پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: ماجرای اسید پاشی به صورت چهار زن در اصفهان را دیگر کسی نیست که نداند واین خبرچنان درمحافل رسانه ای داغ شد که از کنار ان هزاران شایعه و تحلیل وگزارش هم ساختند ،کار بجایی رسید که درهر شهر امدندو پرونده اسیدپاشی هایشان را باز کردند و خواستند که داستانی مشابه برای شهرشان بسازند .

انگیزه های شخصی اسید پاشان و انگیزه های ضدانقلابی رسانه های بیگانه/ ارتباط دادن اسیدپاشی اوباش با امربه معروف حساب شده است/ برخی رسانه ها در دام دشمن افتادند

اما دراین میان همه این نویسندگان و خبرسازان و تحلیلگران که احتمالا هم نیتشان خیر خواهانه بوده به یک نکته توجه نداشتند و انهم اینکه برخی درانسوی مرزها نشسته اند تا ازکاهی کوه بسازند و نظام و مملکت مان را زیر سوال ببرند و اینبار هم از این ماجرا داستانی ساختند و انرا به فریضه امربه معروف ونهی ازمنکر که اتفاقا مجلس درهمین ایام درتلاش بود تا سروشکل قانونی به ان داده واز خودمحوری ها دراین حوزه بکاهد مرتبط کنند.

***ماجرا چیست

در هفته گذشته اخبار مربوط به اسیدپاشی به تعدادی از زنان اصفهانی در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد. اخبار منتشر شده در خصوص تعداد قربانیان این جنایت متفاوت است. برخی از آمار تعداد قربانیان را 2 نفر ذکر کرده و برخی دیگر تا  15قربانی را نیز عنوان کردند، با این حال تاکنون تنها بستری شدن 4 نفر بر اثر بروز این سانحه در بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان گزارش شده است.

بر اساس شهادت قربانیان، این حوادث حین رانندگی به وقوع پیوسته و مجرمان نیز عمدتا موتور سوار بوده‌اند. بررسی هویت و سوابق قربانیان نشان می‌دهد که این افراد ارتباط  خاصی با یکدیگر نداشته‌اند. با توجه به گذشت زمانی کوتاه از وقوع این حوادث، بررسی‌های نیروهای پلیس در خصوص شناسایی افراد خاطی هم‌چنان ادامه دارد. نیروی انتظامی استان اصفهان اعلام کرده است که تحقیقات خود را در خصوص این پرونده جنایی با جدیت پیگیری خواهند کرد و تاکنون نیز موفق شدند 4 مظنون مربوط به این پرونده را شناسایی کنند.

در این میان واکنش رسانه‌های بیگانه و معاند به این پرونده و حدس و گمان‌هایی که در خصوص علل شکل‌گیری این جنایت صورت می‌گیرد، قابل توجه است. رسانه‌های بیگانه در یک سناریوی هماهنگ حوادث اصفهان را به موضوع امر به معروف و نهی از منکر ربط داده و مدعی شده‌اند که این اقدام از سوی گروه‌های تندرو و جهت مبارزه با بدحجابی صورت پذیرفته است و تلاش کردند با سوء استفاده از حادثه تلخی که برای چند تن از بانوان ایرانی رخ داده، اصل امر به معروف و نهی از منکر را زیر سوال ببرند.

این رسانه ها از روش خبر معکوس نیز استفاده کرده اند و ترس از فراگیر شدن اسیدپاشی ها در سایر شهرهای کشور را به عنوان تیتر اخبار خود قرار داده اند. این در حالی است که با نگاهی به گذشته این رسانه های زنجیره ای می توان به این نکته دست یافت که این جریان در چنین مواقعی بیشتر قصد خط دهی به جریان اغتشاش گر و ضد امنیتی داشته و دارد. حالا نیز با استفاده از جملات این چنین قصد دارند به اسید پاش ها این خط را بدهند که با فراگیر کردن اسیدپاشی در سایر شهرها می توان پروژه تخریب نیروهای نظام و خط انقلاب را فراهم ساخت.

