قدس انلاین-قاانی:اظهارات رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی مبنی برادامه تحریم ها دراشکال دیگرنشان ازنقش های شوم وبهانه جویی هایی است که غرب درمذاکرات آن را دنبال می کند.

تحریم‌ها ادامه داشته باشد مذاکرات بی‌فایده است!/توافق به هرقیمتی مورد قبول نیست

به گزارش قدس انلاین امروز در مجلس ودر نطق ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به‌ گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 گفت که اگر تحریم‌ها در قالب‌های مختلف همچنان ادامه داشته باشد مذاکرات بی‌فایده است.

ابراهیم کارخانه‌ای عنوان کرد: امروز کسانی در یک طرف میز مذاکره نشسته‌اند که در 35 سال گذشته از هیچ تلاشی برای توقف چرخ قدرتمند انقلاب دریغ نکرده‌اند و علی‌رغم خواست آنها ملت ایران قدرتمندترین کشور منطقه است، فلذا بر تیم مذاکره کننده است که در این میدان مبارزه نیز با شهامت و شجاعت، قدرتمندانه از حقوق ملت ایران دفاع نماید، زیبنده ملت قهرمان ایران نیست که سفیران آنها در مقابل دشمن ذره‌ای کوتاه بیایند و تن به زیادت‌طلبی آنها دهند.

کارخانه‌ای همچنین گفت: اظهارات شرم‌آور رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا پاسخ قدرتمندانه‌تری را از سوی تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران می‌طلبد، چرا که اگر تحریم‌ها به اشکال دیگر ادامه پیدا کند مذاکرات بی‌فایده است، تیم مذاکره کننده باید بداند نمایندگان مجلس شورای اسلامی هرگز پای توافقنامه‌ای که عزت و اقتدار و تمامی حقوق هسته‌ای ملت ایران در آن دیده نشده باشد، امضا نخواهد کرد.

این عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مسئول کمیته هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس با صراحت و قاطعیت به تیم مذاکره کننده اعلام می‌کنم که نمایندگان ملت هرگز یک قدم از حقوق هسته‌ای که با خون شهیدان دانشمند هسته‌ای آمیخته است کوتاه نخواهند آمد، در جایی که انباشت صدها تن اورانیوم غنی‌سازی شده زیر 5درصد هیچ‌گونه کاربردی در تسلیحات نظامی هسته‌ای ندارد چانه زدن و ایجاد محدودیت ظرفیت و حجم غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها به هیچ وجه از سوی تیم مذاکره کننده پذیرفته نیست.

او افزود: مرز مذاکرات هسته‌ای فقط و فقط شفافیت درغنی‌سازی است که آن هم با نظارت آژانس انجام می‌شود، 7هزار نفر روز بازرسی از تأسیسات هسته‌ای یک کشور در تاریخ آژانس در هیچ جای جهان سابقه نداشته است، بهای شفافیت حقوقی است که بر اساس ماده 4 NPT به عنوان یک حق مسلم برای تمامی کشورهای عضو به رسمیت شناخته شده است.

به گفته کارخانه‌ای، توقف غنی‌سازی 20 درصد در حد رفع نیاز برای لغو تمامی تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای که ظالمانه علیه ملت ایران تحمیل شده است کفایت می‌کند، بدون شک نمایندگان ملت هرگز زیر بار توافقی که دربرگیرنده محدودیت در غنی‌سازی زیر 5 درصد و لغو تمامی تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیرهسته‌ای باشد نخواهند رفت و اگر تحریم‌ها در قالب‌های مختلف همچنان ادامه داشته باشد مذاکرات بی‌فایده است و نفعی متوجه ملت ایران نخواهد شد و نتیجه همان خواهد شد که رهبری درباره ادامه مذاکرات فرمودند.

* توافق به هر قیمتی نمی‌تواند مورد قبول نظام اسلامی باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافقی که خطوط قرمز و عزتمندی مردم مورد توجه قرار نگیرد، قطعا منجر به شکست می‌شود و ملت ایران سال‌هاست که در برابر فشار تحریم‌ها ایستاده‌اند و هرگز توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیرند.

