۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 242832

قدس آنلاین: خواندن اين نماز و روزه داشتن روزش موجب امنيّت است و كسي كه اين عمل را انجام دهد، گويا تمام سال بر كار نيك مداومت داشته است.

آداب حضور در عزای ثارالله (ع)

به گزارش قدس آنلاین، پیش از ظهور اسلام عرب، جنگ در این ماه را حرام می‌دانست و ترك مخاصمه می‌كرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد. و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.

اما پس از اسلام و واقعه عاشورا این ماه برای شیعیان حال و هوای خاصی دارد، این ماه ماهِ حزن و اندوه اهل بیت (ع) و پیروان آنها است.

از امام رضا (ع) نقل است که فرمودند: «وقتی محرم فرا می‌رسید، پدرم خندان دیده نمی‌شد، حزن و اندوه تا پایان دهه‌ اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصیبت و گریه ایشان بود.»

همچنین ایشان درباره‌ عاشورا می‌فرمایند: «كسی كه عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند قیامت را روز شادمانی و سرور او قرار خواهد داد.»

برای شب نخست این ماه به عنوان دیباچه و ورود به ماه عزای حسینی اعمالی است که مختصرا به آنها اشاره می شود.

اين شب چند نماز دارد كه يكي از آنها به این شرح است: دو ركعت، كه در هر ركعت بعد از حمد 11 مرتبه سوره‌ توحيد خوانده شود.

در فضيلت اين نماز چنين آمده است: «خواندن اين نماز و روزه داشتن روزش موجب امنيّت است و كسي كه اين عمل را انجام دهد، گويا تمام سال بر كار نيك مداومت داشته است.»

و نیز احیای این شب و نیایش و دعا در کتب معتبری همچون مصباح المتهجد و بحارالانوار تاکید شده است.

اما برای روز نخست این ماه نیز اعمال مورد توصیه است از آن جمله: روزه این روز؛ از امام رضا (ع) روایت شده است: «آن كس كه این روز را روزه بدارد، خداوند دعایش را اجابت می‌كند، همانگونه كه دعای زكریا (ع) را اجابت كرد.»

پیامبر اکرم (ص) در این روز دو رکعت نماز می خواندند و پس از آن سه بار این دعا را قرائت می کردند: اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلك فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو می‌خواهم كه مرا در این سال از شیطان حفظ كنی و بر نفس اماره (راهنمایی كننده) به بدی پیروز سازی.

در مفاتیح الجنان شیخ عابس قمی این دعا مفصل تر ذکر شده است.

در روز دوم محرم كاروان امام حسین (ع) در سال 61 هجری وارد سرزمین كربلا شد و با ممانعت لشكر حرّ مجبور به توقّف در آنجا گردید.

روز سوم محرم روزی است که حضرت یوسف (ع) از زندان آزاد شد و در آن روز سپاه عمر بن سعد وارد كربلا شد.

درباره روز سوم محرم از پیامبر اكرم (ص) نقل شده است: «هر كس در این روز روزه بگیرد، خداوند دعایش را اجابت كند.»

در روز هفتم محرم نیز روزه گرفتن مستحب است.

منابع:

بحارالانوار

مفاتیح الجنان

وسائل الشیعه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.