سایت "دویچه وله/DW"  در این باره نوشت، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی این گمان مطرح است که گروهی با انگیزه مقابله با زنانی که از نظر قوانین ایران "بدحجاب" تلقی می‌شوند، به صورت این زنان جوان اسید می‌پاشند.

بی.بی.سی فارسی یکی از مهم‌ترین رسانه‌هایی است که واکنش‌هایی زیادی به این حادثه نشان داده است. این رسانه به رغم ادعای حرفه ای بودنش، پیش از تکمیل مراحل بازرسی و تحقیق توسط نیروهای پلیس خود را در جایگاه قاضی قرار داده و ارتکاب این جنایت را به گروه‌های خاصی با انگیزه مبارزه با بدحجابی نسبت داده است.

العربیه نیز با پوشش تامل برانگیز سخنان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نوشت: اسیدپاشی ها همزمان با انتقاد گسترده امامان جمعه از رواج بد حجابی در جامعه، طرح قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس و فعال شدن گروه هایی تندرو مانند انصار حزب الله به منظور مقابله با زنان که به گفته آنها بدحجابند صورت گرفته است.

در بررسی رسانه‌های مختلف نمونه‌های بسیار دیگری می‌توان یافت که همه تلاش خود را به کار بستند تا پرونده‌ای جنایی را سمت و سویی سیاسی داده و آن را با رهیافت‌های قانونی مبارزه با بدحجابی پیوند دهند. 

***ضدانقلاب دنبال اسید پاشی

درهمین حال  دادستان کل کشور گفت: جریانات ضدانقلاب به دنبال ارتباط دادن مساله اسید پاشی با امر به معروف هستند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رییسی» با تاکید بر اینکه با عاملان اسیدپاشی برخورد عبرت آموز صورت می گیرد، گفت : پیوند زدن مساله اسیدپاشی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: ما به دادستان عـمومی اصفهان اعلام کردیم که با تمـام توان تمام نیروها را بسیج کنند تا عوامل اسیدپاشی کشف شوند و با آنان برخورد عبرت آمیز صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: پیوند دادن چنین مسایلی به امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است چرا که یک نیروی حزب اللهی متدین هرگز چنین کاری نخواهد کرد.

نامبرده تاکید کرد: حزب الله قانونمدار و ولایتمدار است و به هیچ عنوان دست به چنین اقدامی نمی زند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در پایان خاطـر نشان کرد: کسی که دست به چنین کاری می زند نه به قانون، نه به انقلاب و نه به دین پیوسته است و البته ما با عاملان اسیدپاشی قطعا برخورد خواهیم کرد.

همچنین نماینده فریدن در مجلس تأکید کرد: حرکت ددمنشانه افرادی که اقدام به اسیدپاشی در استان اصفهان کرده‌اند، به هیچ عنوان ارتباطی با مباحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر ندارد.

محمد علی اسفنانی نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع اسیدپاشی‌های اخیر در استان اصفهان اظهار داشت: در جلسه گذشته نماینده دولت به موضوع اسیدپاشی در استان اصفهان پرداخت که بنده درخواست اخطار کردم، اما به آن رسیدگی نشد.

وی افزود: این اسیدپاشی به شدت مورد محکومیت همگان واقع شده و بنده نیز تقاضا دارم مقامات قضایی، امنیتی و نظامی کمی جدی‌تر وارد عمل شده و سریع‌تر به موضوع رسیدگی کنند.

