و اظهار داشت: گمان نمی کنم کسی مخالف این موضوع در کشور باشد، اما نمی دانم چرا این قدر کند پیش می‌رود.

وی با اشاره به ورود سالانه بیش از 25 میلیون زائر به این محدوده گفت: این در حالی است که هر یک از این 25 میلیون نفر یک سفیر و مبلغ هستند.

هاشمی با بیان اینکه بسیاری از مصوبات مجلس و دولت در زمینه بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی طی چند سال گذشته تاکنون اجرایی نشده است، افزود: معتقدم در صورت پیگیری و اجرایی شدن این مصوبات دست کم 70 درصد مشکلات این طرح برطرف می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ششم توسعه تدوین شده و در مرحله ارایه به مجلس است و لایحه مقررات مالی دولت نیز هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود که این فرصت مناسبی برای مطالبه مصوبات اجرا نشده در زمینه بازساری بافت فرسوده حرم مطهر رضوی با قید فوریت است.

وی با انتقاد از اینکه برخی قوانین به دست فراموشی سپرده شده، گفت: به عنوان مثال بحث ستاد حمل و نقل و سوخت یکی از این مسایل است که متأسفانه این فراموشی ستاد حمل و نقل و سوخت ر ا تعطیل کرده است.

وی یادآور شد: طبق قانون ستاد حمل و نقل و سوخت، 5/82 درصد اعتبار خرید اتوبوسهای درون شهری باید توسط دولت تامین شود اما تعجب می‌کنم که در سفر هیات دولت به مشهد مقرر شده دولت تنها 50 درصد هزینه خرید 200 دستگاه اتوبوس برای این کلانشهر را تقبل کند، در حالی‌که این امر قابل قبول نیست.

  عبور بحران از مرز فرو نشست زمین

نماینده مردم سنندج و عضو کمیسیون عمران مجلس هم گفت: در دنیا حدود 4 سانت فرونشست زمین را بحران می‌دانند، اما در کشور ما 27 سانت و در مشهد 8 سانت فرونشست زمین به وقوع پیوسته است.

علوی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را پدیده ای مخرب عنوان کرد و افزود: این در حالی است که ما 74 هزار هکتار بافت فرسوده داریم و نمی‌دانیم چکار باید کرد.

 

  گره بزرگ در اجرای مصوبات 12 ساله 

پشنگ، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به مصوبات اجرا نشده مشهد از سال 81 گفت: این امر نشان دهنده یک گره بزرگ برای انجام این پروژه هاست.

وی با بیان اینکه نقش مشهد در همه سطوح دولتی و کشورداری برجسته است، افزود: دولت و مجلس باید با همبستگی، هماهنگی و تعامل هرچه بیشتر در مسیر توسعه و رفع معضلات کلانشهرها از جمله مشهد گام بردارند.

وی پیشنهاد داد: درصدی از دارایی‌های کشور برای رفع معضلات شهر مشهد تخصیص داده شود، تا این مشکلات روی هم انباشته نشوند.

این نماینده مجلس گفت: باید این پیشنهاد از سوی نمایندگان مشهد به شکل طرح و لایحه به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

محبی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز بیکاری، حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی را از چالشهای فراروی کلانشهرها عنوان و بیان کرد: چالشهای فرهنگی و اجتماعی در شهرهای بزرگ به این چالشها دامن می‌زند.

فلاحی یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس هم طرح مدیریت جامع شهری را از مباحث اساسی در کشور دانست و افزود: تا این طرح در کشور اجرایی نشود برنامه‌ریزی منسجم و طراحی زیبا در قالب طرحهای جامع شهری نخواهیم داشت.

به گفته وی با اجرای طرح مدیریت شهری، شهرداری‌ها خودگردان و حتی به دولت تبدیل می‌شوند.

 

  مدیریت واحد شهری کلید مشکلات یک شهر

شهردار مشهد نیز در ادامه اظهارات اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت و مجلس برای استفاده از ظرفیتهای هدر رفته کشور دست به دست هم دهند بدون تردید مولفه اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

مرتضوی تحقق مدیریت واحد شهری را راهکار نجات کلانشهرها برشمرد و تصریح کرد: اگر مدیریت واحد یکپارچه شهری محقق شود کلانشهرهای ما به معنای واقعی نجات پیدا کرده و بسیاری از مشکلات آنها رفع می‌شود، حال تفاوتی نمی‌کند که متولی شهر شهردار باشد یا استاندار.

مرتضوی با اشاره به طلب 3 هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی خواست تا دولت امکان تهاتر این بدهی‌ها با املاک و دارایی‌های دستگاه‌های بدهکار را فراهم سازد.

وی با بیان اینکه طبق دستور رهبری و همکاری نمایندگان ولی فقیه در استانها یک قطعه زمین به هر استان برای ساخت زائرسرای ارزان قیمت به صورت رایگان تحویل داده‌ایم، از نماینده حاضر در جلسه درخواست کرد ردیف بودجه مستقلی برای احداث این زائرسراها که از آن استان خود در مشهد است، قرار دهند.

شهردار مشهد واگذاری حریم رودخانه‌ها به شهرداری برای توسعه فضای سبز شهر را نیز مطالبه کرد و گفت: این حریم در اختیار شرکت آب منطقه‌ای است، اما اگر سیلی در شهر جاری شود رفع مشکلات برگردن شهرداری است.

وی با بیان اینکه مشهد دومین شهر آلوده کشور است اظهار داشت: وجود 800 دستگاه اتوبوس و 7 هزار دستگاه تاکسی فرسوده به این مشکل شدت بخشیده، بنابراین باید تسهیلات لازم برای نوسازی سامانه حمل و نقل عمومی این شهر از سوی مجلس و دولت اختصاص یابد.

مرتضوی با اشاره به اینکه هنوز مصوبات سفر اخیر دولت به مشهد ابلاغ نشده است، افزود: تامین 200 دستگاه اتوبوس، مساعدت در بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه روند کار در کمربند سبز و تخصیص 100 درصدی سهم دولت از قطارشهری از جمله وعده‌های سفر اخیر رئیس جمهور برای مشهد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.