فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - معاون امور پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه هفته اول محرم مصادف با هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر است،اظهار داشت: ...

 برخورد قاطع قضایی با جرایم داخل خودرو و اماکن

با توجه به آیات قرآن امر به معروف و نهی از منکرقبل از اقامه نماز و پرداخت زکات مورد توجه قرار گرفته است که این موضوع از اهمیت مقوله یاد شده حکایت دارد.

سید امیر مرتضوی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به مثابه جریان خون در بدن انسان است، افزود: اگر این جریان خون از حرکت بایستد مرگ و انحطاط آن جامعه را فرا می گیرد.

 

*ریشه ناهنجاری و جرایم

وی در نشست مشترک کارگروه رسانه و مطبوعات شورای پیشگیری از وقوع جرم اضافه کرد: بسیاری از آسیبها و ناهنجاری‌ها و جرایمی که جامعه  امروز با آن دست و پنجه نرم می کند شاید پیامد به فراموشی سپردن و بی‌توجهی به این فریضه الهی باشد.

وی با بیان اینکه در اصل 8 قانون اساسی عمل به این امر الهی آمده است،گفت: آنچه اکنون به عنوان امر به معروف و نهی از منکر در مجلس مطرح است در واقع یک طرح 28 ماده ای با کلی تغییرات و اما و اگرها است.

 

*ظلم به امر به معروف و نهی از منکر

وی در بخش دیگر با اشاره به تصویب دستورالعمل عفاف و حجاب در سال 84 در شورای فرهنگ عمومی کشور که در آن بیش از 300 وظیفه برای 26 سازمان و ارگان تعیین شد،گفت:اکنون رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مسؤولان و مردم باید به سراغ این سازمانها در خصوص اقدامهای انجام شده آنان بروند.

مرتضوی خاطر نشان کرد:اگر این دستورالعمل پیگیری و با جدیت اجرا می شد به طور حتم امروز جامعه شاهد کاهش بسیاری از ناهنجاری ها بود، اما این امر مغفول ماند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه به محض بیان امر به معروف و نهی از منکر همه توجه ها به سمت حجاب می رود، در حالی که این ظلمی به این فریضه الهی است.

مرتضوی از گران فروشی و کم فروشی به عنوان نمونه های معضل جدی جامعه یاد کرد و گفت: از امر به معروف و نهی از منکر باید در مقابله با این مسایل استفاده کرد و این موارد  باید برای مردم تبیین شود که اگر فضا برای انجام این فریضه الهی تبیین و فراهم شود، مردم خود علاقه‌مند به اصلاح امور هستند.وی با بیان اینکه از این فریضه الهی می توان در اصلاح اموری مانند صرفه جویی در مصرف آب و حفظ محیط زیست استفاده کرد،افزود: بی‌انضباطی اجتماعی موجود در جامعه، بی‌توجهی به قانون از دیگر مصادیقی است که با امر به معروف و نهی از منکر می توان آنها را سامان داد.

این مقام مسؤول در دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه چند طرح در استان اجرا می شود،گفت:طرح حریم نور و طرح صیانت از حریم امنیت اخلاقی و عمومی با محوریت مناطق مانند سجاد، احمدآباد، راهنمایی، پارک ملت و آزاد شهر از جمله این طرح ها است.

 

*طرح عیون خودرو و اماکن

وی تصریح کرد:همچنین دو طرح عیون خودرو و اماکن هم اجرا می شود که در قالب آن در بخش طرح عیون خودرو، جرایم و آسیبهای داخل خودرو شناسایی شده است که از جمله مصادیق آن می توان به رانندگی بانوان بی حجاب یا با آرایش غلیظ،آلودگی صوتی و یا نگهداری حیوانات در خودرو اشاره کرد که این موارد  توسط افراد امین و مومن در برگه های در نظر گرفته شده یادداشت و سپس توسط پلیس اعمال قانون می شود،از جمله اینکه تا 6 ماه خودرو توقیف می شود.

وی ادامه داد:در طرح عیون اماکن نیز ناهنجاری های داخل مغازه ها مانند استفاده از فروشندگان  بی حجاب،عدم رعایت ضوابط فروش لباس زیر که توسط این افراد امین یادداشت و پس از تذکر و اخذ تعهد در صورت تکرار واحد مربوطه پلمب می شود.

 

*برخورد قاطع با تفرقه افکنان

وی با تاکید بر اینکه اجرای این دو طرح از چند سال گذشته آغاز شده است،اظهار داشت:اکنون با شدت بیشتری اجرا خواهد شد.

مرتضوی  تصریح کرد:برنامه هایی نیز در خصوص هیأتهای مذهبی در دست اجراست، از جمله اینکه  اگر فرد یا کسانی به اسم هیات بخواهند درحوزه دین بین مردم تفرقه ایجاد کنند حتما با آنان برخورد می شود.

 

*آمار فوتی ها

وی در بخش دیگرگفت:در 6 ماهه اول سال گذشته 80 نفر درتصادفات جاده های روستایی و فرعی فوت کردند که این آمار در سال جاری با 19 درصد کاهش به 65 مورد رسیده است.در تصادفات جاده های برون شهری نیز در 6 ماهه اول امسال 405 نفر جان سپردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش نشان می دهد .

به گفته وی در مجموع سال گذشته 474 نفر در تصادفات استان جان خود را از دست دادند که این آمار در سال جاری به 470 نفر رسیده است.

این مقام مسؤول ادامه داد: خراسان رضوي در تصادفهای درون شهری در سال 92 نسبت به امسال در 6 ماهه نخست از حیث شمار مجروحان 2 درصد افزایش و از حیث تصادفات فوتی 28 درصد کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه اشتغال زندانیان به عنوان یکی از برنامه های جدی دادگستری استان دنبال می شود،گفت:همچنین طرح پیشگیری از سرقت با هدف آشنایی با مجازات این جرایم نیز برای زندانیان اجرا می شود.

 

*راه اندازی کانون اصلاح دختران

وی با بیان اینکه طی یک ماه آینده کانون اصلاح و تربیت ویژه دختران راه اندازی می شود،افزود:همچنین مرکز نگهداری سالمندان زندانی و مدرسه برای آموزش زندانیان بویژه اطفال راه اندازی می شود.

معاون دادگستری خراسان رضوي خاطر نشان کرد: جرایم مهمی مانند قتل عمد، سرقت مسلحانه،جیب بری و تجاوز به عنف در 6 ماه اول سال  کاهش خوبی داشته است، اما در بحث سرقت به عنف با افزایش مواجه بوده است که البته بزودی این وضعیت نیز مهار خواهد شد.

 

*کاهش 40 درصدی سرقت کابل و سیم برق

به گفته وی سرقت کابل و تجهیزات برق نیز 40 درصد کاهش یافته است .در حوزه آب نیز سرقت دریچه آب که در سه ماهه اول سال جاری 183 مورد بوده، در سه ماهه دوم به 55 مورد کاهش یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.