گروه جامعه / محمد رضایی - گردشگران اروپایی قطار «عقاب طلایی»، ایران را سرزمینی زیبا، امن و جذاب برای سفر و گردشگری توصیف کردند.

حضور در حرم امام رضا(ع) خاطره‌انگیزترین بخش سفر به ایران بود

 شماری از این گردشگران که دیروز وارد مشهد شدند در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از سفر خود ابراز رضایت کرده و بر تمایل به برنامه‌ریزی برای سفرهای بعدی به ایران و بازدید از مناطق طبیعی و تاریخی این کشور تأکید کردند.

خانم «آسوآ» یکی از این گردشگران که اهل روسیه است به خبرنگار ما گفت: ایران کشور بسیار زیبایی است که پیش از این در مورد آن اطلاعات کاملی نداشتم، ولی در این سفر جاذبه‌های فراوان این کشور را دیدم و ایران را برای سفر مناسب یافتم.

 

 صدای قرآن آرامبخش بود

صدای قرآن برای من در حرم مطهر امام رضا (ع) بهترین آوای دلنشین و خاطره به‌یاد ماندنی از سفرم به ایران بود و این تجربه را به دیگران نیز منتقل خواهم کرد.

آقای «یوور» فعال گردشگری و شرق‌شناسی نیز با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: من تا کنون ۵ بار به ایران آمده‌ام و در این سفر‌ها ۲بار به مشهد سفر کرده‌ام، اما در حرم مطهر امام رضا(ع) شنیدن صدای قرآن بسیار جذاب و آرامش دهنده بود.

وی افزود: در این سفر‌ها از مردم ایران و فرهنگ آنها خوبی‌های زیادی دیده‌ام و مشهد را به عنوان یک مقصد گردشگری تحسین و به مسافران مشتاق ایران توصیه می‌کنم.

وی افزود: شاید جاذبه‌های دیگری نیز در ایران برای هر گردشگری مناسب باشد که شامل تور طبیعت، تاریخ یا فرهنگ ایران باشد، اما من حضور در حرم امام رضا (ع) و دیدن صفا و سکوت معنوی آن را خاطره انگیز‌ترین و بهترین بخش سفرم به ایران و مشهد مقدس می‌دانم.

 

 مشهد میزبان ۸۶ گردشگر اروپایی

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی نیز در تشریح برنامه‌های گردشگران اروپایی گفت: گروه گردشگران خارجی شامل ۸۶ گردشگر از کشورهای انگلیس، مکزیک، استرالیا، فرانسه، آمریکا، آلمان، مجارستان، سوییس، نیوزیلند، بلژیک و هلند هستند که صبح دیروز با قطار «عقاب طلایی» و پس از عبور از شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و تهران وارد مشهد شدند و مورد استقبال مسؤولان گردشگری و محلی این کلانشهر قرار گرفتند.

رجبعلی لباف خانیکی افزود: این گروه توریستی همچنین طبق قرار قبلی ساعتی نیز میهمان شاهنامه خوانی و نقالی در مجموعه فرهنگی تاریخی توس و آرامگاه فردوسی بودند و از این میراث ماندگار کشورمان بازدید داشتند. به گفته لباف خانیکی، این گروه گردشگران اروپایی، ساعت ۱۶ دیروز با قطار اختصاصی، مشهد را به مقصد کرمان ترک کردند.

 

 گردشگران اروپایی در حرم امام رضا(ع)

گردشگران اروپایی ظهر دیروز همزمان با طنین دلنشین آوای اذان از مناره‌های رضوی از مجموعه عظیم و باشکوه حرم مطهر امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع) بازدید کردند.

برخی از آنها اظهار داشتند: در بازدید از شهر مشهد، بیشتر از حرم امام رضا(ع) خوشمان آمد، چون این مکان فضای بزرگی دارد که به انسان احساس آرامش می‌دهد و در این شهر از مشاهده حرم و معماری آن که بسیار زیبا و جذاب بود بسیار استفاده کردیم. در این بازدید گردشگران اروپایی از گنجینه نفیس موزه‌های آستان قدس رضوی و غنی‌ترین گنجینه جهان اسلا م نیز دیدن کردند و با آداب زیارت و حضور مردم در حرم مطهر از نزدیک آشنا شدند.

 

  اعتراف به تصور نادرست

آقای «بن هانتر» گردشگر آلمانی و تورگردان اروپایی نیز در این باره گفت: تصورم از ایران بسیار غلط بود و ایران را زیبا و با فرهنگ غنی یافتم و هم‌اکنون می‌بینم که ایران به تمام معنا یک کشور فرهنگی است. وی افزود: تصورم از ایران بسیار متفاوت بود و فکر نمی‌کردم این همه زیبایی در ایران باشد و دریافتم که ایران دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی است. خوشبختانه این کشور بسیار تاریخی و متمدن است و مردم آن هم رفتار خیلی خوب و جالبی با ما دارند و بسیار مهمان نواز هستند.

