قاچاق کالا مطلوب مرزنشینان نیست

شاید بتوانیم قاچاق کالا را یکی از معضلات اساسی کشور بدانیم، اما مسأله مهم این است که می‌دانیم قاچاق از کدام بخشهای کشور وارد کشورمان می‌شود. بنابر این براحتی می‌توانیم در مورد آن بررسی و تصمیم گیری کنیم.

امروزه یکی از مطرح ترین مناطق کشور که عمده کالاها از آنجا قاچاق می‌شود، استان کردستان است. اما به آسانی نمی توان در مورد این معضل نظر داد و باید تمامی جوانب آن را در نظر گرفت. بی‌تردید همگان قبول دارند که اگر بخواهیم از تولید ملی کشورمان حمایت کنیم، باید به بحث جلوگیری از قاچاق کالا به صورت جدی بپردازیم. عموماً مشاهده می‌شود که با ورود کالاهایی مانند چای یا پارچه که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد بطور قاچاق یا واردات رسمی، صنایع و کشاورزی کشورمان دچار رکود یا تعطیلی می‌شوند. مهمتر اینکه اشتغال موجود نیز تهدید شده و باید نگران رشد بیکاری و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن باشیم.  اما در کنار این موضوع باید بپذیریم که در کشورمان مسایلی وجود دارد که زمینه ساز قاچاق کالاست و باید فکر و طرحهای کاربردی و سریعی را دنبال و پیاده کرد تا این مساله بیش از این به اقتصاد کشور و زندگی مردم منطقه آسیب نرساند. اول اینکه در شهرهای مرزی کارخانه جاتی راه‌اندازی کنیم تا کالا‌هایی که به وسیله قاچاق وارد می‌شود را تولید کنند. البته نیاز نیست که این تولید از صفر تا صد باشد، بلکه می‌توان کارخانه ها را در قالب مونتاژ تعریف کرد که هم امکان راه اندازی آن سریع تر باشد و هم در صورت تغییر در تولید یا مدل در بازارهای جهانی، بسرعت بتوان خط تولید را به سوی کالای جدیدتر تغییر داد.

در این صورت هم اشتغال در مناطق مرزی صورت می‌گیرد، هم از این نوع تولید، انواع مالیات و عوارض گمرکی دریافت می‌شود که برای کشور درآمدزایی دارد و هم به درآمد برای مردم منطقه منجر می‌شود. بنابراین بدین وسیله هم بازار رقابتی به وجود می‌آید و هم از تولید ملی حمایت می‌شود.  نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که باید ورود کالا از مرزها را هدفمند کرد. امروز در کردستان مناطق ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی بسیاری لازم است که برخی از آنها به رغم تأکید‌های فراوان یا راه اندازی نشده و یا به کندی در حال احداث است. این مناطق اقتصادی باید عملیاتی شود. به این ترتیب مردم بسیاری از مناطق مختلف کشور به کردستان سفر می‌کنند تا کالای مورد نظر خود را خریداری کنند و این مسافرتها در قالب گردشگری داخلی به رشد اقتصادی منطقه نیر منجر می‌شود.  واقعیت این است که برخی از مردم دوست ندارند در زمینه قاچاق کالا به فعالیت مشغول باشند و این مسأله از دو نگاه قابل بررسی است. اول اینکه از بعد روانی به یک انسان توهین محسوب می‌شود که فردی شغل خودش را قاچاقچی اعلام کند یا به او قاچاقچی بگویند. نکته دوم اینکه این افراد زیان مالی و جانی می‌کنند. تا به امروز بسیاری از این قاچاقچیان کالا در اثر تصادفات کشته شده اند زیرا در وهله اول باید با سرعت بالا حرکت کنند و دوم اینکه هنگام فرار یا به دلیل سرعت در رفت و برگشت و خستگی و خواب آلودگی، خودروی آنها واژگون می‌شود؛ یعنی شبی نیست که ماشین افرادی به عنوان قاچاقچی کالا واژگون نشود و افرادی جان خود را از دست ندهند.

* رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.