پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: قیمت نفت طی هفته های اخیر روند نزولی شدیدی داشته، به گونه ای که قیمت سبد نفتی اوپک طی ماه اکتبر بیش از ١٠ دلار کاهش یافت که عوامل متعددی در آن موثر بوده است، از جمله آنها می توان به مازاد عرضه نفت، کاهش خطر تسلط گروه تروریستی داعش بر مناطق نفتی عراق، تشدید درگیریهای روسیه با غرب و شرایط نامناسب اقتصاد جهان بویژه اتحادیه اروپا، اشاره کرد.

روزگار خاکستری فروشندگان طلای سیاه/ با نفت 70دلاری ایران دچار مشکل میشود ،روسیه ورشکسته/پیش بینی تداوم چند ساله کاهش قیمت ها

عربستان سعودی بدلیل دارا بودن ذخایر عظیم نفتی و تولید بالای نفت، نقش مهمی در تعادل بازار جهانی نفت و قیمت نفت دارد و از طرف دیگر بدلیل وابستگیهای سیاسی و اقتصادی خود با آمریکا و اروپا همیشه حامی تمام عیار سیاستهای غرب بوده است.

بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، عده‌ای از کارشناسان بازار نفت معتقدند عربستان‌ سعودی برای حفظ سهم خود در بازار نفت، بویژه در منطقه آسیا قیمت نفت خود را کاهش داده است تا بدین وسیله مانع کاهش سهم خود در بازار نفت آسیا شود و از طرف دیگر با کاهش سود نفت شیل، روند افزایش تولید این نوع نفت کاهش یافته است.

اما برخلاف عده ای از کارشناسان که معتقدند عربستان با هدف حفظ بازار، تولید خود را کاهش داده است، بسیاری دیگر معتقدند هدف اصلی عربستان سعودی از کاهش قيمت نفت در شرایط فعلی حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت نباشد بلکه هدف اصلی تحت فشار قرار دادن روسیه و ایران است.

با توجه به نقش مهم عربستان‌سعودی در کاهش قیمت نفت طی هفته‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود عربستان‌سعودی با توجه به درآمدهای سرشار نفتی و ذخایر ارزی بسیار زیاد خود طی سالهای اخیر بتواند در یک دوره زمانی طولانی قیمت نفت ٨٠ الی ٨٥ دلار در هر بشکه را تحمل کند، زیرا قیمت نفت مورد نیاز عربستان‌سعودی برای متعادل کردن بودجه سال ٢٠١٤ خود در حدود ٨٠ دلار در هر بشکه است.

این درحالی است که در صورت تداوم قیمت نفت در محدوده ٨٠ الی ٨٥ دلار در هر بشکه، تعدادی از کشورها بویژه روسیه و ایران که بودجه خود را بر مبنای قیمت نفت ٩٥ و ١٠٠دلار در هر بشکه در نظر گرفته‌اند، بشدت تحت فشار مالی قرار خواهند گرفت. از طرف دیگر با توجه به اینکه قیمت گاز صادراتی تابع بهای جهانی نفت‌خام است، کاهش قیمت نفت سبب کاهش قیمت گاز صادراتی روسیه نیز خواهد شد که این امر می‌تواند مشکلات اقتصادی آن کشور را بیشتر کند.

***اوپک ؛ وحشت نکنید

درهمین حال معاون دبیرکل اوپک در واکنش به سقوط ناگهانی قیمت نفت خام گفت که نباید هراس و وحشت داشته باشیم چرا که تقاضا در بازار در حال افزایش است.

معاون دبیر کل اوپک در واکنش به سقوط قیمت نفت طی هفته های اخیر گفت که نیازی به هراس و وحشت نیست. وی افزود: این مساله باعث کاهش رقابت میان تولیدکنندگان می‌شود و تلاش برای افزایش تولید تا پایان دهه را کاهش می‌دهد.

عبدالله بدری اعلام کرد در صورتیکه قیمت هر بشکه نفت روی 85 دلار باقی بماند، تولید فراورده های نفتی با هزینه بالاتری چون شیل های نفتی می بایست محدود شود و این باعث افزایش تقاضای نفت در بازار در دراز مدت خواهد شد و کشورهای صادرکننده همچنین از کاهش هزینه های تولید سود می‌برند.

رویترز نوشت: این اظهارات نشان می‌دهد که اعضای اوپک که قرار است در ماه نوامبر درباره سیاستهای تولیدی نشست برگزار کنند طرحی برای کاهش سقف تولید خود ندارند تا با کاهش عرضه قیمتها را تحت تاثیر قرار دهند.