نماینده فریدن خاطرنشان کرد: در جلسه گذشته نماینده دولت وقوع اسیدپاشی در اصفهان را به نوعی مطرح کردند که گویا کسانی که این اقدام را انجام داده‌اند در راستای اقدام عملی امر به معروف و نهی از منکر بوده و این موضوع دستاویزی برای رسانه‌های غربی شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان تصریح کرد: باید از حیثیت کسانی که در دفاع از امر به معروف و نهی از منکر زحمت می‌کشند دفاع شود، زیرا چنین برداشت‌هایی کار اشتباهی است و حرکت ددمنشانه افرادی که اقدام به اسیدپاشی در استان اصفهان کرده‌اند، به هیچ عنوان ارتباطی با مباحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر نیست و این اقدام زشت را هیچ انسان عاقلی انجام نمی‌دهد.

درعین حال نایب رئیس فراکسیون روحانیون مجلس گفت:‌ ماجرای اسیدپاشی در اصفهان و ارتباط دادن آن با موضوع بدحجابی در جامعه و امر به معروف و نهی از منکر از اقدامی سازمان یافته برای تخریب وجهه این اصل دینی خبر می‌دهد.

سیدمرتضی حسینی در رابطه با ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان و اقدام برخی از افراد و رسانه‌ها در ارتباط دادن این ماجرا به موضوع بدحجابی اظهار داشت:‌ به طور قطع و با یقین کامل می‌توان اعلام کرد که ماجرای اسیدپاشی به زنان در شهر اصفهان هیچ ارتباطی با مسئله امر به معروف و افراد متدین و مذهبی ندارد.

وی افزود: ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان توسط عناصری صورت می‌گیرد که قصد تخریب وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته و در شرایطی که قرار است تا قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس مصوب شود این اقدامات صورت گرفته و پس از آن شایعاتی در جامعه مطرح می‌شود تا این موضوع را به مسئله امر به معروف ارتباط دهد.

نایب رئیس فراکسیون روحانیون مجلس ادامه داد:‌ این شایعات و این اقدامات می‌تواند از حرکتی سازمان یافته برای تخریب وجهه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه خبر دهد و در این شرایط این انتظار وجود دارد تا قوه قضاییه و نهادهای امنیتی کشور پشت پرده این ماجرا را بررسی کرده و سریعاً با عاملان چنین اقدامی برخورد کنند.

***همزمانی مشکوک

یک عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با انتقاد شدید از عملکرد شبکه استانی اصفهان در انعکاس اخبار مربوط به اسیدپاشی‌ها، همزمانی اسیدپاشی‌ها با طرح حمایت از آمران به معروف در مجلس را مشکوک عنوان کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد: در سال‌های اخیر موردی از اسیدپاشی در اصفهان اتفاق نیفتاده است، حالا چطور می‌شود که دقیقا همزمان با بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس این اتفاق افتاده است.

وی افزود: تصور ما این است که فرد یا افرادی تحریک‌ شده به صورت هدفدار چنین اقدامی را مرتکب شده‌اند تا بتوانند به موضوع امر به معروف خدشه وارد کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس ادامه داد: افرادی که به آنها اسیدپاشی شده از نظر حجاب وضعیت ناهنجاری نداشتند اما کسانی دست به این اقدام زده‌اند می‌خواستند به نوعی موضوع امر به معروف را تحت تاثیر قرار دهند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه برای اطلاع‌رسانی در مورد اسیدپاشی‌ها کوتاهی صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر اطلاع‌رسانی به موقعی در این زمینه انجام می‌شد نباید این فضاها به وجود می‌آمد.

وی با بیان اینکه نحوه اطلاع‌رسانی در استان اصفهان از صداوسیما تا سایر رسانه‌ها بیمار است، گفت: اطلاع‌رسانی در اصفهان به موقع و شفاف نیست و صداوسیما هم بدتر از همه عمل می‌کند. مثلا اگر در شبکه سراسری مشکل یک واحد صنعتی بررسی می‌شود نمی‌توان همین موضوع را در سیمای مرکز اصفهان مطرح کرد.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی را موجب ایجاد هزینه‌هایی برای نظام دانست و خاطرنشان کرد: وقتی صداوسیما در مسائل مختلف اطلاع‌رسانی نمی‌کند هزینه‌هایی برای نظام به وجود می‌آورد و این امر عوارضی را ایجاد می‌کند.

