۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 243008

با گسترش شهرها و به‌تبع آن افزایش فعالیت‎های شهری و افزایش مصرف، مقادیر زیادی پسماند در جوامع شهری تولید می‎گردد، به‌طوری‌که هم‌اکنون دفع پسماندهای ناشی از این پدیده یکی از مشکلات عمده و پرهزینه برای اغلب مدیران شهری است. بنابراین انجام مدیریت و برنامه‎ریزی برای ساماندهی پسماندهای شهری که زیرمجموعه مدیریت شهری محسوب می‎گردد، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

طلای سیاه کیلویی چند!!!؟

به گزارش ایسنا،پسماندهای شهری یکی از تولیداتی است که عدم توجه به آن می‎تواند چشم‎انداز واحدهای شهری را تحت تأثیر قرار دهد. از آنجا که توسعه روزافزون مناطق شهری و افزایش بی‌رویه جمعیت در آن‌ها باعث تولید انواع پسماندهای شهری شده است، آنچه امروز به یک دغدغه در محیط‌زیست شهری تبدیل‌شده چگونگی دفع و معدوم‎سازی پسماندهای شهری است.

هر ایلام با داشتن جمعیتی بالغ‌بر 200 هزار نفر دارای تولید روزانه 180 تا 220 تن زباله است. درصورتی‌که دارای مکان مناسبی برای دفن این میزان پسماند نباشد خطرات کثیری محیط‌زیست و حتی زندگی ساکنان این شهر را تهدید خواهد کرد.

برای مکان دفن پسماندهای شهری و همچنین نحوه از بین بردن و دفن پسماندها دارای شرایط و ضوابطی وجود دارد که بر اساس بخشنامه شماره 89.46170 مورخه 30 بهمن 1389 سازمان محیط‌زیست کشور تعریف‌شده است. این ضوابط به استناد ماده 12 قانون و ماده 23 آیین‌نامه اجرایی مدیریت پسماندها تهیه‌شده است.

بر اساس ماده 19 این آیین‌نامه محل دفن پسماند ازنظر بادهای غالب نباید در بالادست مناطق جمعیتی قرار بگیرد. حال‌آنکه محل دفن کنونی زباله شهری در ایلام مشرف‌به شهرک مسکونی شهید کشوری(سرطاف) و روستای "ماربره" برخلاف این آیین‌نامه است.

همچنین بر اساس ماده 29 این آیین‌نامه دفن زباله‌های ویژه و بیمارستانی در محل دفن پسماندهای عادی ممنوع است. این در حالی است که زباله‌های شهر ایلام تفکیک نمی‌شود و نکته آخر اینکه بر اساس ماده 31 این آیین‌نامه سوزاندن پسماندها در فضای آزاد در محل دفن ممنوع است ولی در محل دفن زباله‌های شهر ایلام این عمل انجام می‌شود و خود سبب آلودگی هوا و به خطر افتادن سلامتی مردم روستاهای اطراف این مکان می‌شود.

بنابراین عدم رعایت ضوابط سازمان محیط‌زیست در امر انتخاب مکان دفن و حتی تفکیک زباله‌های عادی از زباله‌های بیمارستانی نگرانی‌های عمده‌ای را به وجود می‌آورد.

در این زمینه می‌توان مکان دفن زباله را بر اساس ضوابط و معیارهای سازمان محیط‌زیست انتخاب کرد. همچنین استفاده از تجارب سایر استان‌های کشور بخصوص استان‌های هم‌جوار می‌تواند کمک شایانی به حل معضل دفن زباله شهر ایلام بکند. برای مثال تنها محل بازیافت کامل زباله خاورمیانه در شهر کرمانشاه قرار دارد که 100 درصد زباله‌ها را بازیافت کرده و هیچ‌گونه ماده‌ای برای دفن باقی نمی‌گذارد. این پروژه قادر است روزانه 500 تا 600 تن زباله را بازیافت نماید. زباله به‌عنوان طلای سیاه شناخته می‌شود و بازیافت آن علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، می‌تواند فرآورده‎های مفیدی ازجمله کودهای آلی نیز داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.