انتخاب چهاردهم

گروه اقتصادی / عليرضا لعل اكبري - كمتر مالك خودرويي پيدا مي شود كه تجربه ناخوشايندي و يا گلايه اي از پمپ بنزينها نداشته باشد.

ترفند پمپ بنزيني ها از زبان مردم

هرچند كه در اين ميان مسؤولان اعلام مي كنند، نظارتها بر عرضه اين محصول همچنان وجود دارد، اما اظهارات برخي از شهروندان نشان مي دهد، اين نظارتها آن طوري كه انتظار مي رود، نبوده و نارضايتی‌هايي وجود دارد و اين موضوع قديمي است و در هر زماني فقط شكل و نوع آن تغيير كرده است.

اما ناگفته نماند كه جايگاه‌هايي هم در سطح شهرها وجود دارند كه به نحو مطلوبي ارايه خدمات مي كند و مالكان خودرو از آنها راضي هستند و به نزديكان خود مراجعه به اين جايگاهها را توصيه مي كنند.

با اين حال، شهروندان تصريح مي كنند، هنگام مراجعه به برخی جايگاههای عرضه بنزين با مشكلات ريز و درشتي  مواجه مي شوند.

 

 تخلفهاي رنگارنگ

در همين باره طيبي، يكي از شهروندان به خبرنگار ما مي گويد: 25 سال است كه از خودرو استفاده مي كنم و طي اين مدت با تخلفهاي متعددي هنگام مراجعه به پمپ بنزين مواجه شدم.وي مي افزايد: در هر برهه از زمان كه مسؤولان در خصوص عرضه بنزين تصمیمی می‌گیرند، تخلفات نيز شكل جديدي به خود مي گيرند و اين موضوع سالهاست كه  به عنوان یکی از دغدعه های روزانه مردم مطرح است.وي اظهار مي دارد: يكي از تخلفاتي كه اغلب مالكان خودرو با آن مواجهند، موضوع كم فروشي بنزين است، به طوري‌كه بارها اتفاق افتاده با مراجعه به جايگاه‌هاي مختلف در سطح شهر هر نوبت با زدن مقدار بنزين ثابت، آمپر خودرو مقدار متفاوتي را نشان مي دهد.

 

 دريافت مبالغ اضافي

وي تصريح مي كند: اين تجربه سبب شده كه يكي دو جايگاه در سطح شهر را براي سوخت گيري انتخاب كنم و اين موضوع را به دوستان و اقوام گوشزد مي كنم.

شيرازيان، شهروند ديگري عقيده دارد كه برخي پمپها دستكاري مي شوند؛ چون فشار بنزين در هر جايگاهي هنگام سوخت گيري متفاوت است.

وي اظهار مي دارد: در برخي مواقع زماني كه دستگيره را فشار مي دهيم، مقدار اعداد نشانگر ميزان بنزين و مبلغ در پمپ تغيير مي كند، اما خبري از بنزين نيست و فقط هوا از نازل خارج مي شود.

 بيژني، يكي ديگر از شهروندان نيز به نحوه دريافت مبالغ توسط كاركنان  جايگاه‌ها اشاره مي كند و مي گويد: از زماني كه من به ياد دارم، هنگام پرداخت پول بنزين مبلغ بيشتري از آنچه كه دستگاه نشان داده، از من گرفته شده است.

وي مي افزايد: اغلب كاركنان جايگاه‌ها به بهانه نداشتن پول خرد از دادن بقيه پول امتناع مي كنند و هميشه پرداخت از طرف ما بيشتر از مقدار بنزين دريافتي است.

 

 فروش اقلام ديگر

زمانيان، از ديگر شهروندان اظهار مي دارد: در برخي از جايگاه‌ها شاهد فروش ساير اقلام از جمله مكمل بنزين هستيم كه گاهي هنوز تصميم نگرفته توسط كاركنان به باك خودرو ريخته مي شود.

وي تصريح مي كند: جدا از بحث قيمت، اغلب اين اقلام استاندارد نيستند و كيفيت مناسبي ندارند و مشكلاتي را براي مالكان خودرو به وجود مي آورد.

وي مي گويد: حتي شنيده شده، برخي از كاركنان، داخل قوطي خالي اين مكملها، بنزين ريخته و به عنوان مكمل مي فروشند.