رویترز در ادامه نوشت؛ معاون دبیر کل اوپک نگفت که آیا برای تعدیل قیمتها اوپک نیازی به کاهش تولید دارد یا نه.

وی افزود: نیازی به تغییر زیاد در اصولمان نداریم. تقاضا در حال افزایش است و تولید نیز رشد کرده است با این حال اوپک شرایط را بررسی خواهد کرد.

***کاهش قیمت توطئه نیست

درعین حال نخست‌وزیر اسبق روسیه بحران مالی سال ٢٠٠٨ و روند کند بهبود اوضاع اقتصادی پس از آن را دلیل اصلی سقوط قیمت نفت دانست.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، «ایوگنی پریماکوف» با تاکید بر آن که کندی روند احیای اقتصاد جهانی در دوران پس از بحران مالی ٢٠٠٨ – ٢٠٠٩ دلیل اصلی کاهش کنونی قیمت نفت است، گفت: عوامل سیاسی نیز در سقوط قیمت نفت دخیل هستند اما نمی‌پذیرم که توطئه‌ای در کار بوده است.

وی افزود: دوره کاهش قیمت نفت و گرانی دلار چندان ادامه نخواهد یافت و به سختی تا چند سال دوام مي‌آورد، اما باید این مسئله را در برنامه‌های اقتصادی داخلی درنظر گرفت.

  پیش از این روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی دو نظریه در باره دلایل اصلی کاهش قیمت نفت و تصمیم عربستان برای پایین آوردن قیمتها ارائه کرد.

بر اساس نظریه نخست، ‌عربستان سعودی با همدستی آمریکا و در واکنش به بحران اوکراین به دنبال افزایش فشار بر اقتصاد روسیه است.

نظریه دوم ارائه شده از سوی فایننشال تایمز نیز معتقد به حمله تولید کنندگان عرب نفت به طرحهای گران تولید نفت شیل آمریکا با هدف غیراقتصادی کردن آنهاست.

***به 75 دلار سقوط می‌کند

دراین راستا بانک آمریکایی آمریکایی گلدمن ساش پیش‌بینی کرد: تولید و صادرات نفت ایران در سال 2015 بعید است افزایش پیدا کند.

به گزارش رویترز، تولید و صادرات نفت ایران در سال آینده بعید است که رشد بیشتری داشته باشد، زیرا تحلیلگران این موسسه انتظار ندارند توافق هسته‌ای جامع ایران و غرب تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر حاصل شود و این به معنای این است که تحریم‌های ایران لغو نخواهد شد.

موسسه مالی گلدمن ساش در تازه ترین گزارش خود پیش‌بینی درباره قیمت نفت در سال 2015 را تنزل داد.

در پی کاهش تقریبا 25 درصدی بهای نفت طی پنج ماه گذشته موسسه مالی گلدمن ساش پیش‌بینی خود در خصوص قیمت‌های جهانی نفت برای سال 2015 را در سختگیرانه‌ترین پیش‌بینی که از سوی موسسات مالی بزرگ تاکنون انجام شده، کاهش داد.

این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی اعلام کرد: در سال 2015 تولید نفت از تقاضای آن فراتر خواهد رفت و این مساله باعث فشار بیشتر روی بهای نفت برنت خواهد شد. این در شرایطی است که به دلیل رشد کند اقتصادی، افزایش ارزش دلار و عرضه فراوان نفت، پیش‌بینی‌ها عموما مبتنی بر کاهش قیمت‌ها است.

تحلیلگران گلدمن ساش در گزارشی اعلام کردند انتظار می‌رود بهای نفت سبک آمریکا در سه ماهه اول 2015 به 75 دلار در هر بشکه و قیمت نفت برنت به 85 دلار در هر بشکه برسد که این قیمت‌ها هر دو 15 دلار در هر بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی این موسسه است.

این بانک آمریکایی خاطرنشان کرد: در سه ماهه دوم 2015 زمانیکه عرضه بیش از حد به بالاترین حد خود برسد، قیمت نفت سبک آمریکا ممکن است به 70 دلار در هر بشکه و نفت برنت تا 80 دلار در هر بشکه برسد و سپس قیمت‌ها به سطوح سه ماهه اول باز می‌گردد.

