قدس انلاین-قاانی:در طول 17 سال گذشته 6 مدرسه روستایی دچار سانحه آتش سوزی شدند . در این آتش سوزی ها 63 دانش آموز دچار سوختگی شدید شدند و 4 دانش آموز هم جان خود را از دست دادند . بر اساس آمار ارائه شده علت اصلی آتش سوزی مدارس سیستم گرمایشی نا مناسب عنوان شده است.

150هزارکلاس درس باسیستم گرمایشی غیرایمن/ تن مسئولین ووالدین دانش آموزان همچنان می لرزد

به گزارش قدس انلاین امدن فصل سرما همیشه باخود علاوه بر لرزش سوز وسرما،تن مسئولین ووالدین دانش اموزان را نیز می لرزاند تا به پایان برسد بخوصو در مناطق ومدارسی که سیستم گرمایشی انها همچنان نفتی وغیر استاندارد است. به عنوان مثال در حال حاضر ‌در مدارس ایلام بیش از یکهزار هزار بخاری غیراستاندارد وجود دارد بطوریکه مدیرکل تجهیز، تعمیر و نوسازی مدارس ایلام گفت: تعداد فضاهای آموزشی فاقد سیستم گرمایشی استاندارد در سطح مدارس استان 631 باب با 3 هزار و 583 کلاس درس و با یک هزار و 424 بخاری غیر استاندارد است.

*جمع‌آوری بخاری‌ها ازمدارس تا سال 95

علی رغم اتفاقات ناخوشایند سالهای اخیر بنا به گفته رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در حال حاضر 150 هزار کلاس درس با سیستم گرمایشی غیرایمن در سراسر کشور وجود دارد، گفت: برای حذف تمامی این بخاری‌ها، نیازمند اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان هستیم. اما تا سه سال آینده تمام بخاری‌ها را از مدارس جمع‌آوری خواهیم کرد.

دکتر مرتضی رئیسی، معاون عمرانی آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس و اقداماتی که آموزش و پرورش برای ایمن‌سازی مدارس انجام می‌دهد، با بیان اینکه از پیگیری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از موضوع ایمنی مدارس استقبال می‌کنیم، گفت: طی سال‌های گذشته در فصل سرما تعدادی از مدارس کشور دچار حوادث بسیار دردناکی شده‌اند که حتی یک مورد آن برای کشور و آموزش و پرورش غیرقابل پذیرش نیست.

وی افزود: به عنوان یک واقعیت باید بپذیریم که در حال حاضر از 500 هزار کلاس درسی که در سراسر کشور فعالیت دارد، حدود 150 هزار کلاس سیستم گرمایشی استانداردی ندارند و به وسیله بخاری نفتی کاربراتوری یا بخاری گازی گرمای آنها تامین می‌شود.

معاون عمرانی آموزش و پرورش درباره تعمیر و نگهداری سیستم‌های گرمایشی مدارس، گفت: بر اساس استانداردهایی که آموزش و پرورش تدوین کرده، مطلوب‌ترین نوع سیستم گرمایشی، سامانه حرارت مرکزی است و به عنوان یک هدف مد نظر آموزش و پرورش است. اما باید به عنوان یک حقیقت بپذیریم تعداد زیادی از مدارسی که پس از انقلاب ساخته شده‌اند و عمدتا در مناطق روستایی و شهری که وجود دارند، علی‌رغم تلاش‌های زیادی که صورت گرفته، همچنان سامانه حرارتی آنها غیراستاندارد است.

رئیسی ادامه داد: در دستورالعمل‌ها و خریدهایی که توسط سازمان نوسازی و یا خود مدارس انجام می‌شود، این الزام وجود دارد که بخاری که تهیه می‌شود، از نوع نفتی کاربراتوری استاندارد باشد، اما باید بپذیریم که همچنان تا حد مطلوب آموزش و پرورش در این حوزه فاصله داریم.

وی درباره اینکه خطای انسانی علی‌رغم وجود تجهیزات، چه تاثیری در رخ دادن حوادث در مدارس دارد؟ اظهار کرد: رعایت نکات ایمنی در کنار نصب وسایل استاندارد بسیار حائز اهمیت است و بر همین اساس باید کادر آموزشی و خدماتی مدارس از جمله مدیران، معلمان و سرایداران و خدمتگزاران آموزش‌های مربوط به نکات ایمنی از جمله اطفای حریق را به خوبی آموزش ببینند.

