یک تیم بین‌المللی از محققان با همکاری دکتر «محمدرضا سعادت‌زاده» و دکتر «شاهین رفیعی» روش جدیدی برای تولید عروق خونی از سلول‌های بنیادی ابداع کرده‌اند که می‌تواند برای درمان مبتلایان به بیماری عروق محیطی و نابینایی مورد استفاده قرار گیرد.

ابداع روش جدید برای تولید عروق خونی با همکاری دو دانشمند ایرانی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در بیماری عروق محیطی، گردش خون تضعیف می‌شود که این مسئله منجر به مشکلات پوستی، قانقاریا و حتی قطع عضو می‌شود.

 

بدن در حالت عادی دارای سلول‌های تخصصی با قابلیت بازسازی عروق آسیب‌دیده و تولید عروق خونی جدید است که اصطلاحا سلول‌های تشکیل‌دهنده کلونی‌های اندوتلیال نامیده می‌شوند؛ اما این سلول‌ها توانایی تولید عروق خونی جدید را با افزایش سن یا ابتلا به بیماری از دست می‌دهند.

 

یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در تحقیقات خود دریافته‌اند، تزریق سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) به بافت آسیب‌دیده می‌تواند به تولید عروق خونی جدید منجر شود.

 

اگرچه یافتن این سلول‌ها در افراد بالغ بویژه در مبتلایان به بیماری عروق محیطی دشوار است، این سلول‌ها به وفور خون بند ناف وجود دارد.

 

محققان براین اساس، روش درمانی جدیدی با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) مشتق شده از بدن خود بیمار ابداع کرده‌اند؛ این سلول‌ها از طریق فناوری آزمایشگاهی به سلو‌ل‌های بنیادی اولیه تبدیل می‌شوند که ‌آنها نیز از قابلیت تبدیل بر هر نوع سلول برخوردار هستند.

 

سلول‌های تشکیل‌دهنده کلونی‌های اندوتلیال تولید شده در آزمایشگاه به موش‌های آزمایشگاهی تزریق شدند که منجر به تولید عروق خونی جدید و احیاء جریان خون در بافت آسیب‌دیده می‌شود.

 

این نخستین پژوهشی در نوع خود با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) با قابلیت تبدیل شدن به انواع مختلف سلول‌ها در آزمایش بالینی بر روی حیوانات محسوب می‌شود.

 

در این تحقیقات، دکتر «محمدرضا سعادت‌زاده» استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، دکتر «شاهین رفیعی» از محققان کالج پزشکی ویل کورنل، محققان دانشگاه‌های شیکاگو، پوردو، محققانی از کره‌جنوبی و ایرلند شمالی مشارکت داشتند.

 

نتایج این پژوهش در مجله Nature Biotechnology منتشر شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.