گروه فرهنگی – الهام بحرینی :کتابخوانی درهرسنی مزایا و محاسنی دارد که از شناخت محیط زندگی در سن کودکی تا پیشگیری از بیماریهایی نظیر آلزایمر درسنین سالمندی را شامل می‌شود.

 قیمت کتابها با جیب دانشجویان همخوانی ندارد

طی سالهای اخیر ترغیب وتشویق به فرهنگ کتابخوانی درایران موجب شده هرساله نمایشگاههای مختلفی در کشور برگزارشود تا با ارایه تخفیف مناسب،تنوع در عرضه کتاب، دسترسی آسانتر به کتاب وناشر شرایط بهتری برای مخاطبان کتاب فراهم شود .

نمایشگاه کتاب خراسان رضوی نیز یکی از رویدادهای فرهنگی مهم استان است که هر ساله با آغاز آبان ماه شور وهیجانی برای اهالی کتاب این خطه به همراه دارد.امسال نیز با شروع دومین روز آبان ماه شانزدهمین نمایشگاه کتاب خراسان رضوی آغاز شد و تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید .

 

 بن کارت کتاب

مبلغ این بن کارتها برای اقشار عادی بالای 15 سال در قبال پرداخت 16 هزار تومان 20 هزارتومان است .برای دیپلم وفوق دیپلم نیز در قبال 24 هزار تومان 30 هزار تومان، برای دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی در قبال 32 هزار تومان 40 هزار تومان، برای افراد دارای کارشناسی ارشد به بالاوهمچنین طلاب علوم دینی در قبال پرداخت مبلغ 40 هزار تومان بن کارت 50 هزار تومانی ارایه می‌شود که در تمام موارد ذکر شده حضور متقاضی بن کارت وهمچنین همراه داشتن کارت ملی، کارت دانشجویی ویا کارت حوزه علمیه الزامی است.

فهیمه حسینی دانش آموخته کارشناسی معماری که برای دریافت بن کارت کتاب به سالن b2 مراجعه کرده بود در گفت وگو با خبر نگارما می‌گوید: خوشبختانه امسال عنوانهای ارایه شده در رشته مهندسی ساختمان بسیارکامل وقیمتها نیز با در نظر گرفتن تخفیف‌های نمایشگاهی مناسب است.

وی با گلایه از مدت زمان برگزاری نمایشگاه کتاب می‌افزاید: متاسفانه مدت برگزاری نمایشگاه بسیار اندک است وانتظار می‌رود نمایشگاهی با این اهمیت در زمان طولانی تری ودر شیفت صبح وبعد از ظهر برگزار شود تا دانش آموختگان و خانمهای خانه دار که صبحها محدودیتی برای مراجعه به نمایشگاه ندارند از این فرصت بهره مند شوند.

یکی از مسوولان نمایشگاه نیز با بیان اینکه شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب مشهد نسبت به دوره‌های قبل از نظم بیشتری برخوردار است،می گوید:ساماندهی ونظم حاکم در نمایشگاه جاری رضایتمندی ناشران وبازدید کنندگان را فراهم کرده است ضمن آنکه به دلیل همزمانی برگزاری نمایشگاه با آغاز سال تحصیلی فرصتی مناسب برای خرید کتابهای کمک درسی فراهم شده که این مهم موجب اقبال بیش از پیش دانش آموزان واولیای مدرسه به این دوره از نمایشگاه شده و این مسأله یکی از امتیازات نمایشگاه استانی کتاب خراسان رضوی در مقایسه با سایر نمایشگاههای استانی کشوراست.

 سفیدیان می‌افزاید:طی این دوره از نمایشگاه عنوان‌های جدید کتابها در حوزه‌های مختلف نیز از رشد قابل قبولی برخوردار است و همین موضوع موجب شده هیچ یک از بازدید کنندگان دست خالی از نمایشگاه نروند.

 

 بازدید کنندگانی که دست خالی نمایشگاه را ترک می‌کنند

جمیله محمدی یکی دیگر از بازدید کنندگان که به همراه فرزندش درتالار مولوی نمایشگاه حضور دارد می‌گوید: کتاب‌های کودکان که برای فرزندم تهیه کردم تنوع بسیار خوبی دارد اما مشکلی که در خصوص نمایشگاه کتاب مطرح است این است که متاسفانه از سوی مسوولان سرویسهای خاصی برای بازدید کنندگان در نظر گرفته نشده است و بیشتر افراد مجبورند در این هوای سرد بخشی از وقت خود را صرف رفت وآمد وتردد با وسایل حمل و نقل عمومی کنند که بسیار شلوغ است و برخی از شهروندان به دلیل نداشتن وسیله شخصی از بازدید نمایشگاه محروم می‌شوند.

یکی دیگر از بازدید کنندگان با اشاره به افزایش کیفیت نمایشگاه نسبت به سال گذشته اظهار می‌دارد:متاسفانه بن‌کارت‌های تخصیص یافته به دانشجویان اندک است و مبلغی که از طریق بن‌کارت‌ها در اختیار دانشگاهیان قرار می‌گیرد به نسبت قیمت کتاب‌ها کم است.

فاطمه عباسی می‌افزاید:اگر متقاضیان می‌توانستند سال گذشته با ۵۰‌هزار تومان ۳ جلد کتاب خریداری کنند امسال شاید تهیه ۲ جلد هم با این مبلغ برایشان مشکل است و این قیمت‌ها برای قشر دانشجو که درآمدی ندارند مناسب نیست.

وی ادامه می‌دهد: مشکلی که بیش از همه وجود دارد قیمت بالای کتابها ست که به رغم تنوع آنها و تخفیف‌های داده شده موجب می‌شود عده ای دست خالی نمایشگاه را ترک کنند.

 

 یارانه خرید کتاب

یکی دیگر از بازدید کنندگان نیز می‌گوید: نمایشگاه‌های کتاب رخدادهای فرهنگی ناب و مهمی هستند که همواره مورد اقبال افراد زیادی است و بین اقشار مختلف از جایگاه بالایی برخورداراست اما متاسفانه وضعیت رکود کیفیت کتاب‌ها موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت و باید تمهیداتی برای این مهم اندیشیده شود.

فرشاد قدمگاهی که در حال بررسی موضوعات کتاب‌های عرضه شده در تالار عطار (بخش کتابهای تخصصی ) نمایشگاه است می‌گوید: برخی ازکتاب‌های علمی ارایه شده در نمایشگاه نیز سطح خوبی ندارند .

این دانشجو با بیان اینکه نمایشگاههای کتاب زمینه دسترسی علاقه مندان به کتاب را در استان فراهم کرده است، می افزاید:  قیمت کتاب‌ها بالا ست و نرخ تورم این محصولات فرهنگی در این سال‌ها افزایش زیادی داشته است به طوری که قیمت کتاب‌ها با جیب دانشجویان همخوانی ندارد و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند کتاب را از کتابخانه‌ها امانت بگیرند و نخرند.

قدمگاهی ادامه می دهد : اینترنت و شبکه‌های اجتماعی میزان مطالعه کتاب را بین جوانان کاهش داده است ونباید فراموش کرد مردم به ویژه جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی و البته گرانی کتاب قدرت خرید پایینی دارند، که در این خصوص باید یارانه برای کتاب افزایش یابد تا علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی بتوانند آثار مورد نظر خود را خریداری کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.