وی در پاسخ به برخی از پیامک‌هایی که به برنامه «حرف حساب» مبنی بر استفاده از چراغ علا‌ءالدین در برخی از مدارس، گفت: در شش سال گذشته حدود 300 هزار بخاری کاربراتوری استاندارد در سراسر کشور توزیع شده و امسال بر اساس مصوبه مجلس در بودجه 93، اعتبار خوبی را برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی دیده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای استانداردسازی 150 هزار کلاس درسی که در آنها سامانه گرمایش غیراستاندارد وجود دارد، اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان نیازمند است و امسال از 200 میلیارد تومانی که برای این امر اختصاص یافته، 100 میلیارد تومان پرداخت شده که برای تامین سامانه استاندارد کلاس‌های فاقد سامانه گرمایشی ایمن، رقم مناسبی است.

رئیسی با بیان اینکه اقدام سریع آموزش و پرورش برای جمع‌آوری بخاری‌ها از سطح مدارس کشور آغاز شده، گفت: در صورت تداوم اعتبارات مناسب در بازه زمانی سه ساله، همه کلاس‌های فاقد سیستم گرمایشی استاندارد، جمع‌آوری و همه آنها به سامانه حرارت مرکزی، موتورخانه‌ای و یا پکیج تبدیل خواهد شد.

وی همچنین از توزیع 45 هزار بخاری تابشی در سراسر کشور خبر داد و گفت: این بخاری‌ها با منبع انرژی برق تامین حرارت می‌شوند که بخش عمده‌ای از آنها نصب شده و تلاش سازمان نوسازی نیز ارتقای سطح ایمنی مدارس در سراسر کشور است.

**مروری بر حوادث آتش سوزی در مدارس

آتش‌سوزی در مدارس ایران از سال 1376 تا سال گذشته منجر به مرگ دهها دانش‌آموز و معلم و سوختگی بیش‌از 50 دانش آموز شده است. استفاده از بخاری نفتی و سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد در مدارس کشور عامل اصلی این حوادث بوده است. بسیاری از مناطق کشور در حال حاضر فاقد سیستم‌های گرمایشی مناسب هستند، به طوریکه از 500 هزار کلاس درس کشور 30 درصد یعنی 150 هزار کلاس همچنان از بخاری نفتی که گفته می‌شود استاندارد هست استفاده می‌کنند.

شفت گیلان: 18 بهمن1376ساعت 11صبح بر اثر وزش باد شدید و طوفانی بودن هوا بخاری کلاس دوم یکی از مدارس شهرستان شفت گیلان آتش گرفت و منجر به آتش سوزی کلاس شد. با فداکاری حسن امیدزاده، دانش آموزان نجات یافتند اما خودش دچار سوختگی شدید شد و پس از تحمل 15 سال درد و رنج ناشی از سوختگی، تیرماه سال گذشته در سن 58 سالگی درگذشت.

سفیلان: آبان ماه 1383 حادثه ای دیگر در روستای محروم سفیلان در لردگان استان چهارمحال بختیاری رخ می‌دهد. ساعت 10صبح بخاری کلاس دچار آتش سوزی می‌شود و 13 دانش‌آموز با درصد‌های متفاوت دچار سوختگی می‌شوند. در این آتش‌سوزی معلم مدرسه جان خود را از دست داد و دانش‌آموزان با درصد‌های متفاوت سوختگی با چهره‌ای متفاوت شده، هنوز بعد از سال‌ها صحنه‌های آن حادثه را به یاد دارند.

درودزن: دانش‌آموزان کلاس دوم دبستان در کلاسی در مدرسه شهید رحیمی«درودزن» در آذرماه سال 85 شاهد سرنگون شدن بخاری بودند. 8 دانش‌آموز در این حادثه دچار سوختگی شدید از ناحیه سر و دست شدند. این خبر تا 15روز رسانه‌ای نمی‌شود تا آنکه رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه ای با حضور کارشناسان مسئول واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش‌و‌پرورش استان‌‏های کشور، پرده از ماجرای آن آتش‌سوزی برمی‌دارد.

