پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) هم اکنون بیش از 400 میلیون عامل انتقال ویروس هپاتیت در دنیا وجود دارد و سالانه 5/1 میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند.

110 هزار نفر حامل هپاتیت «B» در خراسان رضوي

با توجه به نقش ارتقای دانش بهداشتی جامعه در پیشگیری از این بیماری همزمان با هفته اطلاع رسانی «هپاتیت» از دکتر محسن علی اکبریان فوق تخصص پیوند کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دعوت کردیم تا درباره «هپاتیت»، نشانه‌ها، عوارض، راه‌های انتقال، راه‌های پیشگیری و... آن بیشتر بدانیم.

دکتر علی اکبریان که مشاور رئیس دانشگاه در پیوند کبد و پانکراس نیز هست با حضور در تحریریه قدس در خصوص هپاتیت گفت: هپاتیت از جمله بیماری‌های ویروسی است که انواع A، B، C، D و E دارد، اما هپاتیت B و C شایعتر و در رأس آن هپاتیت B و بعد هپاتیت C قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 300 میلیون نفر به ویروس هپاتیت B ابتلا پیدا کرده‌اند، افزود: در دنیا حدود 150 میلیون نفر ویروس هپاتیت C در بدنشان هست و 300 میلیون نفر نیز به هپاتیت B مبتلا هستند.

این فوق تخصص پیوند کبد یادآور شد: در ایران 5/1 تا 2 درصد جمعیت مبتلا به ویروس هپاتیت B و نیم تا یک درصد به هپاتیت C مبتلا هستند که خوشبختانه با انجام واکسیناسیون برای نوزادان از سال 72 هپاتیت B سیر نزولی پیدا کرده، ولی در کشورهای همسایه ما این رقم بین 2 تا 5 درصد است.

  راه‌های انتقال

دکتر علی اکبریان خاطرنشان کرد: هپاتیت B از راه فرآورده‌ها و محصولات خونی، تزریق خون، اعتیاد تزریقی، از طریق جفت و مادر به نوزاد، هرگونه تماس جنسی و استفاده از وسایل تیز و برنده نظیر سرنگ، سوزن، تیغ و... منتقل می‌شود. اما در هپاتیت C انتقال محدودتر و از طریق تزریقات و فرآورده‌های خونی صورت می‌گیرد. بخصوص هپاتیت C در بیماران مبتلا به هموفیلی و یا اعتیاد تزریقی بیشتر دیده می‌شود.

  پیشگیری

استادیار دانشگاه علوم پزشکی با بیان این مطلب که درمان هپاتیت بسیار مشکل و هزینه‌بر است، گفت: پیشگیری از هپاتیت ساده و کم هزینه است، اما درمان آن افزون بر مشکلات و عوارضی که برای بیمار دارد، هزینه زیادی نیز به بیمار، خانواده، جامعه و دولت تحمیل می‌کند.

از این رو در مورد هپاتیت B در درجه اول شناسایی افراد ناقل ویروس ضرورت دارد مثل مادر که اگر آلوده باشد به نوزاد منتقل می‌شود و بچه‌ای که به دنیا می‌آید تا 90 درصد ناقل خواهد بود و یا کسانی که بیش از 6 ماه ویروس در بدنشان است، ولی هیچ علامت و نشانه‌ای ندارند، اما می‌توانند ویروس را انتقال دهند.

  درمان هپاتیت

عضو انجمن پیوند اعضا درباره درمان هپاتیت توضیح داده، اضافه کرد: هپاتیت B درمان دارد و اگر کسی مبتلا شد برای از بین بردن ویروس در بدنش آنتی بادی تجویز می‌شود. اما در مورد هپاتیت C نه واکسن دارد و نه درمان مناسب. البته درمان هست، ولی اثربخشی اندکی دارد. متأسفانه مرگ و میر از این دو نوع هپاتیت کم نیست و پیامدهای زیادی دارد.

 وضعیت هپاتیت در خراسان 

وی در پاسخ به این پرسش که این بیماری در خراسان چه شرایطی دارد، گفت: وضعیت استان در شرایط خوبی است و به نسبت جمعیت کشور شیوع کمتری داریم، بر اساس آخرین آمار معاونت بهداشتی دانشگاه حدود 110 هزار حامل هپاتیت B در استان داریم و از سال 72 که واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای نوزادان انجام شده، آمار مبتلایان زیر 25 سال از 2/18 در هزار مبتلا به هپاتیت در سال 89 به 5/9 هزار ابتلا در سال 92 رسیده است.

  سرانجام هپاتیت= پیوند کبد

مشاور رئیس دانشگاه در پیوند کبد و پانکراس در پایان با بیان این مطلب که 15 تا 25 درصد از مبتلایان به هپاتیت در نهایت به عوارض سیروز کبد، سرطان کبد و... دچار می‌شوند که نیاز به پیوند کبد پیدا می‌کنند، گفت: همین موضوع اهمیت پیشگیری را بیشتر می‌کند، زیرا یکی از شایعترین مواردی که فرد به پیوند کبد نیاز پیدا می‌کند هپاتیت است.

از این رو برای آموزش عموم جامعه و ارتقای دانش پیشگیری به یک بسیج عمومی نیاز داریم و رسانه‌ها در این زمینه خیلی خوب می‌توانند عمل کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتررحیم زاده IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام آمارارایه شده ازدکتر مربوط به سال های قبل است اکنون آمارخیلی کاهش یافته است