این در حالی است که پیش‌بینی‌های این موسسه مالی با پیش‌بینی‌های پل هورسنل تحلیلگر نفتی بانک استاندارد چارتر که به دلیل پیش‌بینی دوره طولانی‌ مدت قیمت بالای نفت در یک دهه قبل معروف است، تفاوت دارد.

هورسنل و تیم وی هفته گذشته پیش‌بینی خود برای قیمت نفت برنت در سه ماهه اول 2015 را به 98 دلار در هر بشکه تنزل دادند، اما اعلام کردند که متوسط قیمت نفت برنت در سال 2015 تنها با پنج دلار کاهش 105 دلار درهر بشکه خواهد بود.

تومومیچی آکوتا اقتصاد‌دان ارشد موسسه تحقیقات و مشاوره اقتصادی میتسوبیشی گفت: نفت برنت دریای شمال امروز دوشنبه با 0.2 درصد کاهش کمتر از 86 دلار در هر بشکه معامله شد و به رغم کاهش نگرانیها درباره اقتصاد جهانی روند نزولی خود را ادامه داد.

آکوتا افزود: من شخصا فکر می‌کنم قیمتها جا برای کاهش دارند اما این کاهش به اندازه پیش‌بینی گلدمن ساکز نخواهد بود.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با چهار سنت افزایش 81 دلار و پنج سنت درهر بشکه معامله شد. نفت آمریکا روز جمعه یک دلار و هشت سنت در هر بشکه کاهش قیمت را تجربه کرد.

این موسسه افزود: در آمریکا افزایش تولید نفت شیل عواقب گسترده ای را برای انرژی جهانی در پی دارد و در حال تضعیف توان اوپک در قیمت‌گذاری نفت است.

موسسه گلدمن با بیان اینکه در صورت رسیدن قیمت نفت سبک آمریکا به 75 دلار در هر بشکه، تولید کاهش می‌یابد افزود: نفت شیل آمریکا نظم‌ دهنده جدید بازار نفت است.

***کاهش قیمت موقتی است

مدیر عامل شرکت سعودی بیسیک اینداستریز (سابیک) اعلام کرد که کاهش اخیر قیمتهای جهانی نفت خام مقطعی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  محمد الماضی اعلام کرد: حتی اگر کاهش قیمتها برای یک سال یا بیشتر ادامه یابد، با توجه به رشد جمعیت جهان و مصرف، این کاهش قیمت موقتی است.

وی اظهار نظر خود درباره تحولات اخیر بازارهای جهانی نفت خام را پس از ارائه گزارش شرکت سابیک، یکی از بزرگ ترین گروه های پتروشیمی جهان و بزرگ ترین شرکت به ثبت رسیده در حوزه خلیج فارس، درباره افت ٤,٥ درصدی سوددهی این شرکت در سه ماهه سوم سال ٢٠١٤ میلادی، در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

مدیر عامل سابیک کاهش فروش را از دلایل افت درآمدهای نفتی شرکت سابیک از رقم ٤٨ میلیارد و ٨٠٠ میلیون ریال در سه ماهه سوم ٢٠١٣ به ٤٨ میلیارد و ٧١٠ میلیون دلار (١٢ میلیارد و ٩٩٠ میلون دلار) در سه ماهه سوم امسال برشمرد.

الماضی با بیان این که قیمت های جهانی نفت خام به دلیل رابطه اش با قیمت های مواد اولیه و محصولات نهایی بردرآمدهای سابیک تاثیر داشته است، گفت: این تاثیر قابل پیش بینی نبود زیرا قیمت های جهانی نفت خام تحت تاثیر مسائل اقتصادی و عوامل سیاسی است.

وی تصریح کرد: چین یکی از بازارهای مهم و بزرگ برای سابیک به شمار می رود اما تغییرهایی در میزان مصرف این کشور بوجود آمد، این شرکت هنوز هم درنظر دارد تجارت خود در چین را افزایش دهد و به دنبال سرمایه گذاری در این کشور است.

***نفت به ۷۰ دلار هم می‌رسد

دراین خصوص همچنین رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: کاهش قیمت نفت روی قیمت فرآورده‌های پایین‌تر از نفت تاثیری ندارد اما قیمت فرآورده‌های بالا‌تر از نفت تغییر خواهد کرد.

حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر روی فرآورده‌ها گفت: قیمت نفت روی فرآورده‌های بالا‌تر از نفت مثل بنزین وگازوئیل تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: روی فرآورده‌های پایین‌تر از نفت مثل VB اگر ۸۰۰ دلار در تن تمام می‌شد با پالایش ۴۰۰ دلار بفروش می‌رسید و اگر ۴۰۰ دلار اختلاف وجود داشته باشد ۱۴۰ دلار در تن کاهش قیمت داریم لذا تاثیری در قیمت آن نداشته است.

خسروجردی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت روی فیول تاثیر گذاشته و۱۰۰ دلار قیمت آن را کاهش داده است و این بدان معناست که VB به معنای واقعی با ۳۰ درصد فرآورده سبک مثل نفت سفید و یا گازوئیل مخلوط شده که تبدیل به بنزین می‌شود اما احتمالا در زمستان نرخ‌ها دوباره افزایش می‌یابد لذا در مجموع کاهش قیمت نفت روی محصولاتی که زیر قیمت نفت هستند تاثیر کمی دارد اما در محصولات بالا‌تر از نفت تاثیر بیشتر است.

وی پیش بینی کرد که قیمت نفت به ۷۰ دلار هم خواهد رسید و این مسئله باعث می‌شود که نفت شیل اویل از دور خارج شود بطوری که اگر حتی ۱۰ میلیون بشکه هم از دور خارج شود موقعیت استراتژیک ما مجددا باز می‌گردد و در ضمن کسری درآمدی که طی این مدت داشته‌ایم نیز با فروش بیشتر جبران می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی یادآور شد: در بسیاری از نقاط دنیا شیل اویل بیشتر از ۸۰ دلار تمام می‌شود لذا وقتی قیمت نفت پایین بیاید تولید نفت از شیل صرفه اقتصادی نداشته و سرمایه گذاری در این زمینه متوقف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توقف تولید نفت از شیل‌ها موقعیت استراتژیک خلیج فارس و همچنین ایران باز خواهد گشت ضمن اینکه این رویه در درازمدت منجر به سرازیر شدن مجدد سرمایه به خلیج فارس می‌شود که یک امتیاز خواهد بود.

*** یک بازی سیاسی است

درعین حال مسعود دانشمند، عضو هیئت اتاق بازرگانی تهران، با بیان این‌که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نوعی بازی سیاسی تلقی می‌شود، گفت: قیمت نفت می‌تواند تا نرخ ٧٥ دلار نیز کاهش یابد، اما در آینده‌ای نزدیک این نرخ به مرز ١٢٠ دلار نزدیک خواهد شد، بنابراین باید عنوان کرد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نوعی بازی سیاسی از سوی برخی کشورهای ذینفوذ است.

وی افزود: برخی کشورهای خریدار نفت سعی می‌کنند با قیمت نفت بازی کنند و نرخ این کالای استراتژیک را در بازارهای جهانی کاهش داده و شناورهای خود را با نفت ٧٥ دلاری پر کرده و سپس همان نفت را به قیمت ١٢٠ دلار بفروش برسانند.

دانشمند به موضوع اقتصاد بدون نفت و راهکار رسیدن به این هدف اشاره و تصریح کرد: کاهش سهم نفت در بودجه و در عین حال افزایش صادرات غیر نفتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند ما را به اقتصاد بدون نفت نزدیک کند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در صورتی که دولت تصدی گری خود را در امور اقتصادی کاهش دهد و اقتصاد دولتی به حاشیه رانده شود راه رسیدن به اقتصاد بدون نفت در ایران هموار خواهد شد.

***پیش بینی نفت 75 دلاری

دراین راستا ؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر فعال شدن دیپلماسی کشورهای عضو اوپک تاکید کرد وگفت:علاوه بر دیپلماسی نفتی باید سیاست خارجی کشورفعال شود و از ظرفیت سازمان کنفرانس اسلامی استفاده شود.

سید محمد حسین میرمحمدی ، درباره علت نوسانات قیمت نفت و راهکارهای کنترل قیمت، گفت: با توجه به اینکه تولید کنندگان و صادرکنندگان نفت عموما کشورهای اسلامی هستند لازم است که سران کشورهای مسلمان از دیپلماسی منطقه ای و سازمان کنفرانس اسلامی استفاده کنند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت ضرورت رهایی از اقتصاد تک محصولی بیشتر می شود، گفت: با سیاست عرضه بالای نفت از سوی عربستان و امریکا علیه کشورها قیمت نفت سقوط کرد.

