معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزیر کشور گفت: هزینه خانوار روستایی در 22 استان از 32 استان کشور بیش از درآمد آنهاست.

هزینه خانوار روستایی در 22 استان بیشتر از درآمد آنهاست/رنج روستاییان از تبعیض بین شهر و روستا

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالفضل رضوی بعداز ظهر سه شنبه در همایش یک روزه توسعه روستا در یاسوج افزود: کهگیلویه و بویراحمد یکی از این استانهاست که هزینه خانوار روستایی آن از درآمد خانوارهای روستایی استانهایی همچون اصفهان و تهران خیلی بیشتر است.

وی بیان کرد: هزینه یک خانوار روستایی در این استان در سال بیش از ۱۴ میلیون تومان بوده در حالی که درآمد یک خانوار روستایی در این استان حدود ۱۳ میلیون تومان است.

رضوی اظهار داشت: این در حالی است که معدل هزینه یک خانوار روستایی در کشور در سال ۹۲، نزدیک به ۱۳ میلیون تومان و درآمد بیش از ۱۲ میلیارد تومان بوده است.

وی یکی از علل بالا بودن هزینه خانوار روستایی در این استان را میهمان نوازی آنان عنوان کرد و گفت: بالاتر بودن هزینه ها نسبت به درآمد ها به معنای باقی گذاشتن قرض برای آیندگان است.

حاشیه نشینی معلول بی توجهی به روستاها و عشایر

معاون توسعه روستایی کشور با بیان اینکه باید به دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل بود، اظهار داشت: در این راستا برنامه های ۲۰ کشور دنیا در رابطه با توسعه روستایی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای به توسعه روستایی دارد، بیان داشت: رئیس جمهور معتقد است که توسعه پایدار بدون توسعه روستاها امکان پذیر نیست.

رضوی عنوان کرد: هیچ کشوری در دنیا نیست که توسعه یافته باشد اما روستاهای توسعه نیافته داشته باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، حاشیه نشینی را معلول بی توجهی به روستاها و عشایر عنوان کرد و گفت: رفع معضل حاشیه نشینی تنها با افزایش خدمات رسانی به روستاها، افزایش درآمد روستاییان و افزایش انگیزه سکونت در روستاها محقق خواهد شد.

رنج روستاییان از تبعیض بین شهر و روستا

وی بیان کرد: تبعیض در خدمات رسانی به شهرنشینان و روستا نشینان یکی از رنج های روستاییان است و براین اساس رفع این تبعیض در اولویت برنامه های این دولت است.

وی تصریح کرد: اگر در هر منطقه ای حتی یک دانش آموز از تحصیل محروم شود همه ما مقصر هستیم زیرا دولت با مهیا کردن معلم سیار و سرویس ایاب و ذهاب به دنبال جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم است.

رضوی، قدرتمند کردن دهیاران و شوراها را یکی از راهکارهای کاهش تبعیض بین روستاها و شهرها دانست و گفت: چرا باید اعضای شورا در شهرها حقوق بگیرند اما در روستاها حتی اعضای شورا از جیب خود برای مسائل مختلف هزینه کنند.

معاون توسعه روستایی کشور همچنین بر حفظ بافت روستایی تاکید کرد و افزود: بافت روستایی یکی از عوامل جذب گردشگر است و اگر این بافت به بافت شهری شبیه شود، انگیزه گردشگران برای روستا گردی کاهش خواهد یافت.

وی بیان داشت: باید مقاوم سازی و بهسازی روستاها انجام گیرد اما بافت روستاها بدون تغییر بماند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.