اسماعیل زاده: لوئی فن خال و یونایتد خود را برای نبرد حساس امشب دراولدترافورد مقابل صدرنشین لیگ برتر آماده می کنند ...

 تجربه «فن خال» یا غرور «مورینیو»؟


و مربی هلندی منچستریونایتد در مورد همتای پرتغالی‌اش روی نیمکت چلسی گفته که ژوزه مورینیو به خاطر قرار گرفتن در بین بهترین مربیان فوتبال جهان شایسته قدردانی است.
مورینیو اخیراً گفته بود که بخش عمده ای از موفقیت های او در فوتبال به خاطر آموزش هایی است که در زمان حضورش در بارسلونا زیر نظر بابی رابسون و فن خال آموخته بود. مربی چلسی سه سال درفاصله سالهای 1997 تا 2000 با فن خال در بارسلونا حضور داشت و دو عنوان قهرمانی لالیگا را با او تصاحب کرد.
فن خال در مورد اینکه مورینیو خودش را آقای خاص نامیده و در پرتغال، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا به عناوین قهرمانی لیگ دست یافته است، گفت: «من فکر می کنم هر انسانی خاص است و هویت خودش را دارد. من همیشه این را گفته ام و این بخشی از فلسفه من بوده است. ژوزه برای من خیلی خاص است، برای اینکه با او کار کرده ام و ما در این سالها رابطه خود را حفظ کردیم. در فوتبال چنین چیزی همیشه عادی نیست. مورینیو مردی خودساخته و پایه گذار اصلی موفقیت هایش در فوتبال است. من زمانی دستیار لئوبین هاکر بودم و در آن دوره چشم های من بازشد. اینکه مورینیو هم در آن زمان دستیار من بود و چیزهای زیادی آموخت، خیلی خوب است ولی یک مربی موفقیت را خودش می سازد. من درآن زمان متوجه شدم که مورینیو استعداد زیادی دارد. من به او اجازه دادم تا در چند بازی جام حذفی به جای من در مورد تاکتیک تیم تصمیم گیری کند. فکرمی کنم اینکه او به این درجه از موفقیت رسیده و چند عنوان قهرمان در کشورهای مختلف کسب کرده، فوق العاده است.»
مورینیو دراین فصل چلسی را به تیمی شکست ناپذیر در لیگ برتر تبدیل ساخته و تلاش می کند بعد از دو عنوان قهرمانی قبلی که با این تیم در لیگ جزیره کسب کرده، امسال هم به این افتخار دست یابد. تیم او درحال حاضر 10 امتیاز از منچستریونایتد بیشتر دارد. یونایتد در مکان ششم جدول ایستاده و با فن خال در مراحل ابتدایی بازسازی قرار دارد. فن خال در مورد این بازی گفت: «چلسی و منچسترسیتی جزو مدعیان اصلی قهرمانی هستند. ژوزه مورینیو بیش از یک فصل با این تیم کار کرده و فصل گذشته هیچ عنوان قهرمانی کسب نکرده است. او چلسی را به مراتب بهتر از قبل کرده و امروز تیم او همچون یک تیم واقعی بازی می کند و من هم می خواهم تیمم همین طور باشد.»
 فن خال درعین حال گفت که دعوت از ویکتوروالدس، دروازه بان سابق بارسلونا برای تمرین کردن با منچستریونایتد جای هیچگونه شگفتی ندارد. والدس 32 ساله دوران بهبود بعد از جراحی زانو را سپری می کند و این روزها مشغول تمرین با یونایتد است و احتمالاً بزودی با این تیم قرارداد امضا خواهد کرد. فن خال گفته که باشگاه او همواره بازیکنان را زیرنظر دارد و او این کار را در مورد خیلی از بازیکنان دیگر انجام داده و با خیلی از بازیکنان رابطه نزدیکی دارد. «من در گذشته به ادگار داویدز و رونالد دی بوئر هم امکان تمرین در باشگاه را دادم. والدس هم یکی از آن بازیکنان است، همین طور رابین فن پرسی. وقتی او در تیم ملی به من کمک کرد، من به وی اجازه دادم تا از بخش پزشکی ما برای روی فرم ماندن در آستانه جام جهانی استفاده کند. درآن زمان من مربی یونایتد نبودم.» آنخل دی ماریا که زیرنظر مورینیو در رئال مادرید بازی کرده بود، بعد از مصدومیت جزئی برابر وست برومویچ در هفته گذشته به احتمال فراوان به بازی امشب می رسد، ولی رونی به دلیل محرومیت سه هفته ای اش در این بازی هم غایب خواهد بود.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.