حاجی دلیگانی در پایان گفت:‌ اینها اشکالاتی است که ما در استان با آن مواجهیم و عواقب و هزینه‌های آن بر دوش نظام و مردم تحمیل خواهد شد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم ٬ با تاکید بر تسریع در شناسایی عاملان اسیدپاشی استان اصفهان، گفت: خواسته مردم از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا برخورد جدی با عاملان اسید‌پاشی و بازگرداندن امنیت به جامعه است.

نادر قاضی‌پور در گفت‌ وگو با خانه ملت٬ با تاکید بر ضرورت شناسایی عاملان اسیدپاشی دراستان اصفهان، گفت: خواسته مردم از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا برخورد جدی با عاملان اسید‌پاشی و بازگرداندن امنیت به جامعه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی٬ با یادآوری حوادث تروریستی اخیر رخ داده در استان سیستان و بلوچستان٬ افزود: اسید‌پاشی اصفهان با اقدامات تروریستی اخیر استان سیستان و بلوچستان ربط داشته و باید با این نوع اقدامات تروریستی زنجیره‌وار با دید امنیتی برخورد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه مسئولان مربوطه از جمله وزرای اطلاعات و کشور باید هر چه سریع‌تر پرده از اقدامات گروه‌های ضد انقلاب بردارند٬ تصریح کرد: گرفتن انتقام افرادی که مورد اسیدپاشی واقع شده‌اند وظیفه مسئولان است.

وی با بیان اینکه ربط دادن موضوع اسیدپاشی به طرح امر به معروف و نهی از منکر نیز از توطئه‌های ضد انقلاب برای به نتیجه نرسیدن این طرح است٬ افزود: ضرورت دارد دستگاه‌های مسئول هر چه سریع‌تر با جدیت تمام موضوع را رسیدگی و به اطلاع اذهان عمومی برسانند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: با رشادت‌ها و هوشیاری‌های وزارت‌ اطلاعات کشورمان شکی در شناسایی هر چه سریع‌تر عاملان اسید‌پاشی نیست.

***انگیزه «شخصی» بود

درعین حال معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: مسئله اسیدپاشی اصفهان بر مبنای روابط شخصی بوده و ارتباطی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر نداشته است.

الهام امین‌زاده با بیان اینکه وزارت کشور گزارشی در مورد موضوع اسیدپاشی به هیئت دولت ارائه کرده است، اظهار کرد: این مسئله ارتباطی به امر به معروف و نهی از منکر نداشته و اتفاق پیش آمده در حد روابط شخصی بوده است.

درعین حال نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس گفت: در جلسه گذشته نماینده دولت وقوع اسیدپاشی در اصفهان را به نوعی مطرح کردند که گویا کسانی که این اقدام را انجام داده‌اند در راستای اقدام عملی امر به معروف و نهی از منکر بوده و این موضوع دستاویزی برای رسانه‌های غربی شده است.

محمدعلی اسفنانی درخصوص اسیدپاشی‌های اخیری که در استان اصفهان به وقوع پیوسته است، افزود: در جلسه گذشته نماینده دولت به موضوع اسیدپاشی در استان اصفهان پرداخت که بنده درخواست اخطار کردم اما به آن رسیدگی نشد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسه گذشته نماینده دولت وقوع اسیدپاشی در اصفهان را به نوعی مطرح کردند که گویا کسانی که این اقدام را انجام داده‌اند در راستای اقدام عملی امر به معروف و نهی از منکر بوده و این موضوع دستاویزی برای رسانه‌های غربی شده است.

دراین خصوص عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات مشی برخی رسانه‌ها را که اسیدپاشی را به بدحجابی و آمران به معروف نسبت می‌دهند، مغایر با امنیت ملی دانست و گفت: این موضوع را در هیئت نظارت بر مطبوعات بررسی خواهیم کرد.