سیستان و بلوچستان: بر اثر وقوع آتش‌سوزی در یک خوابگاه شبانه‌روزی دانش‌آموزی در سیستان‌و‌بلوچستان در روز 16 آبان ماه 89، یک دانش‌آموز جان خود را از دست داد. این حادثه در منطقه «چاه رحمان» در 185 کیلومتری زاهدان به وقوع پیوست. در زمان وقوع حادثه 67 دانش‌آموز در خوابگاه حضور داشتند که با کمک اهالی محل و معلمان از محل حادثه دیده خارج شدند، اما یک دانش‌آموز 13 ساله در این آتش‌سوزی جان خود را از دست داد. علت واقعی این حادثه هیچگاه مشخص نشد.

چابهار: ساعت 6 صبح روز چهارم آبان ماه سال 90، آتش‌سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار منجر به مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید سه دانش‌آموز دیگر شد. این آتش‌سوزی به دلیل اتصالی سیم‌های برق خوابگاه دانش آموزان رخ داد. متاسفانه معالجات در مورد دو نفر از مصدومان حادثه موثر واقع نشد و متعاقبا دو نفر دیگر بر اثر شدت سوختگی جان باختند و به این ترتیب تعداد قربانیان این سانحه دلخراش به 4 نفر رسید. نکته تاسف بار اینکه آتش‌سوزی در دبیرستان مخصوص پرورش دانش‌آموزان نخبه چابهار رخ داده و چهار نفر از بهترین دانش‌آموزان این دبیرستان در آتش بی‌تدبیری و اهمال مدیران از دست رفتند.

شین‌آباد: ساعت 8 صبح چهارشنبه 15 آذر سال 91، کلاس 45 نفره مدرسه ابتدایی دخترانه شین‌آباد که 8 نفر غایب داشت دچار سانحه شد. سرایدار مدرسه سعی در روشن کردن بخاری نفتی داشت اما غیر‌استاندارد بودن بخاری، منجر به خام‌سوزی نفت و آتش گرفتن کلاس درس شین‌آباد و سوختگی 28 دانش‌آموز و فوت یکی از دانش آموزان این کلاس، سیران یگانه شد. این حادثه به دلیل تعداد بیشتر حادثه دیدگان که اغلب دچار سوختگی‌های شدیدی شده بودند بیش‌از حوادث گذشته مورد توجه قرار گرفت؛ ضمن اینکه تکرار آن نیز سوال برانگیز بود. با این وجود وزیر آموزش‌و‌پرورش وقت نیز همچون اسلاف خود در این زمینه پاسخگو نبود.

*حوادث گذشته از ذهن مسئولان پاک شده است؟

نیود ایمنی کافی در سیستم گرمایشی مدارس روستایی از دیدگاه روان شناسی و جامعه شناسی نیز  قابل تامل است. «بابک مقدسی»جامعه شناس و کارشناس سیستم های آموزشی در گفتگو با مهر استاندارد نبودن سیستم گرمایشی مدارس را بحران جدی مدارس می داند و می گوید: «آموزش و پرورش باید از تامین هزینه های تجملی و غیر ضروری صرف نظر کند و بخشی از بودجه در اختیار خود را برای بالا بردن امنیت دانش آموزان و کلاس های درس  مصرف کند.» وی ادامه می دهد: « به نظر می رسد اتفاقات و حوادث گذشته از ذهن مسئولان پاک شده است چرا که نه تنها فکری به حال کلاس‌های درس نا امن نمی کنند بلکه دانش آموزان را برای مواجهه با مواقع بحرانی آموزش نمی دهند. او ادامه می دهد: «باید زودتر با ایمن سازی مدارس به سیستم های گرمایشی مناسب اعتماد از دست رفته خانواده های روستایی به سیستم آموزش و پرورش را باز گردانیم چرا که در چند سال اخیر شاهد جلوگیری خانواده ها از رفتن فرزندانشان به مدارس و همچنین ترس و بی رغبتی دانش آموزان به فضاهای آموزشی بوده ایم. قطعا با صرف هزینه های اندک برای ایمن سازی مدارس می توان از هزینه های سنگین و اجباری بعد از حادثه جلوگیری کرد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.