۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 242856

محمدخاتمی اخیراً در دیدار با گروهی از اصلاح‌طلبان و در لابه‌لای صحبت‌هایش گفته است: اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود. اگر چنین نشود، نتیجه‌ای جز واگذاری عرصه به تندروهای مسئولیت‌ناپذیر جامعه حاصل نخواهد شد و این هم به زیان مردم است و هم به زیان نظام.

بروز نشانه‌های توبه‌ی احتمالی در خاتمی

فارس به نقل از ایلنا نوشت: وی همچنین در اشاره به کارنامه کاری دولت اصلاحات نیز اظهاراتی را بیان کرده و با طرح عبارت «جریان» به جای «دولت» گفته است: هر جریانی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و ما منکر اشتباهات خود نیستیم.

*این اظهارات آقای خاتمی مبنی بر اینکه «باید برای حذف بدبینی‌های نظام نسبت به اصلاحات تلاش شود» و «ما منکر اشتباهات خود نیستیم» می‌توانند فرکانس‌هایی مبنی بر تغییر موضع محمد خاتمی نسبت به فتنه و حوادث سال 88 باشد که در روزهای آینده رخ خواهد داد.

فرکانس‌هایی که البته تا رخداد موعود یعنی عذرخواهی رسمی و اصلاح مسیرهای غلط گذشته وقوع نیابد، نمی‌توان به صحّت آنها اطمینان کرد.

آقای خاتمی پیش از این نیز با انداختن رأی خود به صندوق‌های رأی انتخابات مجلس نهم که توسط اصلاح‌طلبان تحریم شده بود، سعی کرد بدبینی‌های مورد اشاره را تا حدی فرو کاهد اما دریافت که هیچ اقدامی جای عذرخواهی رسمی و اصلاح مسیرهای غلط گذشته برخی اصلاح‌طلبان و سران آنها را پُر نخواهد کرد.

فرد مورد اشاره البته در صحبت اشاره شده در بالا نیز انگیزه تلاش اصلاحات برای رفع بدبینی‌ها (یا شاید همان توبه) را دلسوزی برای زیان مردم و نظام! ذکر کرده است.

این در حالی است که انگیزه هر توبه کننده‌ای در وهله‌ی اول باید فهم قبح گناه و برائت‌جویی عقلایی از آن باشد.

گفتنیست یک روزنامه اصلاح‌طلب هم در صبح فردای انتشار این سخنان آقای خاتمی، در توشیح سخنان به مفهوم «ضرورت کنش‌های اعتمادافزا از سوی اصلاح‌طلبان» اشاره کرد و نوشت: «(خاتمی) تاکید دارد که نباید از ساخت رسمی و کلان قدرت نیز مغفول مانده و برای گذر از چالش‌های پیشین و برآوردن بستری مهیا و مناسب برای فعالیت سیاسی، کنش‌های اعتمادافزا در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد.»

شایان ذکر است که آقای خاتمی از سال 88 به این‌سو تلاش‌های فراوانی برای دیدار با مقام معظم رهبری و حتی اعضای دفتر ایشان انجام داده و برای این کار کسانی را هم واسطه کرده اما به وی اجازه این کار داده نشده است.

وی حتی موفق به کسب اجازه برای عیادت از رهبر انقلاب در بیمارستان هم نشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.