گروه اقتصادی/ عليرضا لعل اكبري- اواسط هفته گذشته معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو اعلام كرد، هيچ طرحي براي افزايش قيمت آب و برق به صورت سراسري در نيمه دوم امسال مطرح نيست، ...

وزير براي افزایش قیمت آب و برق به آب و آتش می زند

با اين حال روز گذشته وزير در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور از آب و برق ارزان انتقاد كرد.

اين سخنان در حالي عنوان شد كه قبلاً مسؤولان اعلام كرده بودند، افزايش قيمت آب و برق در پاييز و زمستان امسال در كار نيست و  اين موضوع در دولت نه تنها نهايي نشده، بلكه بررسي هاي اوليه هم روي آن انجام نشده است.

 

 نگراني مردم

اما شواهد نشان مي دهد، اين اظهارات، مردم را نسبت به افزايش قيمت آب و برق و ديگر هزينه هاي زندگي‌شان در آينده نزديك نگران كرده است.بسياري از مردم عقيده دارند، در صورت گران شدن تعرفه آب و برق، ديگر مايحتاج شان گران مي شود و آنان راضي به افزايش تعرفه هاي آب و برق نيستند و معتقدند دولت با راهكار ديگري مشكلات موجود را برطرف كند.

همچنين آنان اظهار مي دارند، با افزايش قيمت آب و برق فضاي بازار از حالت آرامش خارج شده و موجي از گراني‌هاي در بازار به راه خواهد افتاد.

 

 پيشنهادي در انتظار تصويب

با اين حال معاون اول رئيس جمهور روز گذشته در حاشیه همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق تأييد مي كند: دولت هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت‌ها تصویب نکرده است.اين سخنان در حالي مطرح مي شود كه وزير از پايين بودن تعرفه آب و برق انتقاد و عنوان مي كند، آب و برق به دست مصرف كنندگان ارزان مي رسد و پولي كه مردم بابت هزينه هاي آب و برق پرداخت مي كنند، نصف پول واقعي است.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور  با انتقاد دوباره از پایین بودن تعرفه قیمت آب و برق، قیمت تمام شده هر مترمکعب تولید آب شرب را 1000 تومان و مبلغ دریافتی از مردم بابت آن را در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان اعلام مي كند و مي افزايد: یک کیلو وات برق را به مردم 50 تومان می‌فروشیم؛ در حالی که قیمت واقعی آن حدود 95 تومان است.

 

 فاصله میان تعرفه و قيمت تمام شده

وزير تصريح مي كند: فاصله میان قیمت تمام شده و تعرفه وجود دارد، و در بخش برق قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت بدون هزینه سوخت 85 تومان است که کل دریافتی ما در هر کیلووات ساعت 4/49 تومان است که 102 ریال آن بابت سوخت پرداخت می‌شود و عملاً در هر کیلووات ساعت 45 تومان دچار کمبود هستیم که این مسأله تمام امور شرکتهای برق را تحت تأثیر قرار داده است.

 

 بحران آب

به نظر مي رسد، با اين اظهارات، طرح «افزایش قیمت آب و برق» در دستورکار قرار بگیرد و عملاً وزير با ارایه پیشنهادهای جدید خواستار تغيير قيمتهاست.

هرچند كه وي در اين خصوص تأكيد مي كند، پيشنهاد وزارت نيرو به تنهایی شرط نیست و  نظر دولت مهم است، اما تصور مي شود كه دولت هم نسبت به اين موضوع چندان بي رغبت نباشد.

در همين حال معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار مي دارد: افزایش قیمت آب مشترکان پُرمصرف و قطع موقت انشعاب آب، منتظر مجوز دولت است.

رحیم میدانی گفت: در سال‌ جاری به‌ دلیل مشکلاتی که در 12 شهر بزرگ کشور وجود داشت، موضوع بحران آب در جامعه خیلی پُررنگ شده و وقتی صحبت از بحران آب می‌شود، افکار عمومی جامعه به سمت جیره‌بندی آب شرب سوق پیدا می‌کند؛ اما وقتی متخصصان صحبت از بحران آب می‌کنند مفهوم آن غیر از مشکل آب شرب بوده و ریشه و علل آن متفاوت است.

 

 وضعيت شكننده

وي درباره وضعیت فعلی منابع آبی کشور مي گويد: با بررسی دو پدیده می‌توانیم بگوییم که هم‌ اکنون چه وضعیت شکننده‌ای در منابع آبی کشور داریم.

 خشکی زاینده‌رود، خشکی تالابها و دریاچه‌ها مانند دریاچه ارومیه نمونه بارزی از این وضعیت است و ما را با این پرسش روبه رو می‌کند که آب این تالابها و رودخانه‌ها چه شده است؟ در پاسخ به این موضوع، باید عنوان کرد که ریشه این خشکی‌ها، استفاده از درصد بالایی از منابع آب تجدیدپذیر
 است.

وي تصريح مي كند: تنها راه‌حل عبور از بحران آب، مدیریت، افزایش بهره‌وری آب و رعایت الگوهای کشت متناسب با هر منطقه است تا محیط زیست پایدار و سالم داشته باشیم و بتوانیم امنیت غذایی خود را تأمین کنیم.

از این رو، وزير به دنبال افزايش قیمت آب و برق است و عقيده دارد كه به دلیل روند موجود در صنعت آب و برق، قیمتها به گونه‌ای است که باید افزایش یابد.

 چشم به راه تدبير

حال بايد ديد كه دولت در اين خصوص چه تصميمي خواهد گرفت و اگر مجوز افزايش قيمت آب و برق را صادر كند، قطعاً اين موضوع بر زندگی مردم تأثير مستقيمي خواهد گذاشت؛ زیرا به نظر مي رسد، با افزايش تعرفه آب و برق ساير كالاهای ضروري و ديگر مايحتاج روزانه مردم افزايش خواهند يافت و موجي از گراني ها را در پي خواهد داشت.

به هر حال بايد منتظر ماند تا ببينيم دولت براي رفع مشكلات صنعت آب و برق کشور در چند روز آينده چه تدبيري  را اتخاذ خواهد  کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    اقای وزیر برای جبران کاهش قیمت نفت میخواهی ان را از طریق بالا بردن قیمت اب و برق حل کنی واقعا متخصص هستی اما بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشت مردم . امام ره همیشه بفکر مستضعفان جامعه بودند اما بعضی مسئولین به فکر .....
  • محمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    وزیر محترم با افزایش قیمت اب و برق حتما مصرف کم میشود ودر ان صورت مشکل دریاچه ارومیه حل وسدها پر از اب خواهد شد وهیچ گونه گرانی بوجود نخواهد امد ومردم از شما و دولت اقای روحانی راضی خواهند شد ودر صدی هم از تورم کم خواهد شد