وی درباره پیش بینی قیمت نفت در سال جاری، گفت: فکر می کنم قیمت نفت درسال جاری تا 75 دلارهم برسد مگر اینکه اعضای اوپک به اجماع برسند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر مقاوم سازی اقتصاد به منظور رهایی از بودجه نفتی تاکید کرد و گفت: اقتصاد باید به نحوی مقاوم سازی شود و به نحوی ساماندهی شود که اگر نفت تحریم شد کالای جایگزین برای صادرات و کسب درآمد داشته باشیم تا وابستگی به نفت به حداقل برسد.

میرمحمدی بر فعال شدن دیپلماسی کشورهای عضو اوپک تاکید کرد و گفت: هدفگذاری این است که تولیدات ما را تحت الشعاع قراردهند و بودجه کشور را با چالش روبرو کنند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تاکید کرد: علاوه بر دیپلماسی نفتی باید سیاست خارجی کشورفعال شود و از ظرفیت سازمان کنفرانس اسلامی استفاده شود.

*** کمتر از 80 دلار نخواهد شد

دراین خصوص همچنین عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اختلافات داخلی عربستان، اعتراضات عمومی نسبت به اجرای حکم شیخ نمر وتسلط داعش بر میادین نفتی سوریه و عراق و فروش بسیار ارزان آن، از مهمترین عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت نفت است.

ناصر سودانی در گفت و گو با خانه ملت، درباره نوسانات قیمت نفت و عوامل تاثیرگذار بر بازار،‌گفت: باید مجموعه ای از عوامل را در این روند موثر بدانیم از جمله اینکه مشکلات اقتصادی کشورهای مصرف کننده که آنها را وادار به کاهش خرید نفت کرده است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذخیره سازی کشورهای مصرف کننده در طول این مدت  و جایگزینی که برای نفت در صنایع خود داشتند، ‌گفت: بسیاری از کشورهای مصرف کننده سعی کردند صنعت خودشان را به گونه ای از وابستگی خرید نفت در برخی از کشورها رهایی دهند.

وی افزود: معتقدم پشت سناریوی افزایش قیمت و کاهش تولید ،کاهش قدرت اقتصادی ایران و روسیه است و می خواهند کشورمان را از حیث بودجه در آینده با چالش روبرو کنند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه عربستان قصد دارد به نمایندگی از امریکا با افزایش تولید و کاهش قیمت به کشورهای اسلامی ضربه وارد  کند، گفت: عربستان کمبود عرضه نفت از سوی ایران و برخی کشورهای اسلامی را جبران می کند و با این کار به کشورهای صادرکننده ضربه وارد می کند.

سودانی با بیان اینکه اوپک تعیین کننده قیمت نیست و سهمیه تولید تنظیم می کند، گفت: اینکه میزان تولید در تعیین قیمت نقش دارد حرف درستی است اما اوپک به شکل مستقل تعیین کننده قیمت نفت نیست.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه 12 کشور عضو اوپک مدیریت و فروش نفت را به گونه ای هدایت کنند که مصالح ملی تولید کنندگان و فروشندگان دچار آسیب نشود، ‌گفت: متاسفانه با میدان داری عربستان به دلیل انبوه تولید و قدرت مانوری که از خود نشان می دهد تنظیم بازار را با سختی و چالش روبرو خواهد کرد .

وی درباره پیش بینی اش از قیمت نفت، ‌گفت: ‌فکر می کنم سیر نزولی قیمت ادامه یابد اما از 80 دلار کمتر نخواهد شد چرا که اروپا و آمریکا در این زمینه با هم چالش دارند و اگر قیمت کاهش پیدا کند قدرت خرید تولید کنندگان نفت در بازار اروپا کم می شود .

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اختلافات داخلی عربستان، اعتراضات عمومی نسبت به اجرای حکم شیخ نمر، حوادث لیبی و اتفاقات یمن، تسلط داعش بر میادین نفتی سوریه و عراق و فروش بسیار ارزان آن، حوادث طبیعی دربرخی از کشورهای تولید کننده یا درمحور صادرات و حمل و نقل مثل طوفانهای خلیج مکزیک یا حوادث نیجریه در نوسانات قیمت نفت موثراست.

*** پشت پرده سیاسی دارد

دراین خصوص یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: عربستان با دخالت آمریکا طی یک سناریو و هماهنگی از پیش تعیین شده اقدام به افزایش تولید نفت کرده و باعث تشنج شده است.

حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تولید نفت توسط دولت عربستان و کاهش بهای نفت اوپک گفت: کاهش قیمت نفت در شرایط فعلی مشکوک است، وضع منطقه، پایدار نیست، اقدامات داعش، اقدامات آمریکا، اختلافات بین ناتو و روسیه عواملی است که نشان می دهد کاهش قیمت نفت در شرایطی که خاورمیانه به عنوان اصلی ترین تولیدکننده نفت جهان دچار ناآرامی است، معنای منطقی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این شبهه وجود دارد که این کاهش قیمت پشت صحنه ای داشته باشد، افزود: عده ای ادعا می کنند که چون اقتصاد اروپا رشد قابل ملاحظه ای ندارد، این کاهش تقاضا می تواند یکی از علل کاهش قیمت باشد در صورتی که تقاضا از سوی اروپا تغییر چندانی نکرده است.

وی ادامه داد: این تئوری که عربستان با دخالت آمریکا طی یک سناریو و هماهنگی از پیش تعیین شده اقدام به افزایش تولید نفت کرده و باعث تشنج در این مسئله شود، در شرایط کنونی تقویت می شود. در چنین مواقعی باید اوپک بلافاصله جلسه فوق العاده برگزار کرده و اظهارنظر کند اما در شرایط فعلی شاهد امتناع اوپک از برگزاری نشست اضطراری هستیم.

نجابت گفت: کشورهای بزرگی همچون عربستان و ایران نقش مهمی در اوپک دارند، بنابراین انتظار است در چنین شرایطی این دو کشور برای اصلاح قیمت و برگزاری جلسه اوپک اقدام کنند اما عربستان تا این لحظه چنین اقدامی را نکرده از این رو این شبهه تقویت می شود که برای فشار به ایران و روسیه به عنوان تولیدکننده اصلی نفت و گاز اقدام به چنین تشنج زایی کردند.

 نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه به نظر می رسد این کاهش قیمت در مقطعی از زمان متوقف خواهد شد، افزود: هزینه تولید هر بشکه نفت برای ما پایین تر از بسیاری از کشورها همچون کشورهای اروپایی و کشورهای دریای شمال انگلیس است بنابراین این روند بدون شک متوقف خواهد شد.

 نجابت با اشاره به اینکه تقاضای ما به عنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی این است که دولت جمهوری اسلامی ایران پیشقدم شده و درخواست برگزاری جلسه فوق العاده اوپک را مطرح کند، ادامه داد: باید دولت رایزنی های مهمی را در حوزه نفت و دیپلماسی انجام دهد. در چنین مواقعی کشورها باید بپذیرند که حداقل افزایش تولید نداشته و سهمیه عضویت را رعایت کنند.

 ***ضرورت نشست اوپک

درعین حال دیگرعضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش تولید نفت توسط دولت عربستان گفت: در شرایط کنونی راهکاری که باید اتخاذ شود پیگیری جدی برگزاری نشست اضطراری اوپک است.

روبرت بیگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام عربستان در خصوص افزایش تولید نفت که منجر به کاهش قیمت آن شده، گفت: بدون شک این مسئله دور از مسائل سیاسی نیست. از این رو می‌توان آن را اقدامی مغرضانه از سوی عربستان و یا تحت تاثیر تحولات منطقه دانست.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست اضطراری اوپک افزود: اینکه برگزاری نشست اضطراری اعضای اوپک را مطالبه می کنیم نه صرفا به منظور افزایش تولید و کاهش قیمت است بلکه به منظور ارزیابی بهتر شرایط و دل نگرانی های شرکای ما در اوپک و نیز تلاش برای اجماع مجدد برای ادامه رویه اوپک است.

نماینده مردم ارامنه شمال کشور ادامه داد: برای ترسیم دورنمای مشخص و جلب اعتماد متقابل بین شرکای اوپک، برگزاری نشست اضطراری امری مورد پیگیری ما است.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به راهکارهایی که در شرایط کنونی دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند اتخاذ کند، گفت: باید نشست اضطراری اوپک به طور جدی پیگیری شود. البته در این خصوص باید دید تحلیل های وزارت نفت چیست، به اعتقاد من بازگشت سهم ما از بازارها در شرایط فعلی اولویت اول است و مسئله قیمت در اولویت دوم قرار دارد.

 بیگلریان خاطرنشان کرد: ما باید نقش خود را در سهم بازار بازیابی کرده و در این شرایط حتی ممکن است کاهش قیمت خود زمینه‌ای برای بازآفرینی بازار جمهوری اسلامی ایران فراهم کند./

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.