گروه اقتصادي- خوش قلم - خودروسازان داخلی در یک رقابت تنگاتنگ و با هدف تنوع بخشیدن به محصولات، همکاری با برخی ازخودروسازان خارجی بویژه چینی ها را در دستور کار قرار داده اند .

 خودروسازی ایران زیر چرخ خودروهای چینی

بنابراین گزارش، اگر چه توسعه همکاری با خودروسازان تراز اول دنیا یک گام جدی در توسعه خودروسازی کشور محسوب می شود، اما ظاهراً توسعه این همکاری ها بیشتر رنگ و بوی چینی به خود گرفته است، بویژه اینکه قرار است حداقل 10 خودرو تحت لیسانس چین از خط تولید خودروسازان داخلی روانه بازار شود.

با این حال اگر چه ایجاد تنوع قدرت انتخاب مشتریان خودرو را افزایش می دهد، اما برخی از کارشناسان معتقدند، چینی سازی خودروسازان داخلی برند داخلی ها را متزلزل می کند.

به گزارش شانا، در این باره مجادله بر سر کیفیت خودروهای تولید داخل این روزها در حالی بالا گرفته که مونتاژ خودروهای چینی روی خط تولید خودروهای ایرانی انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته است.

بدون تردید، کیفیت، یکی از اصلی‌ترین پرسشهای آنها بوده و حساسیت بر سر این موضوع تا جایی است که  برخی کارشناسان ورود خودروهای چینی به خط تولید را در کشورمان خطری برای صنعت خودرو سازی ایران می دانند.

خودروهای چینی در شرایطی با قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند که در جدول رده‌بندی کیفی از کیفیت پایین‌تری نسبت به خودروهای داخلی برخوردارند.

 در این باره آرش قربانی، کارشناس خودرو درخصوص خودروهای چینی تولیدی در ایران اظهار داشت: این خودروها دارای ظاهری خوب و مشتری پسند هستند و حتی برخی از آنها در بازارهای اروپایی هم حضور دارند، اما نکته اینجاست که به لحاظ فنی هنوز کارکردشان روشن نیست که در بلندمدت به چه شکلی باشد.

وی تصریح کرد: خودروهای چینی تولیدی در ایران نباید صنعت خودروسازی کشورمان را تحت تأثیر خود قرار بدهند و سازندگان را از توانایی ساخت داخل دور کنند.

در این میان، به نظر می رسد چینی‌ها در حال سیطره بر دوغول خودروساز داخلی هستند و باید خودروسارزان ایرانی با نگاهی بلندمدت، به ارتقای کمی  و کیفی محصولات و نیز متنوع کردن سبد خودروهای تولیدی خود اقدام کنند.

ایران خودرو با سابقه طولانی در همکاری با شرکتهای خودروساز فرانسوی به عنوان یک برند بین المللی شناخته می شود و نباید خود را به خودروهای چینی وابسته کند و یا سایپایی ها که همواره با کره ای ها و خودروسازان صاحب نام سابقه همکاری دارند، نباید به چینی‌ها در صنعت خودرو وابسته شوند.

کارشناسان، ورود بی ضابطه خودروهای چینی را به صنعت خودروی ایران خطری بزرگ برای این صنعت ارزیابی کرده و معتقدند، درصورت ادامه این روند، صنعت خودرو ایران هم از نظر حیثیتی و هم از نظر کیفی سازی و فناوری تولید، آسیب خواهد دید و به زبانی دیگر مونتاژکار چینی‌ها خواهد شد.

چین هم اینک دارای ۳۸ شرکت بزرگ خودروسازی است که سالانه بیش از ۱۹ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کنند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران چندی پیش نتیجه نظرسنجی خود را از مشتریان در زمینه میزان رضایت از کیفیت خودروهای سواری عرضه شده در بازار ایران در 6 ماهه دوم سال گذشته منتشر کرد.

آمارها همگی از افت کیفیت خودروهای داخلی حکایت داشت و حتی  تعدادی از خودروهای چینی نیز رتبه های آخر را به خود اختصاص دادند و از سوی دیگر برخی خودروها که تیراژ بسیار پایینی دارند نیز همچنان صدرنشین هستند.

در  این میان، باید این واقعیت را پذیرفت که هر چند خودروهای چینی امتحان خود را از نظر فنی در کشور پس نداده اند، اما نسبت به خودروهای داخلی که سالهاست در حال تولید هستند، از مصرف کمتری برخور دار بوده و آلایندگی کمتری دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 1
    از مصرف کمتری برخور دار بوده و آلایندگی کمتری دارند.مگر خودرو غیر از این باید باشد؟ ودروی چینی در دنیا محبوبندولی در ایران خودروسازان عمدا دشمنش هستند!