 

 سوء استفاده از اعتماد مردم

خانم نصيرزاده با اظهار گلايه از برخي از كاركنان شاغل در جايگاه‌هاي بنزين سطح شهر مي گويد: اغلب آنان از اينكه ما به آنها اعتماد مي كنيم و از خودرو پياده نمي شويم و سوخت گيري را به آنان محول مي كنيم، سوء استفاده مي كنند و سرمان را كلاه مي گذارند.وي مي افزايد: خيلي از مواقع مبلغ بيشتري از آنچه كه انتظار داريم، از ما دريافت مي كنند.وي اظهار مي دارد: بارها شاهد كم فروشي در پمپ بنزينها بوده ام و هر موقع كه اين موضوع را گوشزد كردم، در پاسخ مي گويند، اگر اعتماد نداريد، خودتان سوخت گيري كنيد.

 

 ناتواني در ارايه خدمات الكترونيكي

 حسينيان، شهروند ديگري نيز مي گويد: تبليغات زيادي براي پرداخت الكترونيكي هزينه هاي جاري شهروندان از جمله هنگام سوخت گيري از سوي بانكها و ديگر مراجع در رسانه ها صورت مي گيرد، اما عملاً اغلب جايگاه‌ها از ارايه اين گونه خدمات ناتوان هستند.

وي مي افزايد: بيشتر جايگاه‌ها ترجيح مي دهند كه پول نقد دريافت كنند و به بهانه هاي مختلف از ارايه خدمات به صورت پرداخت الكترونيكي اجتناب مي كنند.

 

 اجباري در خريد نيست

يكي از جايگاه داران سطح شهر در خصوص فروش مكملهاي بنزين مي گويد: جايگاه داران مي توانند خدماتي افزون بر فروش بنزين به مالكان خودرو عرضه كنند، از خدمات كارواش و تعويض روغن گرفته تا فروش مكمل بنزين.

وي درباره استاندارد بودن و يا نبودن مكمل اظهار مي دارد: كارگران شاغل در پمپ بنزينها مي توانند اين مكملها را بفروشند، اما اگر مالكان خودرو به استاندارد بودن آنها اطمينان ندارند، مي توانند خريد نكنند و تصميم با آنهاست و اجباري در كار نيست.

 

 نقص خودرويي

وي درخصوص عرضه هوا به جاي بنزين در برخي از پمپ بنزينها تصريح مي كند: اين موضوع بارها از سوي مالكان خودرو مورد اعتراض واقع شده، اما به نظر من اشكال عمده نقص آمپر خودروهاست.

يكي ديگر از جايگاه داران در اين خصوص مي گويد: تغيير نكردن آمپر برخي از خودروها پس از سوخت گيري گاهي پيش مي آيد و پس از طي مسافتي اين موضوع برطرف مي شود.

وي  به گاز همراه بنزين اشاره مي كند و اظهار مي دارد: وجود اين گاز هنگام سوخت گيري ضروري است، اما گاهي اوقات اين مقدار گاز از ميزان مجاز بيشتر است و در اين حالت هواي بيشتري با بنزين از نازل خارج مي شود.

 

 برخورد با متخلفان

جايگاه دار ديگري در سطح شهر تصريح مي كند: برخي از گلايه هاي شهروندان به جايگاه مربوط نمي شود و گاهي نقص در سيستم سوخت رساني خودرو و موارد ديگري است كه سبب بروز نارضايتي مي شود.

اين جايگاه دار در خصوص تخلفات برخي از كاركنان جايگاه‌ها مي افزايد: يكي از وظایف مسؤول جايگاه، كنترل نحوه ارايه خدمات كاركنانشان است و مراجعان در صورت بروز هرگونه تخلفي، آن را به مسؤول جايگاه اعلام كنند قطعاً با متخلف برخورد می‌شود.وي درخصوص كم فروشي برخي از جايگاه ها تصريح مي كند: مؤسسه استاندارد و مراكز مرتبط به صورت دوره اي جايگاه‌ها را كنترل مي كنند و كم فروشي و هوا فروشي هنگام سوخت گيري وجود ندارد.

