نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش مشترک روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌ها با اشاره به موافقت خود برای ادامه انتخاب شهرداران توسط شوراها، گفت: با انتخابات شهرداران توسط شورا موافقم اما این کار باید با یک قوام و ثبات منطقی انجام شود.

باهنر: انتخاب شهردار باید با یک قوام و ثبات انجام شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا باهنر در خصوص طرح انتخاب شهرداران که توسط مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، گفت: با توجه به حضور طولانی که در مجلس شورای اسلامی داشته‌ام از ابتدای قانون تاسیس شوراها تلاش کرده‌ایم اختیارات شوراها افزایش پیدا کند اما از همان ابتدا نگرانی‌هایی در این خصوص وجود داشت. به طوری که تاسیس شوراها چندین سال به تاخیر افتاد ولی اعتقاد داشتیم که کارها باید توسط خود مردم انجام شود و مردم به خوبی می‌دانند چگونه و چه کسانی را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: امروز به حمدالله شورای شهر تهران بودجه‌ای برای شهرداری تصویب می‌کند که عددهای بسیار بزرگی در آن وجود دارد که بعضا با بودجه چندین وزارتخانه برابری می‌کند و یا حتی از بودجه وزارتخانه‌ها بیشتر است و این کار انصافا به خوبی انجام شده است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات شوراها گفت: معتقدیم تمام مسائل شهر را باید به عهده شوراها بگذاریم. اگر موقعیت مناسب فراهم شود آموزش و پرورش، سلامت و حتی امنیت باید به عهده شوراها گذاشته شود اما این امر مستلزم رعایت مسائل و شرط‌هایی است.

باهنر با اشاره به انحلال شورای شهر تهران در دوره اول و استفاده از این تعبیر که شورای شهر اول سقط جنین شد و زایمان طبیعی انجام نداد گفت: اولین دوره شوراها که در تهران تاسیس شد علیرغم اینکه انتظار و امید داشتیم شورای شهر وارد جناح بندی‌های سیاسی نشود چنین اتفاقی در شورای اول افتاد و آنقدر قبیله بندی‌های سیاسی در این شورا شکل گرفت که در نهایت دولت شورا را تحمل نکرد و این شورا منحل شد.

وی ادامه داد:‌ به حمدالله در هر دوره رشد یافتگی را در شوراها مشاهده می‌کنیم و هر روز مسئله شوراها نهادینه‌تر می‌شود البته جای رشد بسیار زیاد است.

وی با اشاره به بودجه 17 هزار میلیارد تومانی شهرداری شهر تهران گفت: شهردار شهر تهران باید این بودجه را مدیریت کند. اگر قرار باشد رای لرزان 16 تایی از 31 نفر اعضای شورای شهر را داشته باشد باید هر روز تنش بلرزد و باید به این فکر کند که برای ماندن دم چه کسی را ببیند. قطعا این طور نمی‌توان شهر را اداره کرد و باید این مشکل حل شود.

وی تاکید کرد: اینکه یک عده کارشناس شهردار را تعیین کنند، کار بسیار خوبی است اما باید تمامی این افراد برای انتخاب شهردار بحث‌های کارشناسانه ارائه کنن؛ در حقیقت اشکالی ندارد در شورای شهر تهران سه مدال آور ورزشی حضور داشته باشند اما اینها کارشناسان امور شهری نیستند. اینکه گفته شود همه اعضای شورای شهر در امر انتخاب شهردار کارشناس هستند خیلی منطقی به نظر نمی‌آید.

باهنر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم افزایش اختیارات شوراها گفت: باید شوراها هم نشان دهند که می‌توانند بازوی توانمندی برای حاکمیت باشند. قوانین ما در مجلس شورای اسلامی از فیلتر شورای نگهبان می‌گذرد. این مسئله خیر و برکات زیادی در طول زمان داشته هرچند که ممکن است در بعضی موارد گلایه‌هایی به این امر داشته باشیم اما نهایتا مکلف هستیم از شورای نگهبان تبعیت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تاسیس،‌ دنبال کردن و حمایت از شوراها در دست مجلس است گفت: باید رابطه شوراها و مجلس حسنه،‌ دوستانه و صمیمی پیش برود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به روسای شوراهای اسلامی حاضر در جلسه گفت: نباید بگذاریم خدای نکرده تقابلی میان مجلس و شورا پیش بیاید چرا که این امر غیر قابل جبران است. از همه شما خواهش می‌کنم طوری تصمیم بگیرید که ظرف یکی دو ماه آینده این بحث به نتیجه برسد بدون آنکه میان رابطه دوستانه مجلس و شورا خللی وارد شود.

وی ادامه داد: امضای 130 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این طرح به معنی پذیرش 10 پیام این طرح نیست زیرا که بعضی از نمایندگان از جمله خود من با بعضی از پیامهای این طرح مانند کاهش تعداد نمایندگان شوراها موافق بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد در مجلس شورای اسلامی انتخاب شهردار همانند گذشته توسط شوراها انجام شود اما قطعا این انتخاب باید با یک قوام در مسیر منطقی انجام شود. اگر قرار باشد هر روز بحث استیضاح شهردار مطرح باشد و یا حتی رئیس شورای شهر هر روز نگران سالگرد انتخاب خود باشد مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد. قطعا توجه به دموکراسی مهم است اما این امر نباید باعث تزلزل در شورا بشود. زیرا همین تزلزل خود برای شوراها هزینه آور است.

وی تاکید کرد: برآوردی که از مجلس دارم انتخاب شهردار به عهده شورا خواهد بود اما در اختیارات و تعداد شوراها ممکن است تغییراتی اعمال شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.