محمدرضا محسنی‌ثانی اظهارکرد: هیچ یک از مسئولان نظام با توافق به هر قیمتی موافق نیستند بنابراین حفظ حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی از خطوط قرمز مذاکرات است و باید همواره به این مسئله توجه کرد که غربی‌ها از سر استیصال و درماندگی دست به هر کاری می‌زنند تا مانع به رسمیت شناختن حقوق جمهوری اسلامی شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی اعلام می‌کنند که رسیدن به هر توافقی بهتر از نرسیدن به توافق است، گفت: بیان این جمله نشان می‌دهد که برخی از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی دور شده‌اند و نمی‌دانند که توافق به هر قیمتی نمی‌تواند مورد قبول نظام اسلامی باشد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی تاکید کرد: توافق به هر قیمتی با آرمان‌های انقلاب اسلامی همخوانی ندارد و ما اجازه نمی‌دهیم که چنین اقدامی صورت پذیرد بنابراین در این توافق باید حقوق جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود.

محسنی‌ثانی یادآور شد: تیم مذاکره کننده هرگز نباید بر روی خطوط قرمز معامله کنند و باید این مسئله را در نظر داشته باشند که توافق به هر قیمتی یک اشتباه استراتژیکی است و چنین توافقی ثمره مقاومت و پایبندی بر حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ ایران را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گاه زیادخواهی و گستاخی غربی‌ها تمامی ندارد، افزود: عدول از خط قرمزها و چارچوب‌ها مشکلی را حل نمی‌کند و طرح شعار توافق به هر قیمتی با سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور ما منافات دارد.

محسنی ثانی اظهار کرد: در حال حاضر باید به گونه‌ای تبلیغ کرد که مسئله توافق به هر قیمتی مورد مخالفت جدی مردم جامعه قرار گیرد چرا که این امر می‌تواند به هیئت ایرانی برای دریافت امتیاز بیشتر در روند مذاکرات کمک کند و بر این اساس هر توافقی در صورت حفظ  و در نظر گرفتن حقوق ملت ایران مورد پذیرش است.

به گفته وی در توافقی که رعایت خطوط قرمز و عزتمندی مردم مورد توجه قرار نگیرد، قطعا منجر به شکست می‌شود و ملت ایران سال‌هاست که در برابر فشار تحریم‌ها ایستاده‌اند و هرگز توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیرند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی بیان کرد: هر گونه عقب‌نشینی از مواضع خود در ارتباط با چرخه غنی‌سازی مغایر با سیاست دستگاه دیپلماسی ماست و باید توجه کنیم که توافق به هر شکل ممکن مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی را در تمام این سال‌ها زیرسئوال می‌برد.

وی تصریح کرد: رسیدن به توافقی مناسب نیازمند این است که آمریکایی‌ها از تمامیت خواهی و خوی استکباری خویش دست بردارند زیرا در غیر این صورت دست‌یابی به توافقی جامع و مطلوب قدری سخت و غیرممکن است.

*تاریخ مصرف آمریکایی‌ها در منطقه گذشته است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تا زمانی که آمریکایی‌ها همه تحریم‌های غیر قانونی را برندارند، مسلما توافقی صورت نخواهد گرفت، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هدف دیگری را در نظر دارند و برای ایجاد توافق باید مابقی سناریوهای نخ‌نمای خود را مانند حقوق بشر و تروریسم را کنار بگذارند.

"منصور حقیقت‌پور" عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  بیان داشت: تا زمانی که  آمریکایی‌ها بخواهند زورگویی کنند و دست  از زیاده‌خواهی‌ برندارند و تحریم‌های غیر قانونی را برندارند، مسلما توافقی صورت نخواهد گرفت.

نماینده اردبیل، سرعین و نمین با تاکید براینکه وندی شرمن باید بر اساس مبانی حقوقی صحبت کند، اظهار داشت: بگوید چرا ایران نباید توانمندی هسته‌ای داشته باشد،‌ زیرا بارها اعلام کرده‌ایم که توانمندی هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و این موضوع را بعد از توافق هسته‌ای و حتی قبل از آن ثابت کرده بودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای قطعا بهانه کم آورده‌اند زیرا به صراحت می‌گویند که اگر این مذاکرات هسته‌ای نیز تمام شود ما بحث حقوق بشر را در ایران مطرح می‌کنیم و به نظر می‌رسد با موارد مشکوکی همچون اسیدپاشی که در کشور در حال رخ دادن است و تطبیق آن با سخنان شرمن می‌توان دید که حتی این اسیدپاشی‌های اخیر نیز سناریویی از سمت آنها بوده تا بگویند زن‌ها حقوق و آزادی‌یشان در ایران زیر سوال رفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایذایی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    من اگر رییسجمهور بودم بجای چانه زنی بیهوده برای رفع تحریمها آنقدر دلار چاپ میکردم تا غول دلار را مفتضح میکردم و ورشکسته وبی ابرو!!!