 

 نظارت بيشتر

با اين حال انتظار مي رود، مسؤولاني كه نظارت بر عملكرد جايگاه هاي عرضه بنزين را بر عهده دارند، دقيق تر و گسترده تر از گذشته انجام وظيفه كنند تا مراجعان به اين جايگاه‌ها شاهد تخلفات متعدد از سوي عرضه كنندگان بنزين نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    4 0
    سلام در صورتیکه بنزین آزاد بخواهید به بهانه تعویض کارت پول بیشتر از شما میگیرند .به این صورت که اول با یک کارت مقدار کمی بنزین مثلا 5 لیتر برای شما میزنند و بعد به بهانه تعویض کارت به سمت پمپ میروند بدون اینکه کارت را خارج یا وارد نمایند آنجا مانور می دهند و در نهایت پس از اینکه دستگاه عدد مثلا 35 لیتر را نشان میدهد ادعا میکنند که با کارت قبلی هم 5 لیتر زدم و پول 40 لیتر از شما میگیرند . لطفا مواظب باشید .
  • مهدی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    6 0
    بیشترین مورد تخلفات عرضه هوا در باک بنزین می باشد که شمارش گر آن را به حساب بنزین انتقال داده شده در باک هم محاسبه می کند ... خلاصه کلام هیچ مسئولی به این پمپ بنزین ها نظارت نمی کنه و تمام حرف ها صحت دارد ....
  • ناشناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    من خودم دیدم یکی از پمپ بنزین های خیابان نیاوران نصفه شب که بنزین تخلیه میکردند رفتند و از داخل ماشین هایشان دبه آوردند و پر کردند و داخل ماشین هایشان گذاشتند، آنوقت به ماشین مردم هوا میزنند.
  • ناشناس IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    پمپ بنرینی ها هم مطابق استاندارد ارائه خدمت که همان دزدی تا انجا که ممکن است عمل می کنند مگر انها چی از سایر دستگاهها مثل مخ... شهر .... بان..... کم دارند انصاف هم چیز خوبی است تازه اینها کمتر دزدی می کنند البته اگراز خود پرداز برای پرداخت بها استفاده کنند چطور می توانند بقیه پول مشتری را ملا خور کنند
  • آبان IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 0
    برای من هم مشکل مهدی اتفاق افتاد ، تو پمپ بنزین خیابان پیروزی ، ولی با اعتراضم و درخواست چک کردن از سوی من ، مسئول مربوطه یه جوری وانمود کرد که انگار اشتباهی پیش آمده و مابقی پول اضافی دریافتی را پس داد.....
  • محمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 2
    من آخرین بار که بنزین زدم با این وضعیت روبرو شدم.متصدی خودش رو انداخت جلو که بنزین بزنه و شروع کرد به خوش و بش کردن که حواس منو پرت کنه.آخر شب بود و منم خسته بودم،گفتم 40 لیتر بزنه بعد از اینکه 7 لیتر زد گفت دستگاه قفل کرده و خلاصه یعنی اینکه از اول دوباره دارم بنزین میزنم. منم متاسفانه دقت نکردم و باور کردم.33 لیتر دیگه زد و منم پول چهل لیتر بهش دادم.بعد که پمپ رو ترک کردم با توجه به وضعیت آمپر بنزین متوجه شدم که احتمالا کلاه سرم رفته.تو این دورو زمونه سرتو بچرخونی جیبتو خالی کردن!!!.شما حواستون رو جمع کنید
  • مهران IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 0
    سلام،من خودم اوپراتور CNG بودم با تقریبا 4سال سابقه(جایگاه فکوری_آزادی) ازتون خواهش میکنم چندتا نکته رو رعایت کنید؛ شاید نوع محصولی که ارائه میشه فرق میکنه ولی هردو اوپراتور گاز و بنزین تقریبا مسولیتهای مشترکی دارند؛ 1-راجع به پول خرد،شهروندانی هستند که از مابقی پولشان میگذرند ولی این هم کتمان نکنید که همیشه گذشت دو طرفه بوده. راننده تاکسی که میاد بخاطر 75 تومن فحش ناموس به جایگاه و اوپراتور و... جلو زن بچه میده؛آیا خودشم از مسافر که روزی رسونشه اینطوری پول میگیره یا نه مسیر آزادی تا میدون قزوین رو از یه شهرستانی بیچاره 25هزار میتیغه!؟ کسی که حرص 100_200تومن میزنه واقعا مشکل روانی داره... آخه الان دیگه 1000تومن هم پولی بحساب نمیاد ! بعدش خدایی کاری با بنزین ندارم،ولی شیفتهای CNG بین 8تا12 ساعت کار واقعا طاقت فرساست،یه عده فرهنگ دشت دادن دارن یه عده هم حس انتقام واسه 200تومن سری قبلشون!!!