 

  ایران هر روز جذاب‌تر از دیروز!

آقای «تیم لو‌تر» رئیس این تور و ترتیب دهنده این سفر نیز به خبرنگار ما گفت: من سفرهای متعددی به ایران دارم که همیشه برایم خاطره انگیز و پر احساس بوده و هر بار تازگی جاذبه‌های ایران برایم زیبا‌تر و بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به استقبال مسؤولان محلی مشهد مقدس یادآور شد: تا کنون ۹ بار به ایران سفر کرده‌ام و هر بار برای من تازگی و جذابیت‌های بسیار داشته است و از این سفر نیز بسیار راضی هستم و هرگز تصور نمی‌کردم این همه از سفر ما استقبال گرم و صمیمانه صورت گیرد.

به گفته «لو‌تر» همه چیز در ایران عالی است وهم در مرز ایران و هم در شهرهایی که از آنها بازدید صورت گرفته تاکنون هیچ مشکل خاصی نبوده و همه چیز طبق برنامه ریزی قبلی و دقیق پیش رفته و امیدواریم این روند تا پایان حضور در ایران تداوم داشته باشد.  وی با تاکید بر اینکه سفر به ایران را به دوستان و آشنایانم توصیه می‌کنم، افزود: در همین قطار نیز چند تن از دوستانم به تشویق من در این سفر شرکت کرده‌اند و اکنون رضایت دارند و قطعا به بقیه نیز چنین تجربه خوبی را پیشنهاد خواهم کرد.

 

 برخورد بسیار دوستانه مردم ایران

این راهنما و جهانگرد اروپایی که اهل منچستر انگلستان است، درباره برخورد مردم با همسفر‌انش بیان کرد: مردم ایران خیلی مهمان نواز هستند و برخوردهای بسیار دوستانه‌ای دارند و این برخورد‌ها بسیار اثرگذار است.

وی افزود: ایران بسیار زیباست و در هر منطقه و شهری از این کشور که تاکنون بازدید کرده‌ایم زیبایی‌ها و جذابیت‌های فراوان دیدیم و جا دارد با معرفی این همه جاذبه گردشگر پسند، ایران به عنوان مقصد گردشگران بیشتری برگزیده شود. این فعال گردشگری و مشاور تورگردانی همچنین درباره خشن جلوه دادن چهره ایران در رسانه‌های غربی خاطرنشان کرد: ایران با شایعاتی که درباره آن شنیده می‌شود فرق می‌کند و بسیار امن و آرام است و کشوری جذاب برای سفر کردن و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعت و تاریخ است.

 

 نگرش مثبت گردشگران خارجی به ایران

رئیس ایرانی قطار «عقاب طلایی» نیز گفت: سفر به ایران موجب تقویت نگرش مثبت گردشگران خارجی نسبت به ایران و فضای داخلی کشور شده است.

«رضا شیخ ملایری»  افزود: پیش از ورود به ایران فضای داخل کشور برای آنان به گونه‌ای دیگر تشریح شده بود، اما در سفر اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که ایران فضایی سرشار از امنیت و صلح دارد و می‌توان این کشور را برای سفر و دیدن جاذبه‌های آن به دیگران معرفی کرد.

رئیس قطار «عقاب طلایی» افزود: این گروه در سفر هفت روزه خود پس از دیدن شهرهای یزد، اصفهان، شیراز، تهران، مشهد، کرمان و  اصفهان و در ‌‌نهایت از مرز آذربایجان خارج می‌شوند.

 

 تقاضای سفر ایمیلی ۱۲ هزار نفری

ملایری درباره رزرو این قطار در ۳ سال آینده برای گردش در ایران گفت: یکی از برگزارکنندگان این تور اعلام کرد تاکنون ۱۲ هزار ایمیل از سوی علاقه مندان در کشورهای جهان برای شرکت در این تور و سفر به ایران دریافت کرده است و در حال برنامه ریزی برای جذب آنان هستیم. وی درباره ویژگی‌های این «هتل- قطار» نیز یادآور شد: این قطار متشکل از ۴۸ گردشگر از ۱۲ کشور جهان است که ۲۳ نفر زن و ۲۵ نفر مرد هستند و به همراه کارکنان فنی و مهمانداران شمار مسافران این قطار به ۷۶ نفر می‌رسد.

به گفته ملایری، قطار گردشگران خارجی موسوم به «عقاب طلایی» سفر خود را از مجارستان آغاز کرده و پس از گذر از رومانی، بلغارستان و ترکیه وارد ایران شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.