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات ، با بیان اینکه اسیدپاشی‌ها ربطی به با حجاب و بدحجابی ندارد، گفت: به طور مثال خانواده ابراهیمی که دخترشان قربانی اسیدپاشی شده است، یک خانواده ارزشی و حزب‌اللهی هستند که پدر و پسر خانواده سابقه حضور در جبهه دارند و اصلا موضوع بدحجابی نبوده است.

وی در انتقاد از مشی برخی رسانه‌هایی که اسیدپاشی‌ها را به "بدحجابی" و "آمران به معروف" ربط می‌دهند، اظهار داشت: این جراید مریض هستند که با تیتر کردن یک موضوع خلاف واقع، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اسیدپاشی را اقدام خبیثانه‌ای دانست و تصریح کرد: ما ضمن محکومیت اسیدپاشی از مسئولان می‌خواهیم تا با عاملان این کار خبیثانه برخورد کنند، اما این کار دلیل نمی‌شود که عده‌ای بخواهند سوء استفاده کنند.

عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات، مشی این رسانه‌ها در مورد اسیدپاشی‌ها را مغایر امنیت ملی عنوان کرد و افزود: این اقدام برخی رسانه‌ها باعث تشویش اذهان عمومی و مغایر امنیت ملی است که باید با آنها برخورد شود، لذا در جلسه آینده هیئت نظارت بر مطبوعات پیشنهاد بررسی این موضوع را مطرح خواهم کرد تا به آنها رسیدگی شود.

***مجلس را مصمم‌تر کرد

درهمین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اقدام اسیدپاشان در استان اصفهان را ظالمانه‌تر از اقدامات داعشی‌ها دانست و افزود: اگر این اقدامات در مقابله با طرح امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته باشد، نمایندگان مجلس را در تصویب این طرح مصمم تر‌کرده و مخالفت برخی افراد سودجو نمی‌تواند صلاحدید قانونی برای کل کشور را نفی کند.

عابد فتاحی اقدامات اسیدپاشی اخیر را حرکتی تروریستی دانست و اظهارکرد: این افراد اسلام و انسانیت را مورد هدف قرار داده‌ و برای مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست به این قبیل جنایات فجیع می‌زنند و در واقع به نقشه ایران و هویت ایرانی- اسلامی اسید می‌پاشند و با اینکه ممکن است با گروه تروریستی داعش نیز در ارتباط باشند ولی از آن‌ها ظالم‌تر هستند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اسیدپاشان تصمیم دارند با ایجاد ناامنی در کشور، وجود امنیت در کشور را زیرسوال ببرند و ایجاد هرج و مرج کنند، خاطرنشان کرد: مسئولان باید با این احساس که حادثه‌دیدگان این حوادث فرزندان این آب و خاک هستند، روند تحقیقات در مورد انگیزه این اقدام شنیع را سرعت ببخشند و اشد مجازات را برای اسیدپاشان در نظر بگیرد ضمن اینکه هر ثانیه کاهلی در شناسایی عوامل این اقدام می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

 

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم، با تاکید بر اینکه نباید این اقدامات را به تصویب طرح امر به معروف و نهی از منکر ارتباط داد، اذعان کرد: اگر قرار باشد حرکت اسیدپاشان در مقابله با طرح امر به معروف و نهی از منکر و لغو این قانون صورت گرفته باشد، نمایندگان مجلس در تصویب این طرح مصمم‌تر شده و اجازه نمی‌دهیم مخالفت برخی افراد سودجو صلاحدید قانونی مجلس برای کل کشور را نفی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 1
    اینکار همانند فتنه 88است
  • صادق IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    5 1
    کاش اسید پاشی در آمریکا می بود تا ما از مظلومیت ملت آمریکا و اوج وحشت و نا امنی در آمزیکا و اروپا برای ملتمان می گفتیم