گروه سیاسی - پرچم متبرک حضرت رضا(ع) در آستانه محرم به 29 هیأت برگزیده از 29 استان کشور اهدا شد. در مراسم اهدای پرچم به هیأتهای مذهبی که روز گذشته در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، ...

عاشورا کامل ترین دانشگاه انسان سازی است

 نمایندگان 29 هیأت از سراسر کشور، پرچمهای متبرک حضرت رضا(ع) را از دست قائم مقام تولیت آستان قدس رضوي دریافت کردند.

آستان قدس رضوي هر ساله پرچم متبرک حضرت رضا(ع) را به بیش از 500 هیأت از هیأتهای مذهبی سراسر کشور اهدا می‌کند و تاکنون بیش از دو هزار و 600 هیأت مذهبی پرچم متبرک حضرت رضا(ع) را دریافت کرده اند.  در آستانه محرم امسال نیز 525 هیأت مذهبی پرچم متبرک دریافت کردند که 29 هیأت برگزیده از میان این هیأتها، پرچم خود را روز گذشته در مراسمی از دست قائم مقام تولیت آستان قدس رضوي دریافت کردند.

* غرب، از عاشورا می ترسد

دکتر سعید عبدالحسینی در این مراسم، عاشورا را کامل ترین دانشگاه انسان سازی دانست و گفت: نهضت امام حسین(ع) از آنجا که دارای کاملترین استاد انسان سازی است، پس می‌تواند کامل ترین دانشگاه برای پرورش انسان باشد.وی بالاترین الگوبرداری از دانشگاه حسینی را نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و افزود: زیباترین جلوه های این اتفاق، در هشت سال دفاع مقدس رقم خورد.قائم مقام تولیت آستان قدس رضوي ادامه داد: کدام فرهنگ جز فرهنگ متعالی شهادت طلبی که برگرفته از نهضت عاشوراست، می‌تواند نوجوانی را مجاب کند تا نارنجک به خود ببندد و زیر تانک برود؟

وی تأکید کرد: فرهنگ شهادت طلبی بود که توانست جوانان ما را در برابر قدرتهای سلطه گر دنیا به پیروزی برساند.

دکتر عبدالحسینی هیأتهای مذهبی را به شناخت اهداف امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان و تبیین آنها دعوت کرد و گفت: فرهنگ عاشورا راه را برای سعادت بشر هموار می‌کند.وی تأکید کرد: فرهنگ عاشورا دین را در جامعه زنده نگه می دارد.

وی گفت: زندگی نعمت الهی است،اما قیمت دارد و نباید به بهانه حفظ حیات، به هر ظلم و ستمی تن داد، بلکه آنچه در فرصت حیات اهمیت دارد، کسب رضای الهی است که نمی توان برای آن قیمتی تعیین کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوي به تأکیدات مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: امروز دشمن بنا دارد با ایجاد انحراف در فرهنگ عزاداری، دینداری جامعه را هدف قرار بدهد و هیأتهای مذهبی وظیفه دارند با انحرافها مقابله کنند.

عبدالحسینی خطاب به مبلغان، مداحان و گردانندگان مجالس عزاداری امام حسین(ع) گفت: در مجالس خود، بر شیوه‌های سنتی تأکید کنید؛ زیرا این شیوه‌ها تأیید شده هستند. وی افزود: آگاهی و اخلاص را در عزاداری ها تقویت کنید تا دشمنان نتوانند نسل جوان را به انحراف بکشانند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوي در پایان گفت: امروز مفتخریم پرچم مقدس بارگاه حضرت رضا(ع) را به عنوان تیمن وتبرک در اختیار هیأتهای مذهبی سراسر کشور قرار دهیم تا در دسته‌های عزاداری، تکایا، مساجد و حسینیه‌ها قرار گیرد و منشأ خیر و برکت برای تمام ایران باشد.

* 2 هزار و 400 هیأت در نوبت دریافت پرچم

پیش از سخنان دکتر سعید عبدالحسینی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوي، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوي هم در سخنانی، به روند انتخاب هیأتها برای دریافت پرچم اشاره کرد و گفت: کمیت و کیفیت عزاداری در انتخاب هیأتها نقش دارد.

محمود ممتاز گفت: هیأتهایی برای دریافت پرچم انتخاب می‌شوند که شؤون عزاداری را رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: هیأتهای عزاداری سراسر کشور مایل هستند با دریافت پرچم متبرک حضرت رضا(ع) نام خود را در تشکیلات حضرت رضا(ع) به ثبت برسانند.

ممتاز گفت: تاکنون دو هزار و 635 هیأت از سراسر کشور پرچم آستان قدس رضوي را دریافت کرده‌اند و دو هزار و 400 هیأت نیز در نوبت دریافت قرار دارند.

وی ادامه داد: امروز نیز 525 هیأت پرچم متبرک حضرت رضا(ع) را دریافت می‌کنند.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی گفت: 93 هیأت در سه قالب «نمونه»، «برتر» و «برگزیده» انتخاب خواهند شد که خادمان بارگاه منور رضوی با حضور در عزاداری های این هیأتها به آنها لوح تقدیر اهدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: حضور خادمان در هیأتهای عزاداری شهرستانها در دهه آخر صفر و در شهر مشهد دردهه اول محرم خواهد بود.

*اهتزاز پرچم عزاي حسيني بر فراز گنبد مطهر رضوي

خبر دیگری حاکی است ،معاون اماکن متبرکه و امور زائرين آستان قدس رضوی گفت: مراسم تعویض پرچم و پوش ضریح مضجع منور رضوي همزمان با فرارسيدن محرم‌الحرام برگزار شد.

ممتاز تصریح کرد: اين پرچم سیاه كه مزین به آیه شریفه «نصر من ا... و فتح قریب»است، توسط تعدادی از خادمان سادات و سرکشیک‌های حرم مطهر رضوي، طی تشریفات و آیینی خاص همراه با ذکر و مدح ائمه معصومین(ع) و قرائت صلوات خاصه به بالای گنبد منور منتقل و بر فراز گنبد حرم مطهر رضوي به اهتزار درآمد.

وي با بيان اينكه اين پرچم 63 روز بر فراز گنبد برافراشته مي‌ماند، عنوان كرد: پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) در اعیاد و شهادت‌ها تعویض می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.