۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 242762

قدس آنلاين- مريم السادات كاظمي:‌ " زرد زخم" بيماري پوستي مربوط به عفونت باكتريايي است كه بسيار مسري بوده و معمولا در كودكان خردسال ديده مي شود.

بيماري پوستي بسيار مسري در كودكان

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛‌ زرد زخم بيماري پوستي بسيار مسري است كه در اكثر موارد باكتري استافيلوكوك عامل بروز است اما باكتري استرپتوكوك نيز مي تواند باعث بروز اين نوع زخم ها شود. باكتري ناقل بيماري از طريق زخم يا جراحتي وارد پوست مي شود. مهم ترين عوامل بروز اين بيماري پوستي عبارتند از:

  • زخم هاي مربوط به جراحت، سوختگي، نيش حشرات
  • بعضي از بيماري هاي پوستي مانند اگزما، آبله مرغان، تب خال، گال

تهديد كننده پوست خردسالان

زرد زخم در غالب موارد در كودكان كمتر از 4 سال ديده مي شود و 3% كودكان در اين رده سني را مبتلا مي كند. اما تا سن 10 تا 15 سالگي به عنوان عامل تهديد كننده پوست محسوب مي شود. همچنين نوعي از اين عفونت ممكن است در بزرگسالان نيز بروز كند.

زرد زخم معمولا در فصل تابستان ديده مي شود اما در دوران سال تحصيلي نيز بسيار شايع است. انتقال اين بيماري از طريق تماس ساده دست دادن يا بوسيدن فرد مبتلا صورت مي گيرد البته ممكن است از طريق غير مستقيم و تماس با لباس ها، ملحفه ها، دستمال و ديگر وسايل لمس شده توسط فرد بيمار نيز انتقال يابد. البته سرايت خود به خود نيز رايج است.

علائم زرد زخم

زرد زخم با جوش هاي پوستي در سطح بيني و دهان ظاهر مي شود. پس از بروز دانه ها،‌ رطوبتي از آنها پخش شده، ‌سپس خشك مي شود و لايه زرد رنگي روي پوست باقي مي ماند. زخم ها به خصوص در صورت خاراندن و در قسمت هاي مختف بدن از جمله پوست سر، تنه، باسن و دستگاه تناسلي پخش مي شود. تب، اسهال،‌ خستگي و درد نيز از ديگر علائم نشان دهنده بيماري است.

درمان و توصيه هاي مؤثر در بهبود

درمان زرد زخم در وهله اول با آنتي بيوتيك است كه به شكل پماد موضعي يا داروهاي خوراكي به مدت 5 تا 10 روز تجويز مي شود. توجه به اقدامات بهداشتي در كنار درمان دارويي بسيار مؤثر خواهد بود:

  • شستشوي زخم ها دو بار در روز با صابون مناسب، سپس آبكشي كامل و خشك كردن با دستمال استريل به شكل ضربه زدن ملايم روي پوست و پرهيز از كشيدن
  • شستشوي دست ها پس از هر بار تماس با زخم ها؛ هم والدين و هم كودك.
  • تشويق كودك به عدم خاراندن و لمس زخم ها
  • مراقبت از عدم بردن دست ها به دهان
  • استفاده از پماد مانند وازلين روي لايه باقي مانده پس از بيماري
  • عدم پانسمان زخم ها زيرا باعث خيس شدن زخم مي شود.
  • تعويض مكرر لباس ها، ملحفه و دستمال كودك

مراجعه به پزشك براي تشخيص دقيق بيماري، بررسي وخامت عفونت و تجويز درمان مناسب ضروري است. همچنين هر چه كودك كوچكتر باشد، زخم ها به سرعت پخش وند و زياد باشند بايد هر چه زودتر به پزشك مراجعه كرد.

منبع:www.Esante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.